ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

سرفصل های مقاله

5 / 5 ( 1 vote )

مدیر رسانه Media Manager یا مدیر رسانه ای اصلاحی است که در دهه اخیر به واسطه رشد چشمگیر رسانه و وسایل ارتباط جمعی بیشتر شنیده می شود. قدرت و تاثیر انکارناپذیر دنیای تکنولوژی بر زندگی کنونی، سبب به وجود آمدن مشاغلی شده که تا چند دهه اخیر خبری از آنها نبود و یا حداقل شاهد فعالیت آنها به صورت سنتی و محدود بودیم.

مدیران رسانه ای که اغلب صدای شرکت ها نامیده می شوند، قبلتر به عنوان مدیر انجمن (Community Manager) شناخته شده و حتی قبل از دنیای اینترنت، بیشتر در نقش نماینده روابط عمومی (Public Relations Representative) شناخته می شدند.

امروزه این عناوین و تعاریف دستخوش تغییراتی شده و آنچه ما به عنوان مدیر رسانه Media Manager می شناسیم، مفهوم و کارایی وسیع تری دارد. اگر میخواید بدانید یک مدیر رسانه ای کیست و چه وظایفی به عهده دارد، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تعریف مدیر رسانه (Media Manager)

مدیران رسانه در واقع افراد حرفه ای، کارآمدی و متخصص ارتباطات هستند که مغز متفکر و طراح تبلیغات نمادین می باشند. وقتی تبلیغاتی را در تلویزیون، رادیو، بیلبورد، اینترنت، ایمیل، روزنامه ها و مجلات، تلفن همراه یا فیلم ها مشاهده می کنید، یک مدیر رسانه Media Manager نقش مهمی را در شکل گیری آنها بر عهده دارد. او مسئول تمام مراحل شکل گیری و ایجاد یک کمپین تبلیغاتی بوده که این روند وظایف زیادی را در برگرفته که او می تواند از مهارتهای منحصر به فرد خود برای انجام کارها استفاده کند.

یک مدیر رسانه ای در جایگاه و موقعیت یک مدیر ارشد می باشد و کارفرمایان کسی را برای این کار انتخاب می کنند که دارای حداقل مدرک کارشناسی مدیریت بازرگانی، تجارت، بازاریابی، تبلیغات یا یک رشته مرتبط به آنها بوده و حداقل دو سال تجربه بازاریابی یا نقش مدیریتی داشته باشد. که البته کارفرمایان اشخاص دارای مدرک کارشناسی ارشد بازرگانی با تاییدیه مهارت بازاریابی را ترجیح می دهند.

آنها به طور معمول در یک شركت و یا آژانس تبليغاتی کار می کنند، اگر چه بیشتر وقتشان به واسطه دیدار با مشتری در خارج از دفتر کاری سپری می شود. همچنین یک مدیر رسانه Media Manager می تواند مستقیما توسط شرکت های بزرگ و یا شرکت هایی با بخش های تبلیغات داخلی استخدام شود.

آمار نشان می دهد که تقاضا برای مدیران تبلیغاتی، ارتقاء و بازاریابی که شامل مدیران رسانه نیز می باشد، در طی سال های اخیر رشد بسیار چشمگیری داشته است.

وظایف و مسئولیت های مدیر رسانه

همانطور که گفته شد مدیر رسانه ای “رئیس و رهبر” یک کمپین تبلیغاتی بوده که وظایف او شامل همه چیز، از صفر تا صد مربوط به تهیه مؤلفه های یک کمپین، راه اندازی و اندازه گیری نتایج آن می باشد. دیگر وظایف اصلی و مسئولیت های متداول مدیران رسانه عبارتند از:

شناسایی و بیان نیازهای مشتری

مدیر رسانه در طی جلساتی زمانبندی شده با مشتریان خود ملاقات داشته که در طی آنها نیازهای مشتری را تشخیص داده و سپس این نیازها را در قالب وظایفی ملموس از ایده هایی مفهومی به اعضای کارآمد تیم خود ارائه می دهد.

ایجاد، حفظ و تحلیل برنامه های بازاریابی

مدیر رسانه ای یک چشم انداز استراتژیک برای یک کمپین بازاریابی ایجاد می کند و در ادامه با مدیران پروژه بازاریابی خود کار کرده تا دریابد که دقیقا باید چه کاری توسط چه کسانی انجام شود تا این چشم انداز با موفقیت به وقوع بپیوندد.

برقراری و حفظ رابطه با مشتری

مهارت های ارتباطی خوب، از جمله توانایی هایست که یک مدير رسانه باید برای مدیریت نگرانی مشتری های خود از آن برخودار باشد. آنها همچنین باید در برخورد با مشتریان جدید، از قدرت مذاکره خود برای قیمت گذاری استفاده کنند.

پایدار ماندن در صدر روندهای صنعتی

بازاریابی صنعتی به سرعت تغییر می کند. مدیران رسانه ای باید در رابطه با کانال های توزیع جدید، در صدر روند فعلی باقی بمانند که این مهم شامل کاوش در تمام سوشال مدیاها و درک نحوه استفاده از آنها در زمینه پاسخگویی به نیازهای مشتری است.

مهارت های مورد نیاز یک مدیر رسانه (Media Manager)

مدیران رسانه برای انجام کارهای خود ناگزیر هستند که لیستی از توانایی ها و مهارت ها را در اختیار داشته باشند. قبل از هر چیز آنها رهبرانی قدرتمند هستند که وظیفه دارند کارهای مشخصی را به همه افراد درگیر در یک کمپین بازاریابی واگذار کرده و سپس اطمینان حاصل کنند که طبق برنامه به مشتری تحویل داده شده است.

ثانیا، مدیر رسانه یک استراتژیست است؛ آنها باید اینگونه باشند که در عین حال که در مقیاش بزرگ فکر و تصویرسازی می کنند، بتوانند به خوبی روی جزئیات دقیق یک استراتژی نیز تمرکز داشته باشند.

مهارت های دیگری که یک مدیر رسانه ای حرفه ای باید از آن برخوردار باشد عبارتند از:

مهارت مذاکره

پیشتر گفته شد که یکی از ابزارهای لازم برای یک مدیر رسانه (Media Manager)، داشتن مهارت بالای مذاکره است. این مدیران ضمن برقراری و حفظ رابطه با مشتری، از مهارت های مذاکره خود جهت شناسایی نیازهای او استفاده کرده و بر اساس این نیازها پیشنهادهای موثری را ارائه می دهند.

مهارت آنالیز و تحلیل

برای ایجاد برنامه های بازاریابی مبتنی بر داده ها، به مهارت های تحلیلی مدیران رسانه نیاز است. آنها هنگام تصمیم گیری در مورد شاخص های اصلی عملکرد برای یک کمپین و همچنین مشاهده نتایج آن، از این مجموعه مهارت ها استفاده می کنند.

مهارت تفکر استراتژیک

اگرچه تمامی مهارت های برشمرده شده بسیار حیاتی هستند، اما مدیر رسانه ای بیشتر، مهارت های تفکر استراتژیک خود را می طلبد. او به عنوان لیدر استراتژی هر کمپین بازاریابی، باید توانایی پردازش سریع اطلاعات و تصمیم گیری صحیح براساس اطلاعات گفته شده را دارا باشد که این مهم بخشی از مهارت های یک متفکر استراتژیک خوب است.

مهارت خودآموزی

آنچه یک مدیر رسانه حرفه ای را از یک مدیر رسانه متوسط متمایز می کند، اشتیاق او به یادگیری، خصوصا در مورد بازاریابی است. در عصر اینترنت به نظر می رسد که تقریبا هر هفته یک ابزار، پلتفرم یا استراتژی بازاریابی جدید معرفی می شود. مدیران رسانه باید این توانایی و تمایل را داشته باشند که سیستم عامل های جدید را به تنهایی یاد گرفته و آنچه را که می آموزند در مورد حرفه ی خود به کار گیرند.

چشم انداز شغلی مدیران رسانه ای در طول دهه های آینده نسبت به سایر مشاغل و صنایع بسیارخوب پیش بینی می شود. تخمین زده شده است که در طی ده سال آینده رشدی 10٪ خواهد داشت که میزان آن سریعتر از میانگین سایر مشاغل، بین سال های 2016 تا 2026 است. میزان نرخ رشد برای سایر مشاغل حدود 7٪ پیش بینی شده است.

حال که با وظایف و ویژگی های یک مدیر رسانه (Media Manager) حرفه ای آشنا شدید و برای رونق کسب و کار خود نیاز به یک مدیر رسانه ای را حس کردید، قبل از هر چیز تجربه، سوابق شغلی، کارهای انجام شده توسط تیم تحت مدیریت وی را به خوبی بررسی کرده و سپس اقدام به مذاکره نمایید.