Deprecated: Unparenthesized `a ? b : c ? d : e` is deprecated. Use either `(a ? b : c) ? d : e` or `a ? b : (c ? d : e)` in /home/seohack/domains/seo-hacker.ir/public_html/language/fa-IR/fa-IR.localise.php on line 115

Deprecated: Unparenthesized `a ? b : c ? d : e` is deprecated. Use either `(a ? b : c) ? d : e` or `a ? b : (c ? d : e)` in /home/seohack/domains/seo-hacker.ir/public_html/language/fa-IR/fa-IR.localise.php on line 115
صفحه اصلی - سئو هکر
گوگل-ریمارکتینگ-چیست؟-و-مزایای-گوگل-ادز-ریتارگتینگ
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

سرفصل های مقاله

5 / 5 ( 2 votes )

ریمارکتینگ (Remarketing) یا ریتارگتینگ  یا بازاریابی مجدد، راهی برای دسترسی دوباره به کسانی است که در گذشته با وبسایت یا اپلیکیشن موبایل شما تعامل داشته اند. ریمارکتینگ به شما کمک می کند تا تبلیغ خود را به شیوه ای استراتژیک به مخاطبینی که در گوگل یا سایت های همکار گوگل جستجو می کنند نشان دهید.

به این ترتیب، Remarketing به شما کمک می کند تا آگاهی از برند خود را افزایش دهید و مشتریان را برای خریدهای دیگر ترغیب نمایید.

مزایای ریمارکتینگ یا ریتارگتینگ

اگر هدف شما افزایش فروش، افزایش تعداد ثبت نام در سایت و یا افزایش آگاهی از برند و کسب وکار است، می توانید از ریمارکتینگ یا ریتارگتینگ به عنوان یک جزء استراتژیک در تبلیغات استفاده کنید.

در اینجا به چند مورد از مزایای ریمارکتینگ اشاره می کنیم:

هدف گذاری سریع و به موقع

ریتارگتینگ شما را قادر می سازد تا تبلیغ خود را به کسانی که قبلا با کسب وکار شما تعامل داشته اند، درست در زمانی که در حال جستجوی سایت های دیگر هستند نشان دهید. احتمال این که این افراد از شما خرید کنند بسیار زیاد است.

می توانید با نشان دادن تبلیغ براساس ریتارگتینگ به مشتریانی که کسب و کار شما را در گوگل جستجو می کنند، به آنها کمک کنید تا شما را پیدا کنند.

تبلیغات متمرکز

شما می توانید برای تبلیغ های خاص لیست های ریمارکتینگ ویژه ای را ایجاد کنید. برای مثال، ممکن است بخواهید یک لیست ریمارکتینگ برای هدف گرفتن کسانی داشته باشید که در وبسایت شما محصولی را به سبد خرید اضافه ولی عملیات خرید را به پایان نرسانده اند.

دسترسی گسترده

شما می توانید به افراد موجود در لیست ریماکتینگ خود از طریق گوشی موبایل یا کامپیوتر آنها دسترسی داشته باشید. بیشتر از دو میلیون وبسایت و اپلیکیشن موبایل وجود دارند که تبلیغ شما را به این افراد نشان می دهند.

قیمت گذاری کارآمد

با بهره گیری از قابلیت قیمت گذاری خودکار گوگل، می توان کمپین های کارآمدی را ایجاد کرد. قیمت گذاری لحظه ای، قیمت های بهینه را برای کسانی که تبلیغ شما را می بینند، محاسبه می کند. و به شما کمک می کند تا با بهترین قیمت ممکن موفق به جذب کاربران خود شوید. این قابلیت گوگل بسیار کم هزینه است.

تبلیغ نویسی آسان

به وسیله Ad gallery می توانید تبلیغات متنی، تصویری و ویدئویی رایگان ایجاد کنید. با بهره گیری از کمپین ریمارکتینگ پویا و Ad gallery می توانید تبلیغ های زیبا را برای محصولات و سرویس های خود درست کنید.

آمار کمپین

یکی دیگر از مزایای Remarketing این است که می توانید آمار دقیقی از وضعیت کمپین تان داشته باشید. برای نمونه شما می توانید بسترهایی که تبلیغ شما در آن نمایش داده می شود و همچنین هزینه ای که برای تبلیغ پرداخت می کنید را مشاهده نمایید.

نکته: شما می توانید در صورت تمایل نمایش مجموعه ای از داده های ریمارکتینگ را برای آن دسته از کاربران تان که تمایل به دیدن تبلیغ های شخصی سازی شده ندارند، غیر فعال کنید.

روش های انجام ریمارکتینگ در گوگل ادز

گوگل ادوردز دارای چندین روش متفاوت برای انجام ریمارکتینگ است، این روش ها عبارتند از:

ریمارکتینگ استاندارد (Standard Re marketing): تبلیغ شما را به بازدید کنندگانی که قبلا از سایت یا اپلیکیشن شما دیدن کرده اند نشان می دهد. ریمارکتینگ استاندارد از شبکه نمایش گوگل (Google Display Network) برای نمایش تبلیغ شما استفاده می کند. شبکه نمایش گوگل شامل میلیون ها سایت یا اپلیکیشن متفاوت است که گوگل از آنها برای نمایش تبلیغ استفاده می کند. ریمارکتینگ پویا (Dynamic Re marketing): عملیات ریمارکتینگ شما را به سطح بالاتری هدایت می کند. ریمارکتینگ پویا در واقع تبلیغ محصولات و سرویس هایی است که بازدید کنندگان قبلا آن را در وبسایت یا اپلیکیشن شما دیده اند. از ریمارکتینگ پویا برای بهبود نتایج بازاریابی خود استفاده کنید. لیست های ریمارکتینگ برای تبلیغ های مبتنی بر جستجو (Re marketing lists for search ads): گاهی اوقات افراد بعد از ترک وبسایت شما باز هم سعی می کنند نیاز خود را بر روی گوگل جستجو کنند. لیست های ریمارکتینگ برای تبلیغ های مبتنی بر جستجو، سعی می کند تبلیغ شما را به این دسته از افراد نشان دهد. ریمارکتینگ ویدئویی (Video Re marketing): تبلیغ شما را به کسانی نشان می دهد که قبلا با ویدئو یا کانال یوتیوب شما تعامل داشته اند. در این روش، تبلیغ زمانی به کاربران نشان داده می شود که از ویدئوها، وبسایت ها و اپلیکیشن های شبکه نمایش گوگل استفاده کنند. ریمارکتینگ مبتنی بر لیست مشتریان (Customer List Re marketing): به شما اجازه می دهد تا لیستی از اطلاعات مشتریان خود را در گوگل آپلود کنید و هرگاه مشتریان با این داده ها وارد حساب کاربری گوگل خود شدند، می توانید تبلیغ محصولات مختلف خود را به آنها نشان دهید.

گوگل ادز ریمارکتینگ (Google Ads Remarketing) نوعی تبلیغات آنلاین است که به سایت ها امکان نمایش تبلیغ هدفمند برای کاربرانی که در گذشته از آن سایت دیدن کرده اند، را می دهد.

در گوگل ریمارکتینگ بازدید کنندگان قبلی شما تبلیغات مربوط به شما را زمانی مشاهده می کنند که در حال جستجو در وب هستند. مثلا در هنگام خواندن مطالب سایت ها، دیدن ویدئوهای یوتیوب یا حتی خواندن سایت های خبری.

ریمارکتینگ همواره برند شما را در ذهن کاربران نگه می دارد و آنها را ترغیب می کند تا دوباره به سمت شما بازگردند.

ریمارکتینگ که نام دیگر آن ریتارگتینگ (Retargeting) است، می تواند نرخ تبدیل و بازگشت سرمایه شما را به طور چشمگیری افزایش دهد. زیرا کسانی که با سایت شما تعامل داشته اند و با کسب وکار شما آشنا هستند بیشتر از سایر افراد تمایل دارند به مشتری تبدیل شوند و یا فعالیت ارزشمند دیگری را در سایت شما انجام دهند.

گوگل ریمارکتینگ چگونه کار می کند؟

اگر قبلا بر روی گوگل تبلیغ کرده باشید پس می دانید که تنها کار لازم اضافه کردن کد ریمارکتینگ گوگل به وبسایت است. این کد که اغلب “tag” یا “pixel” نامیده می شود بازدیدکنندگان سایت را از طریق کوکی مرورگر به لیست مخاطب های ریمارکتینگ اضافه می کند. شما می توانید این کد را برای صفحات مختلف سایت سفارشی سازی کنید تا بتوانید دیگر دسته های تعریف شده سایت را در ریمارکتینگ خود پوشش دهید.

برای مثال، فرض کنید که شما یک کسب و کار آنلاین فروش لوازم آشپزخانه را دارید. ممکن است بخواهید کسانی را که از صفحات مربوط به فروش “همزن برقی” دیدن می کنند در یک لیست ریمارکتینگ همزن برقی قرار دهید. از طریق این لیست ریمارکتینگ شما می توانید تبلیغ فروش همزن برقی ها را به شیوه ای بسیار هدفمند به این دسته از مخاطبین نشان دهید. شما از قبل می دانید این افراد در وب به دنبال همزن برقی می گردند و شاید با یک پیشنهاد ویژه (مانند ارسال رایگان) میتوانید نظر آنها را جلب کنید و آنها را مجددا به سایت خود برای خرید همزن برقی با “ارسال رایگان” بازگردانید.

با استفاده از ریمارکتینگ گوگل می توانید تبلیغ را به بازدید کنندگان قبلی سایت، زمانی که در حال استفاده از سایت ها و اپلیکیشن های دیگر هستند نشان دهید. تعداد زیادی سایت ها و اپلیکشن ها وجود دارند که با گوگل در این زمینه همکاری می کنند.

گوگل توصیه می کند برای شروع اولین کمپین ریمارکتینگ خود تمام کسانی را که از صفحه اصلی سایت شما دیدن کرده اند را مورد هدف قرار دهید. ولی این کار هزینه ریمارکتینگ شما را در گوگل بالا می برد و از آنجا که افراد بیشتری را مورد هدف تبلیغ ریمارکتینگ قرار می دهید، نمی توایند تبلیغ های کاملا هدفمندی را برای آنها ایجاد کنید. با هدف گذاری دقیق تر (مخاطبین خاص تر) شما می توانید اثر گذاری تبلیغ خود را بیشتر کنید و هزینه ای را که برای کلیک ها می پردازید (پرداخت به ازای هر کلیک) کاهش دهید.

در نهایت، شما می توانید برای کمپین های ریمارکتینگ هدفمند خود، لیست های ریمارکتینگ مختلفی را ایجاد کنید. برای نمونه، شما می توانید برای کاربرانی که قبلا از سایت شما خرید کرده اند تبلیغ متفاوتی را از کاربرانی که خرید نکرده اند نشان دهید. (برای مثال، پیشنهاد 30درصد تخفیف برای خرید دوم.)

چرا باید از ریمارکتینگ استفاده کنیم؟

گوگل اد ریمارکتینگ یک تکنیک بازاریابی بسیار قدرتمند است که اجازه دسترسی به مخاطب هدف را حتی بعد از ترک وبسایت به شما می دهد. وقتی شما سعی می کنید تا تبلیغ های بازاریابی را به کاربران حتی در زمانی که بخش های دیگر وب را مرور می کنند نشان دهید، در واقع در حال افزایش آگاهی از برند، کسب اعتبار برای کسب و کار، بالا بردن شناخت مشتری از خود، و همواره ترغیب مشتری برای خرید دوباره هستید.

تبلیغ های ریمارکتینگ نسبت به تبلیغ های معمولی دارای نرخ کلیک (CTR) و نرخ تبدیل (Conversion Rate) بسیار بیشتری هستند.

در نهایت، شما می توانید با بهره گیری از متدهای هدف گذاری بیشتر برای کمپین های ریمارکتینگ نرخ تبدیل بهتری را برای خود رقم بزنید. (مانند هدف گذاری مبتنی بر اطلاعات جمعیتی.)

به یاد داشته باشید، کاربران می توانند هر زمان که بخواهند با استفاده از ابزارهای موجود نمایش تبلیغ های شما را برای خودشان غیر فعال کنند.

برای گوگل اد ریمارکتینگ تبلیغ های بنری ایجاد کنید

تبلیغ های گوگل ریمارکتینگ که در شبکه نمایش گوگل (Google Display Network) نشان داده می شوند می توانند شامل متن، تصاویر، ویدیوها و سایر رسانه های تاثیر گذار دیگر باشد.

در دنیای امروز بهتراست از گوگل ریمارکتینگ به عنوان وسیله ای در راستای افزایش برگشت سرمایه و افزایش نرخ تبدیل استفاده کنید.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

در گذشته مردم برای اینکه در هر کلمه کلیدی رتبه بندی شوند و در گوگل اول باشند برای هر موضوع چندین کلمه را که همه یک معنی میدادند ایجاد می کردند ، به طور مثال وقتی شما اقدام به فروش کتاب می کنید ممکن است به ذهنتان برسد صفحاتی جداگانه برای کلمات : فروش کتاب

نوشته به جای ایجاد چندین صفحه کم کیفیت برای یک موضوع ، یک صفحه جامع را سئو کنید اولین بار در آپسئو. پدیدار شد.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

سرفصل های مقاله

5 / 5 ( 1 vote )

اولین گزینه ای که مردم برای پاسخ به پرسش های خود به آن مراجعه می کنند کجاست؟ به احتمال زیاد گوگل. گوگل روزانه چهار میلیارد پرس و جو را به تنهایی پاسخ می دهد. اگر شما یک عبارت را در گوگل جستجو کنید در صفحه نتایج گوگل لینک هایی نشان داده می شوند، این لینک ها در واقع محتوا هستند. حال سوال اینجاست محتوا چیست و تولید محتوا چیست؟

ممکن است تعجب کنید اما شما هر روز از محتوا استفاده می کنید. اخبار، پست های اینستاگرام، پست های وبلاگ، ویدئوهای آموزشی و… ، همه و همه محتوا هستند.

این که محتوا بخش بزرگی از زندگی روزمره ما است شکی نیست ولی چرا ما تا این حد به محتوا نیاز داریم؟ محتوا اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می دهد، به پرسش های ما پاسخ می دهد، ما را سرگرم می کند، ما را می خنداند، در تصمیم گیری ها به ما کمک می کند و بسیاری از موارد دیگر.

به عنوان یک کسب و کار محتوا به شما کمک می کند تا مخاطبان و مشتریان خود را جذب کنید، با آنها تعامل داشته باشید و آنها را همراه خود نگه دارید. محتوا سبب می شود تا بازدید کنندگان جدید را به سایت خود بیاورید و در نهایت برای شرکت تان در آمد ایجاد کنید. به عبارت دیگر، اگر در کسب و کار خود محتوا تولید نمی کنید پس قافله را باخته اید.

تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا روند ایجاد ایده های موضوعی جذاب برای پرسنا یا شخصیت خریدار (Buyer Persona)، ساختن محتوای متنی یا دیداری و ارائه آنها به مخاطبین است. تولید محتوا می تواند در قالب وبلاگ، ویدئو، اینفوگرافیک و… انجام شود.

چرا تولید محتوا مهم است؟

تولید محتوا مهم ترین فرآیند بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) است.

با استفاده از تولید محتوا می توان اطلاعات مفید را در اختیار کاربران قرار داد، مشتریان بالقوه را به وبسایت جذب کرد و همچنین مشتریان موجود را هم به وسیله یک تعامل با کیفیت در کنار خود نگه داشت.

تولید محتوا می تواند بازگشت سرمایه شرکت شما را افزایش دهد. آمار زیر طبق آخرین تحقیقات سایت Hubspot.com به دست آمده و می تواند تایید کننده این ادعا باشد:

هزینه بازاریابی محتوا 62 درصد کمتر از هزینه بازاریابی سنتی می باشد و بازدهی آن حدود 3 برابر بیشتر است. کسب و کار های کوچک و متوسط (SMB) با بهره گیری از بازاریابی محتوا می توانند نسبت به رقبای خود حدود 126 درصد مشتریان بیشتری به دست آورند. 61 درصد از فروش های آنلاین نتیجه مستقیم خواندن یک پست وبلاگ هستند. شرکت هایی که در ماه بیشتر از 16 پست در وبلاگ خود منتشر می کنند نسبت به شرکت هایی که کمتر از 4 پست منتشر می کنند حدود 3.5 برابر ترافیک بیشتری به دست می آورند.

در واقع محتوا یعنی رشد کسب و کار، تولید محتوا یک روند چند مرحله ای است که در ادامه به بررسی مهمترین این مراحل می پردازیم.

مراحل تولید محتوا

بازاریابی یک حرفه پر مشغله است و بازاریاب ها نمی توانند زمان زیادی را صرف سیستم های ناکارآمد کنند. همین امر باعث شده است تا بازاریاب ها فعالیت های خود را به صورت پروسه های مرحله به مرحله انجام دهند.

تولید محتوا از هر نوعی که باشد یک روند یکسان را دنبال می کند. اگر کمپین های بازاریابی که تا امروز اجرا شده اند را در نظر بگیریم خواهیم دید که همه آن ها یک روند یکسان را دنبال می کنند.

برای تولید محتوا باید مراحل زیر را دنبال کنید و همواره سعی کنید خلاقیت ذهنی خود را بالا ببرید.

تحقیق و بررسی سئو

در تولید محتوا بهتر است قبل از هر چیزی برای خود یک شخصیت خریدار (Buyer Persona) خلق کنید.

با این کار می توانید ایده های بهتری برای موضوعات محتوایی خود داشته باشید و همچنین پرسش هایی را که مخاطب شما در ذهن دارد را کشف کنید.

سئو یا بررسی کلمات کلیدی میزان جستجوی یک عبارت کلیدی خاص را نشان می دهد و شما می توانید تصمیم بگیرید که کدام عبارت یا کلمه را برای تولید محتوا انتخاب کنید.

بهترین شیوه بررسی کلمات کلیدی، نوشتن سوالاتی است که شخصیت خریدار شما ممکن است در ذهن داشته باشد. این سوالات بر اساس اهداف و مشکلات شخصیت خریدار به وجود می آیند.

پس از نوشتن لیست سوالات مهم باید در مورد هر کدام از آن ها تحقیق کنیم تا مطمئن شویم که میزان افراد کافی در این مورد جستجو می کنند.

نکته مهم در انتخاب کلمات کلیدی این است که آن دسته از کلمات را هدف قرار دهیم که برای ما قابل دستیابی باشند. به این معنی که میزان قابل توجهی از جستجو را داشته باشند و سختی (رقابت) آن ها متناسب با اعتبار دامنه ما باشد.

اگر تازه کار هستید کلمات کلیدی با درجه رقابت بالا را هدف قرار ندهید.

ایده پردازی

در مرحله قبل شما تعیین کرده اید که کدام کلمه کلیدی را هدف قرار دهید. زمان آن رسیده است تا ایده های محتوایی خود را با استفاده از طوفان ذهنی ارائه دهید.

در شرایطی که درگیر ایده پردازی هستید مجبور خواهید بود تا دانشی را که از مطالعه کتاب های این حوزه کسب کرده اید به کار بگیرید و به سایت رقبا و جستجوهای مرتبط بر روی نتایج موتورهای جستجو مراجعه کنید.

بعد از انتخاب ایده ها می توانید تقویم محتوای خود را ایجاد کنید و تولید محتوا را شروع کنید.

نوشتن

در این مرحله در مورد نکات مهم نوشتن محتوا بحث می کنیم.

مهم نیست کدام یک از انواع محتوا را می خواهید تولید کنید، زیرا روند تولید تمامی محتواها از دستورالعمل های خاصی پیروی می کند.

برای شخصیت خریدار خود محتوا بنویسید. تمام جزئیات در مورد شخصیت خریدار خود را بررسی کنید و از آن ها در تولید محتوای موفق استفاده کنید. از عنوان، توضیحات متا و دیگر تیزر ها برای وادار کردن کاربران به خواندن محتوا استفاده کنید. سعی کنید مزایای محتوای خود را در عنوان محتوا جای دهید تا به کاربران نشان دهید که چرا باید محتوای شما را مطالعه کنند. محتوای منحصر به فرد تولید کنید. از بازگو کردن اطلاعاتی که قبلا ارائه شده اند خودداری کنید. همواره نکات جدیدی را کشف کنید و سعی کنید آنها را به شیوه ای جدید ارائه دهید. تنها یک ایده را دنبال کنید. از آوردن چندین مبحث نیمه مرتبط در محتوا خودداری کنید. زیرا در این حالت خوانندگان دچار سر درگمی می شوند. زبان کاربران را به خوبی درک کنید. سعی کنید از عبارت های پیچیده و واژه های بسیار تخصصی برای کاربران استفاده نکنید. محتوا را به صورت مختصر و واضح بنویسید. هدف از نوشتن محتوا این است که با کاربر ارتباط برقرار کنیم و محتوا برای آنها ارزش آفرین باشد. پس تا حد امکان از اصطلاحات گیج کننده استفاده نکنید. ویرایش کردن

نحوه ویرایش یک محتوا یک روند کاملا سلیقه ای است. ممکن است شما محتوای خود را بلافاصله بعد از نوشتن آن ویرایش کنید یا اینکه بخواهید ویرایش را چند روز بعد از نوشتن آن انجام دهید تا بتوانید با یک دید تازه تر بررسی را انجام دهید.

ممکن است به قواعد دستوری در محتوا بسیار توجه کنید یا اینکه بخواهید محتوا را با زبان محاوره بنویسید. بعد از ویرایش محتوا از همکار یا مدیر خود بخواهید که آن را بررسی کند.

آپلود کردن

حال که محتوای شما آماده است، لازم است آن را در جایی قرار دهید که افراد بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

سیستم مدیریت محتوا (CMS) نرم افزاری است که محتوای دیجیتال را میزبانی می کند و به شما اجازه می دهد تا آن را بر روی وبسایت خود نمایش دهید.

با استفاده از سیستم های مدیریت محتوا شما می توانید نتایج محتوایی را که برای یک کمپین خاص تولید کرده اید را آنالیز کنید.

سیستم مدیریت محتوا شما را از داشتن یک سیستم بازاریابی محتوا به صورت جداگانه نجات می دهد.

منتشر کردن

انتشار محتوا به سادگی کلیک بر روی یک دکمه است. پس چرا آن را به عنوان یک مرحله در نظر می گیریم؟! زیرا انتشار محتوا همیشه به این سادگی نیست.

شما می توانید محتوای خود را بلاقاصله بعد از نوشتن منتشر کنید ولی اگر می خواهید بیشترین تاثیر را بر روی کاربر داشته باشد باید آن را در یک زمان مناسب منتشر کنید.

بهتر است یک برنامه انتشار منظم برای ارائه محتوای خود داشته باشید. برای مثال اگر سعی کنید هر چهارشنبه یک محتوا را منتشر کنید، مخاطبین شما منتطر می مانند تا چهارشنبه بعد محتوای شما را ببینند.

نکته دیگر، انتشار محتوا با توجه به رویدادها و اتفاقات زمانی خاص است، برای نمونه اگر شما در مورد برخی از رویدادهای مهم سال محتوا تولید می کنید باید سعی کنید محتوا را در همان زمان خاص منتشر کنید.

سیستم مدیریت محتوا به شما اجازه می دهد تا زمان انتشار پست را برای یک تاریخ یا اتفاق خاص در آینده برنامه ریزی کنید.

همانطور که دیدید تولید محتوا یک روند چند مرحله ای تکراری است که محور اصلی آن مخاطب است. اگر شما هم مراحل تولید محتوا را به درستی دنبال نمایید می توانید محتوای خلاقانه ای تولید کنید که نه تنها برای مخاطب مفید است بلکه می تواند به رشد کسب و کار شما هم کمک کند.

مقایسه-برترین-کانال‌های-جذب-ترافیک-وب‌سایت
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

جذب ترافیک بیشتر برای وب‌سایت، یکی از فاکتورهای کلیدی برای کسب‌وکارهای امروزی محسوب می‌شود. دراین‌میان درک چگونگی افزایش ترافیک، جنبه‌ی مهمی را در تدوین استراتژی‌های دنیای دیجیتال نشان می‌دهد. در سال‌های اخیر، شبکه‌های اجتماعی به یکی از نقاط تمرکز برای جذب ترافیک از منابع خارجی تبدیل شده‌اند، اما مطالعه‌های متعدد نشان می‌دهد که این شبکه‌ها همیشه نیروهای محرک خوبی برای افزایش ترافیک نیستند. حتی با بهینه‌سازی عالی شبکه‌های اجتماعی نیز نمی‌توان آن‌ها را به کانال‌های اصلی جذب ترافیک تبدیل کرد.

چه کانالی به‌عنوان کانال اصلی جذب ترافیک وب‌سایت شناخته می‌شود؟ گزارش جدید از سرویس مشهور و معتبر الکسا برای پاسخ به همین سؤال تدوین شده است. گروه تحقیقاتی الکسا، داده‌هایی را از ۴۵۰ هزار دامین در سرتاسر جهان جمع‌آوری کردند و آن‌ها را به‌صورت عمودی در دسته‌بندی‌های مشخص قرار دادند. درنهایت، نتایج براساس رفتار و علاقه‌مندی کاربران دسته‌بندی شد. محققان برای بررسی نهایی، ۱۰ درصد از برترین وب‌سایت‌ها در هر دسته‌بندی را مورد بررسی قرار دادند. تصویر زیر، نتایج نهایی گزارش را نشان می‌دهد:

تصویر بالا نشان می‌دهد که موتورهای جست‌وجو و ورود مستقیم به‌ وب‌سایت‌ها، کانال‌های اصلی جذب ترافیک هستند. شبکه‌های اجتماعی نیز پایین‌ترین درصدهای ورودی را به‌ خود اختصاص داده‌اند. تنها در دسته‌های اخبار، آب‌وهوا و اطلاعات، شبکه‌های اجتماعی آماری بالاتر از میانگین را ثبت کرده‌اند. این کانال در تمامی دسته‌های دیگر، آماری بهتر از پنج درصد را ثبت نمی‌کند.

آمارهای بالای به‌خاطر ذات شبکه‌های اجتماعی و کاربری آن‌ها، معقول به‌نظر می‌رسند. کاربران عموما از شبکه‌های اجتماعی برای انتشار سریع اخبار استفاده می‌کنند و هدف اصلی، شروع کردن بحث و مناظره پیرامون موضوعات داغ است. درنتیجه ناشران خبری نیز ازطریق شبکه‌های اجتماعی ترافیک بیشتری دریافت می‌کنند. ازطرفی گزارش الکسا تاحدودی نقش و اهمیت شبکه‌های اجتماعی را به‌عنوان کانال‌های جذب کاربر، پایین نشان می‌دهد. درنتیجه شاید باتوجه به داده‌های منتشرشده، باید تغییری در اولویت‌دهی شبکه‌های اجتماعی در استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال اعمال کنیم. داده‌های منتشرشده، طبیعت متغیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی را نشان می‌دهد که در دریافت اطلاعات پیرامون کسب‌وکارها و محصولات متنوع، نقش کمتری نسبت به جست‌وجوی مستقیم در وب دارند.

مقاله‌های مرتبط:

آمارهای منتشرشده دلیلی بر این ادعا نیستند که کاربران برای جست‌وجوی محصول یا کسب‌وکار، از شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنند. حتی برخی گزارش‌های دیگر ادعا می‌کنند که شبکه‌های اجتماعی به‌مرور نقش پررنگ‌تری در جست‌وجو برای کالا پیدا کرده‌اند. البته آن گزارش‌ها ادعا می‌کنند که کاربران در شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال محصول و کالا در خود شبکه‌ی موردنظر هستند و لزوما به وب‌سایت هدایت نمی‌شوند. به بیان دیگر وقتی یک رستوران منوی خود را در صفحه‌ی شبکه‌ی اجتماعی منتشر کند، احتمالا بازخورد بهتری نسبت به لینک‌دهی به وب‌سایت خواهد داشت و تماس‌های تلفنی بیشتری دریافت خواهد کرد. شاید چنین رویکردی برای SEO مناسب نباشد و لینک‌های ورودی را کاهش دهد، اما به‌هرحال باعث افزایش مشتری می‌شود.

گزارش منتشرشده توسط الکسا، نتیجه‌ی نهایی و قطعی محسوب نمی‌شود. همان‌طور که گفته شد، الکسا از داده‌های نمونه استفاده کرده است و نتایجش ۱۰۰ درصد دقیق نیستند، چون این وب‌سایت به تعداد محدودی کاربر و وب‌سایت دسترسی دارد. البته درنهایت می‌توان از آمارهای منتشرشده، جریان‌های کلی را پیش‌بینی کرد و برخی از آن‌ها را در برنامه‌ریزی‌های بازاریابی محتوایی به‌کار برد.

درنهایت اگر به‌دنبال افزایش ترافیک ورودی وب‌سایت هستید، بهبود استراتژی‌ها و کارایی SEO اهمیت بیشتری دارد. ازطرفی رویکرد نسبت به شبکه‌های اجتماعی نیز بیشتر باید روی خود شبکه‌ها متمرکز باشد و تلاش کمتری برای ارجاع کاربران شبکه به وب‌سایت داشته باشید.

سوشال-مدیا-social-media-یا-رسانه-اجتماعی-چیست؟
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

5 / 5 ( 1 vote )

در پاسخ به این پرسش که سوشال مدیا (Social Media) چیست و چه تاثیری بر زندگی کنونی ما دارد، باید گفت که سوشال مدیا به وبسایت ها و اپلیکشین های طراحی شده ای گفته می شود که به افراد این امکان را می دهند تا مطالب خود را سریع، به موقع و به گونه ای موثر به اشتراک بگذارند.

کافیست نگاهی به مشاغل مختلف که در رسانه های اجتماعی معروف از قبیل فیس بوک Facebook، اینستاگرام Instagram، توئیتر Twitter، لینکدین LinkedIn، یوتیوب YouTube و …  به روش های مختلف فعال هستند بیندازیم؛ تا پی ببریم که این رسانه ها تا چه حد قدرتمند و پررنگ در اقتصاد و زندگی ما ظاهر شده و کسب و کارهای مختلف برای ایجاد ارتباط موثر با مخاطبان خود، از آنها به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی شان استفاده کرده و با تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از این ارتباطات، روند شغلی خود را بهبود می بخشند.

اما آیا صاحبان مشاغلی که از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند، می دانند کلید موفقیت در سوشال مدیا Social Media چیست؟ و چگونه باید با این ابزارهای اجتماعی تعامل داشته باشند تا بهترین نتیجه برایشان حاصل شود؟ در ادامه با بیان نکاتی کاربردی، به این پرسش پاسخ داده خواهد شد.

روند سرعت در بازاریابی سوشال مدیا زیاد است

ماهیت رسانه های اجتماعی به گونه ای است که اصولا توجه اندکی را می طلبند. جلب نظر افراد به یک توئیت Tweet در توئیتر Twitter به مراتب سخت تر از جلب نظر آنها به یک تبلیغات روزنامه بوده و نوشتن و یا کپی کردن عناوین تبلیغاتی در شبکه ای مثل اینستاگرام Instagram بسیار دشوار می باشد؛ لذا رقابت تنگاتنگ و فشرده ای برای بازاریابی شبکه های اجتماعی وجود داشته و صاحبان مشاغل به طور مستمر در حال پیگیری نظرات و بازخوردهای مخاطبان خود در این رسانه ها می باشند. افراد با درک دقیق اینکه هدف هر سوشال مدیا Social Media چیست و سازوکار آن چگونه است، می توانند با ایجاد تبلیغات موثر و مناسب هر رسانه اجتماعی بهترین نتایج را برای کسب و کار خود رقم بزنند.

باید در سوشال مدیا فعال باشید

یکی از بدترین اشتباهاتی که معمولا صاحبان کسب و کارهای مختلف مرتکب می شوند این است که در هر رسانه اجتماعی مرتبط، صفحه ای ایجاد کرده و آن را بدون هیچ فعالیتی به حال خود رها می کنند. داشتن حسابهای کاربری متعدد در سوشال مدیا Social Media به معنای رونق تجارت و کسب درآمد نیست.

این طرز تفکر شبیه آن است که تصور شود با داشتن تعداد زیادی باشگاه گلف، می توانید گلف باز حرفه ای شوید. یک پاسخ موثر در پرسش به اینکه کلید موفقیت در سوشال مدیا Social Media چیست باید گفت که با آنها به عنوان یک جزء اضافه برخورد نکنید؛ در واقع آنها نیازمند همان مراقبت، توجه و احترامی هستند که برای تمام رفتارهای بازاریابی خود به کار می برید.

واقعیت این است که اگر قصد فعالیت در سوشیال مدیا Social Media را ندارید، نمادهای آنها را در صفحه وبسایت خود قرار ندهید. چون کاربرانی که وارد این صفحات شده و آنها را فاقد فعالیت می بینند، نوعی حس بی اعتمادی و اغواگری نسبت به محصول شما پیدا کرده و بدین ترتیب ممکن است هزاران تعامل موثر را از دست بدهید.

فقط در مورد خودتان صحبت نکنید

اشتباه بزرگ دیگری که صاحبان مشاغل به آن دچارند این است که بیش از آنکه درباره نیاز مشتری و آنچه برای او مهم است صحبت کنند، درباره خودشان حرف می زنند. اگر این افراد مفهوم اینکه سوشال مدیا چیست را به خوبی درک کرده بودند، مرتکب چنین اشتباهی نمی شدند.

تصور عمومی بر این است که همان طور که در دنیای واقعی داد زدن برای فروش سبب جلب توجه شده و ممکن است تا حدی موثر باشد، در دنیای مجازی نیز به همین گونه است که اگر حضور شما در سوشال مدیا  تنها به این دلیل است، هیچ فایده ای نخواهد داشت.

هدف شما باید ارائه مطالبی مربوط به مشتری باشد؛ به طوریکه فرد خود را با آنها درگیر احساس کرده و حتی بخواهد پست شما را با دیگران به اشتراک بگذارد. یعنی این نیاز را علاوه بر خود، در دیگران نیز حس کند.

پاسخ طلایی دیگر به پرسشِ کلید موفقیت در سوشال مدیا چیست، باید گفت ایجاد تعامل با مخاطب! اگر قصد فعالیت در رسانه های اجتماعی را دارید، باید با مشتریان تعامل داشته، با آنها گفتگو کرده و نظراتشان را بخواهید.

به عنوان مثال تصویر دو کالایی را که میخواهید در فروشگاه تان قرار دهید، در صفحه خود ارسال کرده و از مشتریانتان نظرخواهی کنید که کدامیک را بیشتر می پسندند. ایجاد اینگونه دیالوگ ها و پست های اشتراکی، قطعا سبب تعامل بیشتر و ارتباط موثرتری با مشتریان خواهد شد.

در سوشیال مدیا (Social Media) این تبادل نظرات پیرامون یک کالا نفعی دو سویه دارد. یعنی فروشنده با اطلاع از نظر مشتریان، کالایی را که از آنها چندان محبوب یا با کیفیت نیست از اقلام فروشی خود خارج کرده و بدین ترتیب هزینه آن را صرف کالایی می کند که اقبال بیشتری دارد. از طرفی خریداران با آگاهی از تجربیات دیگران از مصرف کالاهای موجود، می توانند برای خرید، انتخاب های بهتری داشته باشند.

 تصاویر کلیدی هستند

آیا میدانید متداولترین محتوای اشتراکی در سوشال مدیا چیست؟ بله، قطعا درست پاسخ داده اید، تصویر! استفاده از تصاویر جذاب با محتوای مناسب، شانس به اشتراک گذاری پستهایتان توسط کابران را افزایش داده و این یعنی تعامل بالا و ایجاد یک شبکه گسترده، فارغ از اینکه تعداد دنبال کننده های شما چقدر است! آنچه که در حال به اشتراک گذاری و دست به دست شدن است، پست صفحه شماست و این دقیقا همان چیزی است که می خواهید. می توان گفت این همان شکل جدید تبلیغات “دهان به دهان” است که هر پست توسط یک کاربر برای دیگری فرستاده شده و در اصطلاح گفته می شود که پست وایرال (Viral) شده است.

حال که تا اندازه ای با مفهوم اینکه سوشال مدیا چیست و چه کاربردی دارد آشنا شدید، قبل از اینکه به انتشار مطالب در این رسانه ها بپردازید، قدمی به عقب برداشته و در مورد استراتژی های بازاریابی خود در این شبکه ها فکر کنید.

اینکه اهداف شما چه هستند؟ رسانه های اجتماعی چگونه می توانند به شما در دستیابی به اهداف تجاری تان کمک کنند؟ می خواهید روی کدام رسانه های اجتماعی تمرکز کنید؟ چه محتوایی را می خواهید به اشتراک بگذارید؟ یا چه نوع محتوایی مخاطب مورد نظر شما را به بهترین وجه جذب می کند؟

پاسخ به تک تک این پرسش ها و استفاده از نکات کاربردی بیان شده، می تواند راهگشای شما در پاسخ به پرسش کلید موفقیت در سوشال مدیا چیست، باشد. به یاد داشته باشد که استراتژی بازاریابی تان باید منعطف بوده تا با تغییر شرایط و آنالیز تعاملات شما با مشتریان، در صورت لزوم قابل تغییر باشد. با رعایت همین مبانی اولیه و برداشتن قدم های کوچک اما درست و اصولی، میتوانید در آینده شاهد نتایج شگفت انگیز آن باشید.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

نوشتن به شما برای سئو بهتر کمک می کند ، اما یک نوشته جذاب علاوه بر سئو خوب مخاطبان را نیز راضی و طرفدار شما نگه می دارد.

حال ما به شما در 5 مرحله آموزش می دهیم چطور مطلب به سبک جذاب برای سئو بنویسید.

زیاد بخوانید

اگر می خواهید سبک نوشتن جذاب داشته باشید ، باید مطالب زیادی بخوانید. خواندن (رمان ، وبلاگ ، مجله ، و هر چیز دیگری) به شما الهام می بخشد تا مقاله های بسیار جذاب خود را بنویسید.

این کار به شما می آموزد که چگونه افراد جملات خود را تشکیل داده و پاراگرافهای خود را می سازند.

این روش به شما می آموزد که چگونه از شوخی ها و نحوه بازی با زبان استفاده کنید.

سرانجام ، خواندن زیاد به شما امکان می دهد تا احساساتی راجع به آنچه باعث می شود متن زیبا خوانده شود ایجاد کنید.

تصمیم بگیرید می خواهید رسمی بنویسید یا غیر رسمی

بیشتر متون وب خیلی رسمی نیستند. وبلاگ نویسی سبک غیر رسمی را امکان پذیر می کند.

با این حال ، همه وبلاگ ها یکسان نیستند و همه وبلاگ نویسان نیز یکسان نیستند.

در آپسئو، سعی می کنیم با اشتیاق بنویسیم. مخاطبان ما اکثرا جوان هستند، ما فکر می کنیم یک سبک با اشتیاق ، متناسب با مخاطبانمان است.

نام تجاری و مخاطبان خود را به خاطر بسپارید و با سبکی رسمی یا غیر رسمی تصمیم بگیرید که به خوانندگانتان بپردازید. از سبکی استفاده کنید که متناسب با شما و وبلاگ شما باشد.

مخلوط کنید تا متنوع باشد

برای اینکه یک متن برای خواننده جذاب باشد ، باید متنوع باشد. این بدان معناست که باید سعی کنید آن را کمی مخلوط کنید! سعی کنید جملات طولانی را با جمله های کوتاه تر جایگزین کنید. در کل از جملات طولانی خودداری کنید. خواندن از روی صفحه نمایش تمایل به مطالعه را کم می کند چون برای بسیاری سخت است. جملات طولانی و پیچیده خواندن را حتی سخت تر می کند.

به نحوه ترکیب جملات نگاه کنید. سعی کنید ترتیب کلمات را به طور متناوب تغییر دهید.

دستور زبان فارسی انواع مختلفی را در ترتیب کلمه امکان پذیر می کند. جمله ای مانند: “در آپسئو ، ما به شما سئو سایت مشاوره می دهیم” را می توان با عنوان “ما مشاوره سئو را در آپسئو انجام می دهیم” حتی بصورت جذابتر ، عنوان “مشاوره سئو در آپسئو ” ارائه می شود.

متفاوت بودن در ترکیب جملات شما می تواند متن شما را بسیار جذاب تر کند.

اگر تمایل دارید اغلب از یک کلمه استفاده کنید ، از مترادف استفاده کنید. برخی از افراد اغلب از کلمه “و” یا “خیلی” استفاده می کنند. ترکیب آن با “همچنین” ، “علاوه بر” یا “اینطور” می تواند متن را بسیار جذاب تر کند.

از مفاهیم انتزاعی استفاده نکنید

اگر در حال نوشتن مقاله هستید ، باید سعی کنید اصطلاحات واضحی را به کار ببرید. شما باید سعی کنید از کلماتی استفاده کنید که برای مردم معنی داشته باشند ، کلماتی که افراد می توانند تجسم کنند.

نوشتن در مورد کارمندان انتزاعی است ، در حالی که نوشتن در مورد دبیر و دستیار معنای بیشتری دارد.

بهینه سازی موتور جستجو مفهومی کاملاً انتزاعی است ، در حالی که رتبه بالا در گوگل بلافاصله منظور شما را روشن می کند.

البته در وبلاگ خود به برخی اصطلاحات و اصطلاحات انتزاعی احتیاج خواهید داشت ، اما حتماً این اصطلاحات را با استفاده از اصطلاحات مشخص توضیح دهید. افزودن مثالها همچنین می تواند این کار را انجام دهد.

از استعاره ها و اصطلاحات استفاده کنید

استفاده از استعاره می تواند راهی عالی برای ادویه متن شما باشد. اگر بگوییم کسی مانند یخ سرد است ، همه ما می دانیم که به معنای واقعی کلمه به معنای آن نیست که فرد از یخ ساخته شده باشد. استفاده از استعاره یا اصطلاحات می تواند متن شما را واضح تر و جالب تر کند.

اگر از استعاره ها و اصطلاحات شناخته شده استفاده کنید ، مردم فوراً منظور شما را می فهمند.

از دوستان بخواهید متن شما را بخوانند

روش دیگر برای اطمینان از اینکه متن شما مطلوب است ، این است که از همسایه ، دوست یا همکار خود بخواهید که قبل از انتشار متن را بخوانند.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

برندسازی یک جنبه اساسی در استراتژی سئو است . اگر یک استراتژی عالی برای برندسازی تهیه کنید ، مردم با برند شما ، شرکت شما و وب سایت شما آشنا می شوند. در این پست ابتدا توضیح خواهم داد که برندسازی چیست و چرا می تواند به شما در سئو سایت کمک کند.

برندینگ چیست؟

برندسازی فرایند ایجاد یک تصویر شفاف و منحصر به فرد از محصول یا شرکت شما است.

مخاطبان شما باید بتوانند برند شما را تشخیص دهند؛ حتی اگر پست در فیس بوک یا خبرنامه باشد یا حتی بخش محصول در وب سایت شما باشد ، تصویر نام تجاری شما باید یکنواخت باشد.

برندسازی سخت است. برای تنظیم استراتژی موفقیت آمیز در زمینه برندسازی ، ابتدا باید دید روشنی را در ذهن داشته باشید که نام تجاری شما در مورد چیست: ماموریت شما چیست؟ چه ارزش هایی مهم هستند؟ و کاربران شما چه میخواهند؟

چرا برندسازی برای سئو مهم است؟

اگر یک استراتژی برندسازی با کیفیت بالا را تنظیم کنید ، بهینه سازی سایت شما برای موتورهای جستجو بسیار ساده تر می شود. این کار می تواند شانس شما را افزایش دهد و مخاطب مورد نظر شما با نام تجاری شما آشنا شود.

نام تجاری شما می تواند انگیزه را برای کلیک بر روی سایت شما در نتایج جستجو (حتی اگر در جمع سه نفر برتر نباشید!) ایجاد کند.

به منظور کمک به شما در راه اندازی یک استراتژی موفقیت آمیز در زمینه برندسازی ، من 5 نکته کاربردی را با شما به اشتراک می گذارم.

نکته 1: برند ثابت قدم باشید

مهمترین چیز در مورد برندسازی ، ثابت ماندن است. سبک خاصی بسازید و به آن بچسبید! یک آرم طراحی کنید و به آن بچسبید! رسالت خود را بصورت شعار کنید و به آن ببالید! اگر به روشی که برند خود را به مخاطبان خود عرضه می کنید ، ثابت قدم باشید ، در نهایت مردم شروع به یادآوری و شناخت برند شما می کنند.

نکته 2: یک شعار انتخاب کنید و آن را به همه نشان دهید

شعار شما مهمترین پیام در مورد نام تجاری یا محصول شما را با یک جمله بیان می کند.

اطمینان حاصل کنید که آن در وب سایت شما مشخص است. به عنوان مثال ، می توانید یک شعار را در زیر نام تجاری خود قرار دهید. شعار آپسئو این است: سئو برای زندگی

در صورت امکان ، سعی کنید شعار های خود را روشن و جذاب جلوه دهید.

از چند کلمه استفاده کنید تا به طور واضح درباره همه موارد سایت خود توضیح دهید. این می تواند به استفاده از افعال و جملاتی که حاکی از عملی برای بازدید کننده هستند ، برای فعال کردن آنها کمک کند. بسته به سایت و شغل خود ، شما همچنین می توانید شخصیت خود را در شعار نشان دهید.

نکته 3: از تصاویر استفاده کنید

تصاویر جنبه بسیار مهمی از استراتژی برندسازی شما هستند. می توانید از تصاویر وب سایت خود ، در خبرنامه ، فیس بوک یا در تبلیغات (چاپی) استفاده کنید. البته باید مطمئن شوید که تصاویر شما با برند شما متناسب است. اگر کفش می فروشید ، نباید از تصاویر حیوانات وحشی در جنگل استفاده کنید. شما می خواهید از عکس هایی استفاده کنید که ظرافت و کیفیت را بیان می کنند.

اگر به طور مداوم تصاویر و عکس هایی را انتخاب کنید که متناسب با نام تجاری شما باشد ، مخاطب شما سرانجام از نگاه ساده به تصاویر ، برند شما را می شناسد و به یاد می آورد.

اگر از عکس های خود استفاده می کنید ، می توانید یک سبک ثابت را بسازید. به عنوان مثال می توانید مطمئن شوید که تمام عکس های شما دارای ابعاد یکسان هستند ، از یک روش مشابه برای ویرایش استفاده کنید یا از تصاویر مشابه استفاده کنید. به عنوان مثال ، هنگام به اشتراک گذاشتن پست ها در فیس بوک ، همیشه نوار متن را روی تصاویر خود قرار می دهید.

نکته 4: از نام تجاری خود استفاده کنید

اطمینان حاصل کنید که مخاطبان با نام تجاری شما آشنا می شود. یعنی شما باید از آن نام تجاری استفاده کنید! شاید بتوانید از نام تجاری خود در یکی از محصولات خود مانند ما در آپسئو استفاده کنید . حتما از نام تجاری خود در خبرنامه و پست های (Facebook) خود استفاده کنید. مردم باید نام تجاری شما را بطور مرتب بشنوند و بخوانند!

نکته 5: از آرم خود استفاده کنید

آرم شما برای استراتژی برندسازی شما از اهمیت بالایی برخوردار است. برندسازی چیزی بیشتر از طراحی یک آرم عالی است.

در حالت ایده آل ، آرم شما باید برجسته باشد. این باید چیزی باشد که مردم بدون هیچ زمینه ای آن را تشخیص دهند. طراحی یک آرم لازم نیست خیلی گران باشد.

فراموش نکنید که از favicon در وب سایت خود استفاده کنید. مدتی پیش ، گوگل favicon خود را به نتایج جستجوی تلفن همراه اضافه کرد. البته گوگل تلاش کرد favicon را برای نتایج تسکتاپ نیز نشان دهد که ظاهرا مانند تصیمات قبلی خود پشیمان شد.

رنگ هایی که برای آرم خود انتخاب می کنید از اهمیت بالایی نیز برخوردار هستند. حتما از این رنگ ها به طور مداوم استفاده کنید: در خبرنامه خود ، در وب سایت خود ، در تصاویر. اگر در همه جا از همان رنگ استفاده کنید ، آنها جزئی از مارک شما می شوند. مردم با نگاه کردن به رنگ های موجود در خبرنامه یا پست فیس بوک شما ، مارک شما را به رسمیت می شناسند.

اگر یک استراتژی موفقیت آمیز در زمینه برندسازی تهیه کنید ، افراد نام تجاری شما را به خاطر می آورند و می شناسند. در طولانی مدت ، آرم یا نام تجاری شما چیزی خواهد بود که بلافاصله احساسات (مثبت) را بر می انگیزد.

هرچه مردم با نام تجاری شما بیشتر آشنا شوند ، سئو شما نیز آسان تر می شود. بنابراین ، ترکیب استراتژی سئو با یک استراتژی عالی برای برندسازی راهی است که باید انجام دهید!

نیچ-مارکت-niche-market-یا-نیچ-مارکتینگ-چیست؟
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

5 / 5 ( 1 vote )

در این مقاله به بیان مفهوم نیچ مارکت Niche Market می پردازیم. اما قبل از آن بد نیست نگاهی به روزمرگی‌هایمان بیندازیم. این روزها بازار نقل‌قول‌های انگیزشی داغ شده‌است و همه‌ی ما حداقل دو سه بار در روز به چنین جملاتی در شبکه‌های اجتماعی بر می‌خوریم و غالباً از آن‌ها لذت می‌بریم. لطفا ابتدا تصویر زیر را بررسی کنید. به نظرتان چه نقل‌قول‌هایی می‌تواند با این تصویر همراه شود؟

احتمالاً حدس زدید که برای چنین تصویری می‌توان از جملاتی همانند «خاص بمان» یا «تفاوت، نه پستی است نه برتری» و از این قبیل عبارات استفاده کرد تا مفهوم متمایز بودن، خاص بودن و استثناء بودن را به مخاطب رساند.

نیچ مارکت به زبانی ساده بازار آدم‌هایی است که “کمی خاص‌اند” و طبیعتا خواسته ها و علاقه مندی های متفاوتی نسبت به عموم جامعه دارند! در دنیای بازاریابی به چنین بازارهایی اصطلاحاً نیچ (Niche) و به بازار آن‌ها نیچ مارکت می‌گویند.

نیچ مارکت (Niche Market) چیست؟

ابتدا یک بازار را در نظر بگیرید؛ مثلاً من بازار پوشاک را ترجیح می‌دهم. این بازار را به بخش‌هایی همانند لباس‌های زمستانی، تابستانی، بهاری و پاییزی تقسیم می‌کنیم. از بین همه‌ی این‌ها ترجیح می‌دهیم روی لباس‌های زمستانی کار کنیم. اما باید تقسیم بازار را ادامه دهیم تا بهتر بتوانیم مخاطبانمان و در نتیجه نیازهایشان را بشناسیم. مثلاْ می‌توان این بخش را به زیر بخش‌هایی تقسیم کرد:

پشمی‌پوشان کت‌پوشان کاپشن‌پوشان رنگی‌پوشان ورزشی‌پوشان ساده‌پوشان

افراد معمولاً وقتی به اینجا می‌رسند و یا کمی بیشتر تقسیم‌بندی را ادامه می‌دهند، یک بخش را انتخاب کرده و برای آن محصول طراحی می‌کنند. اما اگر که به نیچ مارکت‌ها توجه کنند قطعاً با ریسک کمتری می‌توانند پول خوبی به جیب بزنند.

نیچ مارکت‌ها، بازارهایی آنقدر کوچک‌اند که در بخش‌بندی‌ بازار به حساب نمی‌آیند. این کوچک بودن به خاطر همان ویژگی خاص و استثناء بودنشان است. در این مثال، بزرگ‌سایزهایی که علاقه به پوشیدن لباس‌های رنگی دارند، قطعا در دسته‌بندی ما برای تولید لباس قرار نمی‌گیرند؛ چرا که ما برای فروش بیشتر ترجیح می‌دهیم از سایزهای رایج و نرمال استفاده کنیم. در اینجا تکلیف آن بنده خدا که هیکلی درشت دارد چه می‌شود؟

این افراد دقیقاً به خاطر ویژگی خاصشان و البته وجود نیازهای برآورده نشده‌ای که عموماْ برای دیگران رفع شده‌است، حاضر به پرداخت قیمت بیشتری نسبت به دیگران هستند. ولی تعدادشان خیلی کمتر از دیگر بخش‌ها است. مثلاً آن شخص محترم باید لباس رنگی خود را به جای 80 هزار تومان، 200 یا حتی 300 هزار تومان بخرد.

بنابراین نیچ مارکت (Niche Market)، به قسمتی از بازار اطلاق می‌شود که بر روی محصولی بسیار خاص تمرکز دارد.

تصویر زیر همان زیربخش‌های بازار پوشاک زمستانی را نشان می‌دهد. نیچ مارکتِ لباس‌های زمستانی رنگی، با رنگ خاکستری مشخص شده‌است. همانطور که ملاحظه می‌کنید این بازارها آنقدر کوچک‌اند که معمولاً در گوشه‌هایی بخش‌های بازار جای می‌گیرند. شاید از این بابت است که به آن بازار گوشه‌ای نیز می‌گویند.

مرور چند نیچ مارکت

اکنون به بررسی موضوعاتی می‌پردازیم که در حال حاضر نیچ مارکت هستند. توجه کنید که نیچ مارکت‌های می‌توانند به مرور زمان تبدیل به بازار عادی شوند؛ چرا که از خاص بودن می‌افتند و شرکت‌های زیادی آنرا هدف قرار می‌دهند. اما در حالت کلی نیچ مارکت‌ها معمولا نسبت به بخش‌های اصلی بازار، کوچکتر اما سود آورتر هستند.

زبان

در ایران اگر فردی بخواهد زبان دومی یاد بگیرد به احتمال زیاد زبان انگلیسی را انتخاب می‌کند. یا اگر بخواهد خیلی متفاوت از دیگران عمل کند، سراغ زبان‌های فرانسه، آلمانی و اسپانیایی می‌رود. اما اگر این فرد، مشغول به یادگیری زبانی مثل زبان چینی، ژاپنی، تایوانی و … شود، چون افرادی که این زبان‌ها را می‌دانند و می‌توانند با آن حرف بزنند کمتر هستند، مبلغ بالایی را به متقاضیان می‌توانند پیشنهاد بدهند. بنابرین بازار زبان‌های چینی، ژاپنی و … در ایران نیچ مارکت است.

همانطور که مشاهده می‌کنید نیچ مارکت‌ها از ناحیه‌ای به ناحیه‌ی دیگر متفاوت هستند. مثلا بازار زبان ژاپنی در ایران نیچ است ولی در ژاپن قطعاً این طور نیست.

انرژی‌های تجدیدپذیر

مبحث انرژی‌های تجدیدپذیر همانند تولید برق از وزش‌های باد، نور خورشید، موج‌های دریا و … گرچه در خبرگزاری‌های داغ و پر تب‌ و تاب شده است اما هنوز بکر و بی‌رقیب است. بنابراین افرادی که در زمینه‌ی راه‌اندازی چنین سیستم‌هایی متخصص می‌شوند می‌توانند از آن سود خوبی به دست بیاورند.

محصولات واقعیت مجازی

چند سالی از معرفی واقعیت مجازی نمی‌گذرد. گرچه این سیستم‌ها هنوز فراگیر نشده‌اند اما مخاطبان خاص خود را دارند. همچنین کسب‌وکارهایی راه افتاده است تا تجربه‌ی کار با واقعیت مجازی را به افراد ارائه بدهند. بنابراین تولید محصولاتی همانند بازی واقعیت مجازی می‌تواند این قشر از مخاطبان را سیراب کند.

محصولات زیست تخریب‌پذیر

برای گریز از بحران‌هایی که سیاره‌مان دچارش شده است، جریان‌های جهانی در حال راه افتادن است که استفاده از محصولاتی که صدمه‌ی کمتری به محیط زیست می‌زند را تشویق می‌کند. عموم مردم نیز طرفدار شرکت‌هایی هستند که این رویکرد را دنبال می‌کنند. بنابراین اگر بتوان محصولاتی سازگار با طبیعت تولید و ارائه کرد، هم می‌توان از سیاره‌ی زمین حفاظت کرد و هم می‌توان سودآوری نمود.

همانطور که ملاحظه کردید نیچ مارکت‌ها متشکل از افرادی با نیازمندی های خاص هستند. این بازارها معمولاً پتانسیل زیادی برای درآمدزایی دارند. هنوز بکر هستند و رقابت در آن‌ها زیاد نشده است. متقاضیان این بازارها تمایل زیادی به پرداخت بهایی بیشتر برای برندهایی دارند که خواسته هایشان را پاسخگو باشند.

هویت-سازمانی-corporate-identity-چیست؟
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

سرفصل های مقاله

5 / 5 ( 1 vote )

هویت سازمانی چیست؟ آیا میان هویت سازمانی و تصویر ذهنی برند و تصویر شرکت یا تصویر سازمانی (Corporate Image) تفاوت وجود دارد؟ برخی به جای هویت سازمانی از هویت برند استفاده می کنند آیا این دو واژه معانی یکسانی دارند؟ ویژگی های یک هویت سازمانی موفق چیست؟ هویت سازمانی چه زمینه هایی را پوشش می دهد؟

هویت سازمانی (Corporate Identity) یک تصویر کلی از کلیه جنبه های بصری و حسی یک شرکت را در بر می گیرد. طراحی لوگو، نوشت افزار، ست اداری (Collateral) از جمله بروشورهای چاپی و پاکت نامه – طراحی وب سایت – ایمیل – شبکه اجتماعی، تبلیغات آنلاین – رادیویی – مجله – بیلبورد و تلویزیونی، طراحی محصول و بسته بندی، یونیفرم کارمندان، اطلاع رسانی دیداری (Signage) سازمان و علائم گرافیکی روی اتومبیل های سازمان به کمک هویت سازمانی تعریف می شوند.  یک هویت سازمانی نیازمند آن است که بتواند کلیه احساسات و تاثیرات بالقوه ایجاد شده به وسیله سازمان را اداره کند، به کار بردن هویت های ناسازگار و یا عدم وجود این هویت می تواند به ادراکی از برند که دلخواه شما نیست بیانجامد.

دستورالعمل های تعیین شده به کمک هویت سازمانی مشخص می کنند که کلیه عناصر هویت سازمانی چگونه باید پیاده سازی شوند و در ادامه همواره از هماهنگی تاثیرات هر باره شرکت بر اذهان عمومی، رفتار، تن، ظاهر و احساس القا شده سازمان با هویت سازمانی تثبیت شده اطمینان حاصل می کنند.

با این وجود هویت سازمانی چیزی بیشتر از طراحی و المان های بصری است، هویت سازمانی مشخص می کند که سازمان کیست. بنابراین از یک سو المان های بصری سازمان و از سوی دیگر فرهنگ، ارزش ها و ارتباطات داخلی و خارجی سازمان را در بر می گیرد. هویت سازمانی با هویت برند نیز متفاوت است. به عنوان مثال هلدینگ بزرگی مانند گلرنگ را در نظر بگیرید، این هلدینگ یک هویت سازمانی ( لوگو، مجموعه ای از ارزش ها و فرهنگ سازمانی) واحد دارد ولی بیش از 50 عنوان برند مانند فروشگاه های کوروش، فامیلا، اویلا  و… هویت برند منحصر به فرد خود زیر چتر این هلدینگ در حال فعالیت هستند.

سوی دیگر هویت سازمانی تصویر سازمانی است که به ادراکات بیرونی از سازمان اشاره دارد، که هم تحت تاثیر هویت سازمانی قرار دارد و هم بر آن تاثیرگذار است. پس می توان گفت تصویر سازمانی یا تصویر شرکت تنها یک تصویر بیرونی از سازمان است و عوامل بیرونی مثل پوشش رسانه ای، نظرات مشتریان یا شایعات نقش مهمی در شکل گیری آن دارند.

ایده هایی در طراحی برند برای توسعه برندسازی یکپارچه

هویت سازمانی به عنوان یک استراتژی مدیریتی از 5 تا 7 زمینه را در بر می گیرد. به منظور تعیین یک استراتژی منسجم شما باید هر یک از این زمینه ها را بررسی و چگونگی تاثیر آن بر هویت سازمانی خود را تحلیل نمایید. اساس دستیابی به یک مفهوم جامع در این راستا در دستیابی به درکی واضح از ارزش های اولیه سازمان نهفته است.

شعار سازمان نیز این ارزش ها را به شکل خلاصه بیان می کند. توجه داشته باشید که برای موفقیت در پیاده سازی این استراتژی همواره به فیدبک هایی که از دپارتمان های مختلف دریافت می کنید توجه نمایید. تعریف موفقیت آمیز یک هویت سازمانی به کمک چهار عامل زیر سنجیده می شود :

تمایز (نسبت به رقبا) شهرت (میان مشتریان و کارکنان) ارتباط (با فعالیت سازمان) انسجام (پیاده سازی یکپارچه در کلیه ابعاد سازمان)

آیا هویتی که برای سازمان خود تعریف کرده اید هیچ یک از این چهار ویژگی را دارد؟

مهم ترین زمینه های هویت سازمانی عبارتند از :

طراحی سازمان ((Corporate design (CD) رفتار سازمان (Corporate behavior (CB)) فرهنگ سازمان Corporate culture روابط و زبان سازمان ( Corporate communication (CC) + language (CL)) فلسفه و روح سازمان ( (Corporate philosophy (CP) + corporate soul (CS)

طراحی سازمان

این قسمت کلیه المان های محسوس که یک سازمان برای معرفی خود از آنها استفاده می کند را نشان می دهد. این المان ها می بایست به منظور افزایش میزان شناخت یک دست باشند. از جمله این المان ها می توان به لوگو سازمان که در سر در سازمان، وبسایت، تبلیغات و سربرگ های سازمان دیده می شود و همچنین رنگ مشخصی که در کارت های ویزیت و بروشورها استفاده شده است، اشاره کرد.

یک مفهوم یکنواخت و یک دست در طراحی منجر به صرفه جویی در وقت و هزینه نیز خواهد شد، چراکه طراحی های جدید نیازمند طی یک روال طولانی و خسته کننده هستند. معماری و طراحی داخلی ساختمان شرکت و شعبه هایش و شکل یونیفرم و شکل وبسایت نیز بخشی از طراحی سازمان است. حتی در پاره ای موارد اصطلاحات خاص به عنوان صدای شرکت و یا بوی خاص مثل بوی قهوه برای کافی شاپ ها به عنوان بوی سازمان در این قسمت شکل می گیرند. طراحی سازمان در شناخت شرکت نقش مهمی را ایفا می کنند.

رفتار سازمان

با دقت به رفتار شرکت خود نگاه کنید. شرکت چگونه با گروه های مردمی که ارتباط مستقیم با شرکت دارند برخورد می کند؟ این افراد هم شامل مشتریان و کارکنان شرکت و هم شامل تامین کنندگان، شعبه های سازمان و سهامداران می شود. شرکت شما چگونه با مردم در تعامل است؟ روابط رییس و کارمندی و کلیه رفتارهای مالی و غیرمالی در این قسمت جا می گیرند.

فرهنگ سازمان

فرهنگ سازمان تا حدودی به فرهنگ عملیاتی سازمان مربوط می شود، همان ارزش های اساسی مشخص، عرف ها و دستورات قانونی که باید به وسیله شرکت رعایت شوند. به علاوه ممکن است قواعد مختصری در مورد شیوه رفتار و ارزش ها وجود داشته باشد که برای سازمان اهمیت ویژه دارد. فرهنگ سازمان همچنین رفتار سازمان و ارتباطات آن را شکل می دهد. با توجه به دامنه و میزان تعهد به فرهنگ سازمانی امکان تاثیر فرهنگ سازمانی بر فرهنگ جامعه نیز وجود دارد.

زبان سازمان و ارتباطات سازمان

سازمان ها از زبان خاصی برای بیان فرهنگ سازمانی خود استفاده می کنند. این زبان سازمان می تواند رسمی و ساختاریافته باشد و یا مثلا در سازمان هایی با ساختار یا سلسله مراتب کمتر غیر رسمی باشد. ارتباطات سازمان نیز با شیوه ای که شرکت ها به کمک آن ارزش ها و دغدغه های داخلی و خارجی خود را بیان می کنند سر و کار دارد و هم روابط میان دپارتمان های مختلف سازمان و سطوح مختلف سلسله مراتب داخل سازمان و هم روابط عمومی و کمپین های تبلیغاتی در بیرون سازمان را شامل می شود.

فلسفه سازمان و روح سازمان

زمانی که یک کسب و کار را راه اندازی کرده اید، هدف مشخصی داشته اید. ارزش ها و قواعدی که هسته اصلی سازمان را شکل داده اند جدا از تلاش برای سودآوری به عنوان فلسفه سازمان شناخته می شوند. تقسیم ساختار ارزشی به عناصر اولیه، روح یک سازمان را تشکیل میدهد و بیانگر تصویر مطلوب شما از سازمان است هنگامی که روح شرکت در کلیه زمینه های مدیریتی شرکت دیده شود شما به یک تصویر متعادل از خود دست یافته اید.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

ساختار متن برای سئو دارای اهمیت زیادیست. اگر محتوای شما ساختاری واضح داشته باشد ، شانس شما برای رتبه خوب در گوگل بیشتر خواهد شد.

مردم چگونه متن را درک می کنند؟

مردم قبل از تصمیم گیری در مورد خواندن یا نخواندن چیزی ، تمایل دارند که کلیات متن را ببینند. آنها می خواهند بدانند که متن شما درمورد چه چیزی است.

بخش هایی وجود دارد که افراد هنگام دیدن متن به طور خاص به آنها نگاه می کنند یا می خوانند. سرفصل ها و زیرنویس ها مانند اولین بند یک متن بسیار مهم هستند. اما ، اولین جملات هر پاراگراف توجه بیشتری را به خود جلب می کند.

گوگل چگونه متن را درک می کند؟

درست مانند مردم ، گوگل نیز متن را به روشی خاص درک می کند.

گوگل در برخی از الگوریتم های خود ، سیگنال هایی مانند نزدیکی معنایی را در رتبه بندی استفاده کرده است.

نزدیکی معنایی به نزدیکی کلمات مرتبط با یک متن ضمن در نظر گرفتن قالب بندی آن متن اشاره دارد. برای درک نزدیک بودن معنایی کلمات ، ساختار متن شما باید واضح باشد.

گوگل با گذشت زمان ، در تحلیل محتوا ، بسیار بهتر شده است. هرچه بهتر بنویسید ، درک Google از محتوای شما و بنابراین رتبه بندی آن برای Google آسانتر می شود. بعلاوه ، گوگل برای درک واقعی زبان ، سخت تلاش می کند. به عنوان مثال ، در سال 2019 ، گوگل الگوریتم BERT را که یک مدل پردازش زبان طبیعی (NLP) است را معرفی کرد که به Google کمک می کند تا زبان را بهتر درک کند تا بتواند نتایج مرتبط تر را ارائه دهد.

تنظیم مقالات با ساختار واضح نیز به دلایلی تأثیر مثبتی در رتبه بندی دارد. متون خوب ساختار یافته دارای نرخ بی توجهی پایین تر و شانس بیشتری برای توجه رسانه های اجتماعی هستند. این به خودی خود منجر به رتبه های بالاتر می شود.

نکاتی در مورد بهبود ساختار متن برای سئو

اگر می خواهید ساختار متن را بهبود بخشید ، باید به این موارد توجه کنید:

پاراگراف اول متن عناوین اولین جمله از هر بند پراگراف اول متن

شما باید در پاراگراف اول، مطلب خود را به وضوح بیان کنید.

متون چاپی یک نویسنده معمولاً با نوعی پیشگفتار شروع می شود ، اما اگر برای وب می نویسید ، زمان اضافی برای آن وجود ندارد. شما فقط چند ثانیه برای جلب توجه خواننده زمان دارید.

اطمینان حاصل کنید که پاراگراف اول پیام اصلی پست شما را می گوید. به این ترتیب ، شما می توانید شرایط را برای خواننده خود آسان کنید تا بفهمد پست شما چیست ؛ همچنین به Google می گویید که پست شما درمورد چیست.

فراموش نکنید که کلمه کلیدی تمرکز خود را در اولین پاراگراف قرار دهید!

عناوین

عناوین باید جذاب و محتوای بند زیر آن را به وضوح بیان کنند. عناوین به خوانندگان شما اجازه می دهند تا متن شما را به سرعت درک کنند و تصمیم بگیرند که آیا دوست دارند مقاله شما را بخوانند یا خیر.

این که آیا آنها یک عامل رتبه بندی هستند یا خیر هنوز تایید نشده ، اما عناوین از اهمیت زیادی برای ساختار متن برخوردار هستند. بنابراین Google احتمالاً از آنها استفاده می کند تا متن مورد نظر را درک کند.

اولین جمله از هر بند

اطمینان حاصل کنید که اولین جمله یک پاراگراف مهمترین جمله اصلی آن بند است. از آن گذشته ، مردم تمایل دارند اولین جمله هر پاراگراف را بخوانند ، زیرا در حال جستجو در محتوا هستند.

به احتمال زیاد گوگل برای تعیین موضوع یک متن ، به این جملات توجه بیشتری خواهد کرد.

نتیجه

ساختار متن برای جذب خوانندگان به وبلاگ شما و همچنین به دلایل سئو سایت بسیار مهم است.

هرچند نوشتن متون خوب و ساختار یافته کار ساده ای نیست. در آپسئو ، ما به اهمیت محتوای با کیفیت معتقد هستیم.

آیا ساختار صحیح متن برای سئو مهم است؟

بله ساختار متن هم به کاربر و هم به گوگل کمک می کند در بهتری از متن داشته باشند.

چگونه می توان یک ساختار مناسب را برای مطلب آماده کرد؟

نوشتن یک ساختار خوب و معنا دار ، نیازمند تمرین و درک متنی است که قصد نوشتن آن را دارید ، با تسلط به موضوعی که می خواهید بنویسید ، حس مناسب را به نوشته خود انتقال دهید.

آیا عناوین صفحه در درک بیشتر مطلب کمک می کنند؟

بله عنوان هر پراگراف به درک بیشتر کاربر و گوگل کمک زیادی می کند و در واقع یک سیگنال ارتباط می باشد.