ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

5 / 5 ( 2 votes )

منظور از منتورینگ Mentoring این است که فردی تحت عنوان منتور Mentor به فرد یا افراد دیگری در زمینه خاصی کمک می کند تا به پیشرفت یا مهارت برسند. منتورینگ با آموزش، تدریس یا مربی گری تفاوت دارد و در واقع رابطه ای است برای ایجاد اعتماد به نفس و حمایت از یادگیرنده در راستای رسیدن به پیشرفت شغلی یا حرفه ای.

در تعریف اینکه “منتور کیست و منتورینگ چیست”  می توان گفت:

«کمک رسانی یک شخص (منتور) به شخص یا اشخاص دیگر که موجب تغییرات قابل توجه در زمینه هایی همچون دانش، کار یا تفکر او شود».

منتور مسئولیت تشویق و تهییج فرد را برای دستیابی به اهداف مدنظر بر عهده دارد و به نوعی راهنما و مشوق وی در طول مسیر خواهد بود.

چه زمانی منتورینگ (Mentoring) کاربرد دارد؟

منتورینگ می تواند برای موقعیت های مختلف و زمینه های متنوعی در زندگی شغلی و شخصی فرد، مورد استفاده قرار گیرد که برخی از این زمینه ها عبارتند از:

تحلیل کارهای جدید ارتقای فعالیت های شغلی کمک به کارمندانی که نقش آنها در سازمان تغییر کرده کمک به کارمندان در یادگیری برنامه های جدید به منظور ترفیع شغلی تغییر در نقش های شغلی توسعه حرفه ای بصورت مداوم

مطالعه مقاله مشاور بازاریابی حرفه ای کیست و چه ویژگی هایی دارد؟ پیشنهاد میشود.

چرا از منتورینگ استفاده می شود؟ منتورینگ انعطاف پذیری دارد و می تواند در شرایط مختلف بکار گرفته شود. نوعی فعالیت آفلاین است: منظور این است که نقشه ثابتی برای طی کردن مسیر در نظر گرفته نمی شود و همه فعالیت ها نیاز به برنامه ریزی ندارد. منتور در طی مسیر برنامه ها را مشخص می کند. منتورینگ می تواند مرتبط با مشاغل مختلف در نظر گرفته شود. منتورینگ به نوعی خصوصی و یا نیمه خصوصی است : هر رابطه و برنامه ای که اجرایی می شود منحصر به آن دو نفر (منتور Mentor و منتی Mentee) خواهد بود. دارای سیستم بازخورد است: در واقع واکنش های منتور در طی کردن مسیر منتهی به هدف مشخص، اهمیت بسیاری دارد. به طورکلی واکنش های منتور ابزاری موثر در پیشرفت یادگیرنده (Mentee) محسوب می شود و بر نحوه چگونگی انجام کار و یادگیری انجام کار موثر است. برنامه ای متمرکز است: منتورینگ بر نیازهای منتور و منتی متمرکز است و وابسته به هدف تعیین شده عمل می کند.

فواید منتورینگ به تفکیک برای منتورد (Mentor) و منتی (Mentee) عبارت است از:

برای منتور برای منتی (یادگیرنده) رضایت شغلی منتور از شرایط شغلی افزایش شناخت منتور از حیطه کاری به چالش کشیده شدن و افزایش انگیزه شناسایی پتانسیل های شخصی و به کار گرفتن آنها در فرایند کار یادگیری و پیشرفت سریعتر کسب رضایت از موفقیت شناخت و توسعه مهارتهای کاری کسب انگیزه از مسئولیت پذیری افزایش اعتماد به نفس وانگیزه درونی احساس پشتیبانی و حمایت در طی کردن مسیر ایجاد فرصتی برای مشاهده مهارت منتور و یا نحوه پیشرفت دیگران دسترسی به منبع دانش و تجربه کسب اطلاعات قبل از بروز فرصتها ایجاد فرصتی برای فکر کردن و درک همه مسائل به روشی متفاوت آشنایی با ویژگی های منتور (Mentor) باید درک خوبی از مهارت های خود داشته باشد. باید بداند که چگونه کارها را مدیریت کند. باید اعتبار شخصی و حرفه ای (کاری) داشته باشد. یک شنونده عالی و دقیق باشد. منتور باید بتواند تاثیرات مثبتی را ایجاد کند، محیطی مناسب برای امتحان کردن موارد مختلف که بی خطر هستند برای منتی (Men tee) فراهم سازد منتور باید بداند که چگونه به طور رسمی یا غیر رسمی تجربه و پیشرفت های خود را در اختیار دیگران قرار دهد. منتور باید کمی خلاقیت داشته باشد و در انجام کارها از راه های نوین و متفاوت بهره بگیرد. منتور باید بینش عمیقی نسبت به چشم اندازها و رویکردهای مختلف حیطه ایی که در آن منتورینگ می کند، داشته باشد. فرآیند منتورینگ چیست؟

کل فرآیند منتورینگ در دو مرحله صورت می گیرد. در مرحله نخست منتی و منتور با هم آشنا شده و منتور از درخواست های منتی خود آگاه می شود بر پایه این آشنایی، جلسات منتورینگ صورت می گیرد.

آشنایی های اولیه جلسات منتورینگ آنچه باید انجام شود هدف اصلی روابط منتورینگ را توضیح دهید فرمت جلسات و چگونگی انجام کارها را بیان کنید. آنچه که وظیقه منتور هست را بیان کنید. هر آنچه که از منتی انتظار می رود و چگونگی نقش آنها را به روشنی توضیح دهید. تجارب را بازبینی کنید. اهداف را مشخص کنید. بازخورد را به موقع بدهید. نقاط قوت و دستاوردها را شناسایی کنید. زمینه های پیشرفت را شناسایی کنید. گزینه‌های موجود را کاوش کنید. در حوزه های خاص کوچینگ را بکارگیرید. در مورد مسائل حرفه ای بحث کنید. اهداف و اقدامات را برای آینده تعیین کنید. فرصت های مناسب ایجاد کنید. سعی کنید فرصت های جدیدی را برای منتی ها در زمینه کسب تجارب در زمینه ایی که منتورینگ می کنید  ایجاد کنید.  مشخص کنید که چه زمانی رابطه منتورینگ به طور کامل پایان می یابد. بازبینی ها و بررسی ها را انجام دهید و سپس رابطه را به اتمام برسانید. به منتی برای رسیدن به مراحل بعدی کمک کنید. خودبازبینی را فراموش نکنید و میزان اثر بخشی منتورینگ را محاسبه کنید.

در سال 2004 دیوید کلاتربوک، که بصورت آکادمیک در زمینه روابط منتورینگ مطالعه می کرد، برای آنچه منتورها انجام می دهند کلمه ای را ابداع کرد که مخفف منتور است:

M: مدیریت E: تشويق كردن N: تغذیه T: آموزش O: احترام متقابل R: پاسخ دادن به نیازهای یادگیرنده

در منتورینگ منتور مسئولیت گسترش روابط، تهیه گزارش و اطمینان دهی از اینكه نتیجه جلسات منجر به یادگیری برای شخص مورد نظر (منتی Men tee ) می شود، را به عهده دارد.

علاوه بر ویژگی های لازم برای منتور بودن که پیش تر به آن پرداختیم، داشتن  مهارت های عالی ارتباطی و توانایی درک ایده ها و احساسات دیگران و نیز توانایی همدلی با منتی نیز از جمله مهارت هایی است که منتور باید داشته باشد.

یادمان باشد که منتورینگ یک روش منحصر به فرد نیست. این روش مکمل سایر روش های یادگیری است و می توان با سایر روش های نوین نیز آن را همراه ساخت.