ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

سرفصل های مقاله

5 / 5 ( 1 امتیاز )

قبل از توضیح در مورد بیانیه ماموریت سازمان و چشم انداز به این سوال پاسخ دهید: آیا تا به حال در مورد برندهایی که به طور معمول می‌خرید اندیشیده اید، درحالیکه گزینه های ارزانتر نیز وجود دارد. دلیل این انتخاب شما چیست؟

آیا معمولا محصولات غذایی هفتگی خود را از فروشگاه مشخصی می خرید؟ آیا معمولا لبنیات مصرفی خود را از یک برند خاص تهیه می کنید؟ آیا هر زمان که مسافری سراغ یک محل خوب برای صرف غذا را از شما می‌گیرد، یک رستوران خاص را به او پیشنهاد می‌دهید؟

دلیل انتخاب یک برند خاص از جانب شما در این بازار پر رقابت چیست؟

علت  اهمیت دادن برند مذکور به بیانیه ماموریت سازمان خود و چشم اندازش و اجرای فعالیت هایش (از تولیدگرفته تا بازاریابی) بر اساس بیانیه ماموریتش است. در واقع نقش اصلی در موفقیت برندها و انتخاب شدنشان از سوی مشتریان در چگونگی استفاده آنها از بیانیه ماموریت سازمان و چشم انداز سازمان است.

علت وفاداری به برندها به دلیل ارزش های آنهاست. بهترین برندها تلاش می‌کنند عناصر فیزیکی، حسی و منطقی را به شکلی با هم ترکیب کنند که مشتریان و کارمندان بتوانند ارزش‌های برند را به همان اندازه‌ای که برند برای خود تعیین کرده‌است، تجربه کنند و این موضوع مهم هنگام تهیه و تدوین بیانیه ماموریت شرکت و چشم انداز شکل می گیرد.

دستیابی به یک ارتباط ماندگار و موثر با مشتریان کار ساده ای نیست. شرکت هایی موفق می‌شوند که در طول سالها به ارزش های اصلی خود پایبند هستند و برندی را ایجاد می‌کنند که کارمندان با افتخار با آن همکاری می‌کنند و مشتریان آن را دوست دارند.

اینجاست که اهمیت نقش بیانیه ماموریت و چشم‌انداز شرکت بیشتر مشخص می شود.

بیانیه ماموریت چیست؟

بیانیه ماموریت (Mission Statement)،کیستی و چرایی یک شرکت را مشخص می‌کند. از طرف دیگر، چشم‌انداز یک شرکت مشخص می‌کند که در نتیجه خدمات این شرکت، بازار هدف به کجا می‌رسد و چه تاثیری از برند خواهد داشت. بیانیه ماموریت،نقشه راه چشم‌انداز شرکت است. در واقع چگونگی رسیدن به بیانیه چشم انداز سازمان توسط بیانیه ماموریت سازمان لحاظ می شود.

بیانیه چشم‌انداز چیست؟

بیانیه چشم انداز (Vision Statement) مشخص می‌کند که برند با اجرای بیانیه ماموریت خود به کجا خواهد رسید. چشم‌انداز جایگاه آرمانی یک کسب و کار را نشان می‌دهد. در ادامه تعدادی بیانیه چشم انداز از برندهای مطرح دنیا آورده شده است.

 مثال‌هایی از  بیانیه چشم انداز

لینکدین (LinkedIn) : خلق فرصت اقتصادی برای تمام اعضای متعلق به نیروی کار جهانی

فیس بوک (Facebook) : برقراری ارتباط با دوستان و دنیای اطراف خود در فیس بوک

انجمن آلزایمر (Alzheimer’s Association) : جهانی بدون بیماری آلزایمر

مایکروسافت (Microsoft) (در زمان تاسیس): رایانه ای روی هر میز و در هر خانه

وزارت بهداشت استرالیا (Australia Department of Health) : بهداشت و سلامتی بهتر برای همه استرالیایی ها، اکنون و برای نسل های آینده.

مثال‌هایی از بیانیه ماموریت

تد (TED) : گسترش ایده‌ها

تسلا (Tesla) : تسریع فرایند تحول جهانی به سمت انرژی پایدار

ایکیا (IKEA) : خلق زندگی روزانه بهتر برای بسیاری از انسان‌ها

لایف ایز گود (Life is Good) : توسعه توان بهینه سازی

سوئیت گرین (Sweet green) : برای الهام بخشیدن به اجتماعات سالم‌تر با پیوند مردم به مواد غذایی واقعی

امریکن اکسپرس (American Express) : ما هر روز سخت تلاش می‌کنیم تا American Express یکی از معتبرترین برندهای خدمات جهانی باشد.

آنست تی (Honest Tea) : ایجاد و ترویج نوشیدنی‌های خوش طعم، سالم و ارگانیک.

جت بلو (Jet Blue) : برای الهام بخشیدن به بشریت – هم در هوا و هم در زمین.

بیانیه ماموریت و چشم‌انداز چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

یک بیانیه ماموریت به نوعی یک چشم انداز عمل گرا است و هدف سازمان را به مخاطبان خود اعلام می‌کند. ماموریت اغلب شامل توضیحات کلی در مورد سازمان، عملکرد و اهداف آن است.

با رشد، یک شرکت ممکن است به اهداف اولیه برسد و به نوبه خود تغییر کند. بنابراین، بیانیه‌های ماموریت و چشم انداز در صورت نیاز باید مورد بازنگری قرار بگیرند تا با تحقق اهداف قبلی، بازتاب فرهنگ جدید کسب و کار باشند.

هر دو بیانیه ماموریت و چشم انداز اغلب برای تعریف دلیل وجودی سازمان برای مخاطبان داخلی و خارجی – مانند کارمندان، شرکا، اعضای هیئت مدیره، مصرف کنندگان و سهامداران، در یک “بیانیه ماموریت و چشم انداز جامع ” ترکیب می‌شوند.

چگونگی عملکرد بیانیه‌های ماموریت و چشم انداز

به طور معمول، مدیران ارشد کلیه بیانیه‌های ماموریت و چشم انداز شرکت را تدوین می‌کنند. سایر مدیران در سطوح مختلف ممکن است اظهاراتی را برای بخش های خاص یا واحد خود تعیین کنند. فرایند توسعه، مدیران را ملزم می‌کند که:

از طریق مصاحبه با کارمندان، تأمین کنندگان و مشتریان، فرهنگ، ارزش‌ها، استراتژی و دیدگاه آینده را به روشنی مشخص کنند. تعهدی را که شرکت نسبت به ذینفعان اصلی خود شامل مشتریان، کارمندان، سهامداران و سایرین دارد، را نشان ‌دهند. اطمینان حاصل کنند که اهداف قابل اندازه‌گیری هستند، رویکرد عملی است و چشم انداز قابل دستیابی است. پیام را شفاف، دقیق و به زبانی ساده انتقال دهند. مزایای بیانیه ماموریت و چشم انداز برای سازمان‌ها مزایای داخل سازمانی هدایت مدیریت در مورد موضوعات استراتژیک، به ویژه در زمان تغییرات اساسی کمک به منظور تعریف بهتراستانداردهای عملکردی تشوبق کارمندان به تولید بیشتر با ایجاد تمرکز و اهداف مشترک کمک به ایجاد چارچوبی برای تعریف بهتر رفتار اخلاقی در سازمان با تکیه بر بیانیه ماموریت و چشم انداز مزایای خارج سازمانی استفاده از بیانیه ماموریت و چشم انداز به منظور دستیابی پشتیبانی بازارهدف، سهامداران و … برقراری ارتباطات بهتر با مشتریان، تأمین کنندگان و شرکای کاری ایفای نقش به عنوان یک ابزار برای برقراری ارتباط عمومی