ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

بنظر شما نکته مشترک سن سایت ، اولویت هدینگ H1 و H2، نرخ جستجو و هاست اشتراکی در چیست؟ از عنوان مقاله تقلب نکنید، هیچکدام از آن ها مستقیما بر روی رنکینگ گوگل شما تاثیر ندارند.

در این لیست ۱۰ عنوانی که بر روی رنکینگ شما تاثیر چندانی ندارند را به شما معرفی می کنیم. ممکن است این مقاله برای افرادی که فکر می کنند هرچیزی که در سایت شما وجود دارد می تواند بر روی رنکینگ شما تاثیر بگذارد، عجیب خواهد بود.پس بیاید نگاهی به دانش سئو خود بیاندازیم و ببینیم که ایا هر چیزی در مورد سئو سایت به آن فکر می کردیم درست است یا نه؟

۱. سن وب سایت شما

اولین موردی لیست ما سن وب سایت است، بنظر شما ایا واقعا گوگل اهمیتی به رجیستر شدن دامنه شما در ۱، ۵ یا ۱۰ سال پیش می دهد؟ نه! اصلا برای گوگل مهم نیست. عواملی مانند چه قدر محتوای سایت شما به کاربران کمک می کند و قدرت لینک ها و سیگنال های ان و چیز هایی مانند این برای موتور های جستجو جائز اهمیت است. شاید بگوید چرا سایت های قدیمی تر بهتر عمل می کنند، خوب وقتی شما سایتی را در ۱۵ سال پیش شروع کرده اید و امروزه نیز با قدرت ادامه می دهید معلوم است که گوگل رنک بهتری به محتوای شما می دهد، لینک های شما قدرتمند تر از سایت های دیگر است و این به علت سن سایت شما نیست به این دلیل است که سایت شما ۱۵ سال است که دارد به خوبی کار خود را انجام می دهد و محتوای و بروز رسانی قدرتمند ۱۵ ساله شما است که به سایت شما قدرت داده است نه صرفا سن سایت شما.

ممکن است که شما یک سایت را ۵ سال پیش ثبت کرده باشید ولی فقط در ۲ سال اخیر بسیار فعال بوده اید. در این دو سال اخیر گوگل سیگنال های بسیار خوبی را از سایت شما دریافت می کند و ممکن است به دلیل عملکرد خوب شما در این دو سال برای سایت شما امتیازاتی را نیز در نظر بگیرد چون تاثیر و قدرت محتوای شما در این ۲ سال بیشتر از سایت های رقیب قدیمی است.

۲. آیا شما از برنامه ها و سرویس های گوگل استفاده می‌کنید.

بیشتر افراد نگران این هستند که: ایا گوگل می تواند بر روی حساب گوگل انالتیکز من نظارت داشته باشد و داده های من را به ادسنس ببرد؟ یا گوگل می تواند محتوای Gmail یا Google Docs من را ببیند؟

بیشتر کارمندان گوگل، فرقی ندارد که بر روی محصولات گوگل کار می کنند یا بر روی موتور جستجو، در صورتی که بفهمند گوگل وارد اکانت ان ها شده است و اطلاعاتی مانند خرید لینک یا اطلاعاتی که اعتبار سایت شما را پایین می اورد را بررسی کرده باشد، در همان روز از گوگل استعفا می دهند و از شرکت خارج می شوند. پس نگران نباشید و با خیال راحت از این هر سرویسی که می خواهید استفاده کنید چون گوگل هیچ وقت اطلاعات خصوصی شما را بررسی نمی کند چه برسد به این که بخواهد ان را بر علیه شما استفاده کند. با این کار اعتبار کل کمپانی گوگل زیر سوال می رود!

۳. لایک، اشتراک گذاری، 1+ ها، توییت کردن صفحه های وب

محتوای شما ۱۰ هزار بار در شبکه های مجازی مانند توییتر، فیس بوک، اینستا و غیره به اشتراک گذاشته شده است؟ خیلی هم عالی! ولی ایا برای گوگل مهم است؟ خیر، اصلا اهمیتی ندارد. در واقع نه نگاهی به ان می اندازند نه از ان استفاده ای می کنند. اما اگر معلوم شود بسیاری از کسانی که آن را در فیس بوک به اشتراک گذاشته اند از لینک استفاده کرده اند و باعث بالا رفتن فعالیت سایت، جستجو، تعداد کلیک،‌ بالا رفتن برندینگ، کاهش برگشت به نتایج جستجو(pogo-sticking)، ترجیح دادن برند و لینک شما در نتایج جستجو بشود چه فکری می کنید؟ خوب گوگل به این موارد اهمیت زیادی می دهد، پس نتیجه می گیریم اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی بر روی محتوای شما تاثیر می گذارند ولی تاثیر ان مستقیم نیست. پس در صورتی که خواستید رنکینگ سایت خود را با اشتراک گذاری محتوا در شبکه های مجازی بالا ببرید سعی کنید ۱۰ هزار بازدید کننده ی واقعی که وارد سایت شما می شوند و سایت شما را مرور می کنند را بخرید.

۴. تاثیر نرخ بازدید خام یا زمان بر روی سایت شما

خوب این یکی جالب است. سایت شما دارای میانگین زمان ۲ دقیقه است، وقتی به میانگین زمان صنعت وب و بنچ‌ مارک ها در ابزاری هایی مانند گوگل انالتیکز نگاه می کنید، متوجه می شوید که میانگین سایت شما از میانگین کل کمتر است، ایا این مشکلی برای سایت شما به وجود می اورد؟ لزوما نه چون ممکن است بازدید کنندگان شما از جا های دیگری به سایت شما امده باشند، سرعت بارگزاری سایت شما بالا باشد، یا محتوای شما به نحوی باشد که کاربران سریعا جواب خود را در ان دریافت می کنند و لازم نیست زیاد در سایت شما بمانند. همه ی این دلایل می تواند مدت زمان بازدید سایت شما را پایین بیاورد.

اما یک مسئله به نام pogo-sticking وجود دارد. pogo-sticking به این معنا است کاربری از طریق صفحه ی نتایج جستجو وارد سایت شما می شود و می بیند که سایت شما نمی تواند پرسش را برطرف کن سپس دو باره به صفحه ی نتایج باز می گردد و بر روی لینک دیگری کلیک می کند. بررسی کنید که سایت شما pogo-sticking ندارد، زیاد نگران نباشید.

۵. تکنولوژی سایت شما

ایا سایت شما از کتابخانه های مشخص جاوا اسکریپت مانند node js یا react native استفاده می کند، چون react برای فیسبوک و node برای گوگل است، ایا گوگل بخاطر استفاده از react مشکلی برای سایت شما به وجود می اورد؟ اصلا ولی ممکن است فیس بوک به خاطر مشکلات پتنتی کمی با سایت شما مشکل داشته باشد که مهم نیست و کسی به ان اهمیت نمی دهد. مهم نیست که سایت شما با .NET نوشته شده است یا HTML خام، چیزی که برای سایت شما اهمیت دارد این است که گوگل بتواند وارد همه ی URL های شما بشود و در ان ها محتوای منحصر به فردی را پیدا کند و محتوای که به موتور جستجو نشان می دهید مشابه با محتوای کاربران باشد، چون موتور های جستجو زیاد بره زیر ساخت سایت شما اهمیت نمی دهند چون این کار مرورگر ها است.

۶. نداشتن پنل اطلاعات در قسمت راست نتایج جستجو

بعضی وقت های سایت شما در نتایج جستجو پنل اطلاعات یا پنل دانش دارد که محتوایی را بصورت خلاصه از وب یا وبکی پدیا به جستجو کننپگان نشان می دهد. لینک های سایت، جایی که برند سایت خود یا برند لینک های خود را جستجو می کنید؟ جایی که چند لینک اول مربوط به برند و سایت شما است، ایا این موارد بر روی رنکینگ شما تاثیر می گذارند؟ خیر این جستجو ها و لینک های که بر روی ان کلیک می کنید تاثیر بر روی صفحه های دیگر شما ندارند.

در واقع شما دارید برای یک برند خاص جستجو می کنید، از گوگل انتظار دارید سایت های رقیب را به جای برند شما نشان دهد؟ نشان دادن شما در این قسمت به این معنی است که در این نتیجه ی جستجو به خصوص شما بیشترین تعداد و سهم جستجو را به خود نشان داده اید، در کل خوب است که سایت شما چنین جایگاهی داشته باشد. ولی ایا این موارد بر روی رنکینگ سایت شما در برابر سایت های غیر برند دیگر تاثیر می گذارد؟ جواب این سوال نیز خیر است. به مرور زمان با تبدیل شدن سایت ها به برند خود به خود پنل دانش را نیز دریافت می کنند چون سایت ها به مرور پیشرفت می کنند و بزرگتر می شوند و در جامعه انلاین و افلاین برای خود اعتبار کسب می کنند. پس چیزی نیست که فکر خود را با ان مشغول کنید.

۷. استفاده از هاست اشتراکی یا هاست های ارزان قیمت

مستقیما تا زمانی که بر روی سرعت بارگذاری و امنیت سایت شما تاثیر منفی نگذارند بر روی رنکینگ شما هم تاثیر نمی گذارد. اگر این موارد به سایت شما ضربه نزنند گوگل هم اهمیتی به نوع هاست شما نمی دهد و سایت شما را همانند سایتی در نظر می گیرد که یک هاست اختصاصی خریداری کرده است. پس نگران این موضوع هم نباشید

۸. استفاده از پیش فرض هایی که گوگل در حال حاضر آن را می‌پذیرد.

زمانی که گوگل یک سایت را کراول می کند و وارد سایت شما می باشد، چه شما فایل robots.txt نداشته باشید و چه داشته باشید ولی حاوی هیچ گونه استثنا، منع یا صفحه ای با بدون تگ متا روبات نباشد ان ها فکر می کند که هیچ منعی برای سایت شما وجود ندارد و به هرجای برسند ان را کراول می کنند.

استفاده از ربات های متایی مانند «index, follow» یا لینک های منحصر بفرد، rel=follow در داخل تگ href یا فایل robots.txt مشخص می کند که گوگل می تواند همه چیز را کراول کند، و چیزی را تقویت نمی کند. آنها فقط همه چیز را بصورت پیش فرض دنبال می کنند. استفاده از این تگ ها هیچ ضرری ندارد ولی هیچ منفعتی خاصی را برای شما ندارد. همه ی این کار ها برای گوگل بی اهمیت خواهد بود.

۹. کاراکترهایی که با استفاده از آن اِلمان‌های عنوان را تفکیک می‌کنید.

المان عنوان هر صفحه در هدر ان صفحه نوشته می شود، و ممکن است حاوی چیز هایی مانند برند شما باشد که با یک جدا کننده بعد از یکسری کلمات و یا جمله ها می اید، مانند این: جمله یا کلمات، جدا کننده(- ، | و غیره)، نام برند. ایا مهم است که جدا کننده شما یک خط راست، تیره،‌ زیر خط و یا اشکال دیگری باشد؟ خیر این مسائل برای گوگل اهمیتی ندارد. و شما نیز نگران این مسائل نباشید و هرچیز را که ترجیح داید را استفاد کنید.

شاید شما به این نتیجه رسیده باشید که بعضی از کاراکتر ها تعداد کلیک های بیشتر را در یافت می کند و بهتر از کاراکتر های دیگر است. اگر این کشف شما است، خیلی عالی است. شاید بعضی ها بگوین به کاراکتر « | » علاقه دارند و لی بنظر ما و گوگل این مسائل زیاد مهم نیست، هرکدام را که دوست داشتید انتخاب کنید.

۱۰. استفاده از سرفصل ها و برچسب های H1، H2، H3

بعضی ها می گویند در صورتی که سرفصل خود را به جای تگ H1 در تگ H2 بنویسید گوگل فرض می کند که اهمیت ان کمتر است. نه مطمئنا این طور نیست. در واقع به محتوای شما چه در تگ H1 یا H2 و یا H3 باشد به یک اندازه اهمیت می دهد. در واقع ان ها به مقاله شما نگاه می کنند و می گویند: «خوب این یکی بزرگتر است و در بالای همه قرار گرفته است و بولد نیز هست. پس این جمله باید سر فصل باشد. خوب حالا بقیه چی؟ در پایین ان یک جمله ی دیگروجود دارد که کوچکتر نوشته شده است پس این باید زیر فصل باشد.»

هر چند که شما از H5 یا H2 یا H3 استفاده کنید، بر می گردد به CSS و طراحی سایت شما. هرچند بهتر است از HTML برای ساخت عنوان های خود استفاده کنید که ان را با H1 مشخص می کنند. این تگ ها به دلیل طراحی و تمیزی سایت استفاده می شوند و برای گوگل زیاد مهم نیست. پس اگر طراح سایت به شما گفت: «نمی توانیم به دلیل طراحی زیباتر در این قسمت از تگ H1 استفاده کنیم و باید آن را با تگ H2 جایگزین کنیم» اصلا نگران نباشید چون زیاد مهم نیست.