ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

سرفصل های مقاله

5 / 5 ( 1 امتیاز )

قبل از صحبت در مورد ابزارهای آنالیز سایت ابتدا به “چرایی اهمیت آنالیز وبسایت” می پردازیم. همه کسب و کارها تمایل دارند که وب سایتی داشته باشند که توسط کاربران بازار هدفشان دیده شود.

برای این کار در ابتدا نیاز است که بتوانیم کاری کنیم گوگل سایت ما را بهتر ارزیابی کرده و زودتر به صفحات اول خود برساند. مهم‌تر از همه، وقتی بالاخره توانستیم کاربر مورد نظر را وارد وب سایت کنیم، چطور او را روی سایت نگه داریم؟ حتی اگر تمامی نکات سئو و روش‌های بهینه سازی وب سایت را رعایت کرده باشید باز هم نیاز خواهید داشت وب سایتتان را آنالیز کنید تا نقاط ضعفی که از دید شما پنهان مانده را پیدا کنید. برای این کار باید بدانید چطور آنالیز سایت انجام می‌شود.

آنالیز سایت چیست؟

آنالیز سایت روشی است که به شما کمک می‌کند عملکرد وب سایتتان را به طور کلی بررسی و ارزیابی کنید و ببینید در موتور جستجو چه جایگاهی دارد. با این کار شما می‌توانید نقاط ضعف وب سایتتان را پیدا کنید و استراتژی‌هایی را بر اساس آن برنامه ریزی کنید تا با تقویت نقاط ضعف وب سایت، آن را بهینه کنید.

آنالیز وبسایت در ابتدا یک کار پیچیده به نظر می‌رسد چرا که معیارها و جوانب مختلفی برای ارزیابی وب سایت وجود دارد که شاید این ذهنیت را ایجاد کند که برای این کار به صدها ابزار مختلف نیاز خواهید داشت. اما برای ساده‌تر شدن کار بهتر است پیش از شروع، یک چک لیست آنالیز سایت تهیه کنید و بر اساس آن پیش بروید. چک لیست آنالیز سایت به شما کمک می‌کند:

یک نقشه راه برای توسعه پیوسته وبسایت تان داشته باشید. اطلاعاتی که برای ارتقا وب سایت تان نیاز دارید را جمع آوری کنید. زمان شما صرف روش‌های ازریابی ناکارآمد و بی‌اهمیت نشود. 5 کاری که باید برای آنالیز سایت انجام دهید

آنالیز سایت معمولا شامل استفاده از ابزار تجزیه و تحلیل سایت، رعایت نکات سئو، بررسی سرعت صفحات و ارزیابی عملکرد سایت می‌شود تا این اطمینان حاصل شود که تمامی اجزای مهم سایت به شکل بهینه و درست کار می‌کنند. بسیار مهم است که نکات فنی و روندهایی که موجب ایجاد یک جریان ترافیک به روی وب سایت شما شده‌اند را نیز شناسایی کنید. بنابراین آنالیز وبسایت  می‌تواند شامل این 5 مرحله شود:

ترافیک وب سایت را آنالیز کنید

آنالیز ترافیک سایت به شما کمک می‌کند متوجه فعالیت کاربران به روی وب سایت و اینکه این جریان ترافیک چطور بوجود آمده شوید. همچنین صفحاتی را که موفق‌تر عمل کرده‌اند و برای وب سایتتان ترافیک ایجاد کرده‌اند را بشناسید. برای اینکه ترافیک وب سایت را تجزیه تحلیل کنید بهترین کار استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس است. سوالات اصلی که باید در این زمینه مد نظر داشته باشید شامل موارد زیر می‌شود:

ترافیک وب سایت شما رو به افزایش است یا در حال کم شدن است؟ (در یک بازه زمانی مشخص) این ترافیک از کجا به وبسایت شما آمده؟ کدام صفحات وبسایت بیشترین بازدید را دارند؟ نرخ خروج از وب سایت (Bounce Rate) چقدر است؟ کاربران در کدام صفحه از وب سایت شما خارج می‌شوند؟ آیا ترافیک بوجود آمده و نوع رفتار کاربران بین نسخه دسکتاپ و موبایل متفاوت است؟

اینکه بدانید کدام صفحات عملکرد خوبی داشته‌اند و بازدیدکنندگان را به خود جذب کرده‌اند می‌تواند به شما در ارزیابی و توسعه کمپین‌ بازاریابی نیز کمک کند.

عملکرد سئو وب سایتتان را ارزیابی کنید

از آنجایی که سئو نکات و موارد گسترده‌ای را در خصوص آنالیز وبسایت در بر می‌گیرد، ارزیابی و بررسی سئو می‌تواند به اشکال مختلفی در توسعه وبسایت شما موثر باشد. مهمترین روش‌ها در خصوص بررسی عملکرد سئو وبسایت عبارتند از:

بررسی سئو داخلی (on-site)

عناصر مختلفی در یک صفحه وجود دارد که می‌تواند موجب بالا رفتن امتیاز آن صفحه در گوگل شوند. حداقل فرمت درستی که باید تمامی صفحات شما رعایت کنند، شامل موارد زیر می‌شود:

تگ‌های تیتر توضیحات متا ساختار صحیح عنوان‌ها و زیرعنوان‌ها لینک‌های داخلی

لیستی از صفحاتی که این ساختار صحیح سئو داخلی در آنها رعایت نشده تهیه کنید و برای اینکه امتیاز این صفحه‌ها در گوگل بالاتر رفته و برای سایتتان ترافیک ایجاد کنند، این صفحات را بر اساس استاندارهای سئو داخلی اصلاح و بهینه کنید. (به این کار به اصطلاح آنالیز وبسایت از نظر سئو داخلی نیز گفته می شود) (همچنین در هنگام راه اندازی سایت جدید چک لیست سئو فراموش نشود.)

بررسی رتبه وب سایت در موتور جستجو

اینکه فقط وب سایت تان را به کمک سئوی داخلی بهینه کنید کافی نیست. یکی از موارد مهم هنگام آنالیز سایت این است که بدانید در برابر سایر وب سایت‌هایی که با شما رقابت می‌کنند، چه جایگاهی دارید. این کار را می‌توانید به دو روش زیر انجام دهید:

رتبه‌بندی رقابتی: از ابزاری نظیر Ahrefs یا SEMrush استفاده کنید تا ببینید کدام کلمات کلیدی که استفاده کرده‌اید، برایتان امتیاز آور بوده‌اند و این کلمات کلیدی در مقابل رقبا چگونه عمل کرده‌اند.

از این اطلاعات می‌توانید برای بهینه سازی صفحات کلیدی وب سایتتان استفاده کنید تا به کمک آن بتوانید ترافیک بیشتری برای وب سایتتان ایجاد کنید.

قدرت دامنه: برخی ابزار هستند که معیارهای ساده‌ای برای ارزیابی قدرت یک دامنه و بک لینک‌های آن دارند. این ابزار نشان می‌دهند وب سایت شما در برابر سایر وب سایت‌هایی که در همین زمینه فعالیت دارند، چگونه عمل می‌کند.

با توجه به رفتار گوگل و سایر موتورهای جستجو، این ابزار عدد 1 (ضعیف) و 100 (قدرتمند) را بعنوان امتیاز یک دامنه انتخاب می‌کنند. ابزار Moz به این معیار” اعتبار دامنه” (DA) گفته و Ahrefs آن را ” امتیاز دامنه” (DR) نامگذاری کرده است.

بک لینک‌ها را تجزیه و تحلیل کنید

دانستن قدرت و امتیاز دامنه مساله مهمی است. اما هنگام آنالیز سایت، برای اینکه بهتر بفهمید چه اتفاقی در پشت این امتیازات نهفته است، باید بدانید رقبای شما بک لینک‌هایشان را از کجا بدست می‌آورند.

همانطور که می‌دانید موتور جستجوی گوگل امتیازی را بابت سایت‌هایی که به شما لینک داده‌اند در نظر می‌گیرد. هرچه سایت‌های معتبرتری به شما لینک داده باشند، در موتور جستجو امتیاز بالاتری می‌گیرد. برای مثال اگر سایت‌های رقبای شما در سایت خاصی بعنوان منبع ذکر می‌شوند یا در لیستی قرار می‌گیرند که پربازدید است، شما نیز سراغ همان سایت‌ها بروید و سعی کنید جایگاهی برای خودتان پیدا کنید و برای سایتتان بک لینک ایجاد کنید (به این روش ایجاد لینک 101 می‌گویند).

هنگام آنالیز سایت، سرعت صفحات وب را ارزیابی کنید

هر چه وب سایتی سرعت پایین‌تری داشته باشد امتیاز کمتری در گوگل کسب می‌کند. علاوه بر اینها، سرعت پایین وب سایت موجب می‌شود کاربرانی که به صفحه شما می‌رسند نیز آن را زود ترک کنند. بنابراین سرعت وب سایت از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای اینکه سرعت وب سایت را ارزیابی کنید، نیاز به هیچ چک لیستی ندارید. با استفاده از سایت‌هایی نظیر Google Page Speed Insight که هم نسخه دسکتاپ دارد هم نسخه موبایل به راحتی می‌توانید زمان لود وب سایت را بدست بیاورید. هر دو ابزار علاوه بر اینکه به شما می‌گویند سرعت لود سایتتان چقدر است، نکاتی را برای بالاتر بردن سرعت وب نیز پیشنهاد می‌کنند. (آنالیز وبسایت از نظر سرعت)

پیغام خطاهای وب سایت را چک کنید

لینک‌های خراب و صفحاتی که پیغام خطا دارند اصلا خوشایند نیستند و موجب می‌شوند گوگل شما را بابت این لینک‌ها مجازات کرده و از امتیازتان کم کند. با استفاده از گوگل سرچ کنسول این خطاها را بیابید و مشکلات را برطرف کنید.

سازگاری وب سایت با تلفن‌های همراه را تضمین کنید

بسیار مهم است که وب سایت شما چه به روی صفحه نمایش کامپیوتر چه به روی هر دستگاه دیگری نظیر موبایل به خوبی دیده شود. سه دلیل اصلی برای این موضوع وجود دارد:

امروزه بیش از 50% از جستجوها در گوگل از طریق موبایل صورت می‌گیرد. سایت‌هایی که نسخه موبایل دارند امتیاز بالاتری در نتایج جستجو کسب می‌کنند. احتمال اینکه بازدیدکنندگان، یک وب سایتی که به خوبی روی موبایل دیده نمی‌شود را ترک کنند، 5 برابر بیشتر است.

علاوه بر اینها، گوگل در سال 2018 الگوریتمی به نام Mobile-First Index معرفی کرد که به موجب آن صفحات یک وب سایت بر اساس عملکردشان به روی دستگاه‌های مختلف موبایل ارزیابی می‌شوند.

بنابراین حتی اگر یک وب سایت داشته باشید که نسخه دستکتاپ آن فوق‌العاده است اما به روی موبایل به خوبی دیده نمی‌شود، امتیاز خوبی در موتور جستجو کسب نمی‌کنید چرا که اولویت موتور جستجو نمایش وب سایت شما در موبایل است. (آنالیز وبسایت برای بررسی میزان واکنشگرا بودن سایت)

بنابراین بسیار مهم است که در آنالیز سایت خود به بررسی واکنشگرا بودن وب سایت برای موبایل بپردازید. این یعنی وب سایت شما باید روی هر سایز صفحه نمایشی به خوبی دیده شده و عملکرد مناسبی داشته باشد و مهم‌تر از همه، از طریق موبایل سریع لود شود. برای این کار می‌توانید از ابزاری که گوگل برای بررسی واکنشگرا بودن (ریسپانسیو بودن) صفحات در موبایل معرفی کرده استفاده کنید.

جمع بندی

همانطور که می‌دانید رقابت بر سر اینکه چطور وب سایتمان بیننده بیشتری داشته باشد بالاست و پیوسته گوگل الگوریتم‌ها و قواعد خاصی را در این خصوص لحاظ می کند.

برای اینکه بتوانید همواره عملکرد وب سایتتان را توسعه دهید، نباید از آنالیز سایت خود به طور مستمر غافل شوید. ابزار مختلفی برای تحلیل و آنالیز وبسایت وجود دارند که از بعضی از این ابزارهای آنالیز وبسایت می توانید به صورت رایگان استفاده کنید. با توجه به چک لیست آنالیز سایت ارائه شده در این مقاله، وب سایتتان را آنالیز کنید و در راستای بهبود آن قدم بردارید.