Deprecated: Unparenthesized `a ? b : c ? d : e` is deprecated. Use either `(a ? b : c) ? d : e` or `a ? b : (c ? d : e)` in /home/seohack/domains/seo-hacker.ir/public_html/language/fa-IR/fa-IR.localise.php on line 115

Deprecated: Unparenthesized `a ? b : c ? d : e` is deprecated. Use either `(a ? b : c) ? d : e` or `a ? b : (c ? d : e)` in /home/seohack/domains/seo-hacker.ir/public_html/language/fa-IR/fa-IR.localise.php on line 115
کپی رایت (Copy Right) چیست و قانون کپی رایت هزاره دیجیتال - سئو هکر
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

کپی رایت چیست؟ با شنیدن این نام چه چیزی در ذهن تان تداعی میشود؟ Copyright یا Copy write ؟ کپی رایت از جمله کلماتی است که از زبان انگلیسی وارد زبان فارسی و زبان کسب و کار شده است.

با اینکه تفاوت این دو کلمه در انگلیسی کاملا مشهود است اما در فارسی هر دو به یک نام خوانده میشوند، با توجه به آنکه Copyright و Copy Write هر دو در بازاریابی و کسب و کار مورد استفاده قرار میگیرند خوب است که با این دو واژه بیشتر آشنا شوید.

Copy Right، کپی رایت یا حق نشر یا حق تکثیر یا حق نسخه برداری نوعی حمایت از مالکیت معنوی است که توسط سازمان مالکیت فکری جهانی ارائه شده است. در این مقاله مختصری از ماهیت کپی رایت، حقوق صاحب اثر، نحوه ثبت پتنت یا نمونه اولیه و حق رایت و اهمیت داشتن سند کپی رایت در کسب و کار شما ارائه خواهد شد.

حفاظت از حق نشر یا نسخه برداری برای آثار اصلی صاحبان اثر در قالب ملموس، چه نسخه منتشر شده یا منتشر نشده، معین شده است. آثاری که می توانند توسط قوانین حق تکثیر محافظت شوند عبارتند از نقاشی، آثار ادبی، نمایش های زنده، عکس ها، فیلم ها، نرم افزارها، پتنت یا نمونه اولیه، لوگو، رنگ لوگو، شعار منحصر به فرد لوگو، دستور پختی خاص و هرآن چیزی که منحصرا در اختیار برند یا کسب و کار شما است.

Copy Write یا کپی رایت به معنای نوشتن تبلیغ برای کمپین است و Copy Writer شخصی است که برای کمپین های تبلیغاتی متن مینویسد. بنابراین ممکن است این اصطلاح یا اصطلاحاتی مانند Ad copy (پیام تبلیغ) را در زمان نوشتن متن تبلیغات خود برای یک کمپین تبلیغاتی به وفور شنیده باشید.

آنچه در خصوص نوشتن پیام تبلیغ مهم است جذاب بودن آن و همچنین برجسته کردن داستان برند از طریق متن تبلیغ است در نتیجه پیام نویسان باید علاوه بر قلمی گیرا و جذاب بر برند و داستان آن هم اشراف کامل داشته باشند.

کپی رایتر کیست و 7 راهکار برای موفقیت یک کپی رایتر

کپی رایت (Copy Right) چیست؟ یک مرور کلی

لغت کپی رایت اینگونه تعریف می شود “حق انحصاری یک فرد برای تولید، انتشار و یا فروش اصل اثرش (به عنوان یک اثر ادبی، موسیقی، نمایشنامه ای، هنری یا معماری و تجاری و…). “باید بدانیم که قانون کپی رایت “شکل بیان مادی” را پوشش می دهد نه مفاهیم، ایده ها، تکنیک ها یا حقایق واقعی در یک کار خاص. بنابراین برای حفاظت از نسخه برداری یک اثر با آن را به صورت ملموس ثبت کرد.

حقوق مالکیت کپی رایت

 هدف اصلی قانون کپی رایت، حفاظت از زمان، تلاش و خلاقیت خالق اثر است. به همین ترتیب، قانون کپی رایت، حق مالکیت حقوقی خاصی را در اختیار شما قرار می دهد. حقوقی که بدین وسیله برای صاحب اثر لحاظ میشوند عبارت اند از :

تولید مجدد اثر خلق اثرات و کارهای مشتق شده (کارهای دیگر بر مبنای کار اصلی) توزیع نسخه های کار با فروش اجاره یا انتقال مالکیت دیگر انجام کار به صورت عمومی نمایش کار به صورت عمومی

همچنین صاحب اثر نیز حق دارد که دیگران را مجاز به انجام هر یک از حقوق ذکر شده در بالا بداند.

مالک اثر حق انتخاب و توانایی انتقال حقوق منحصر به فرد خود و یا هر زیر بخش از آن حقوق به دیگران را نیز دارد. دفتر حق نسخه برداری برای این انتقال ها فرم ندارد، بنابراین انتقال حق نشر یا کپی رایت معمولا از طریق یک قرارداد انجام میشود.

از لحاظ قانونی لازم نیست که انتقال آن از طریق اداره کپی رایت انجام شود اما ثبت آن ایده خوبی است. اگر نویسنده یا هنرمند در طول اشتغال خود برای یک شرکت اثری خلق کند، معمولا خالق آن اثر (مثلا لوگو) مالک حق نسخه برداری نیست.

این وضعیت به عنوان ” کار یا اثر تحت استخدام”شناخته می شود و مالکیت کپی رایت را به کارفرما یا فردی که این کار را سفارش می کند، می دهند. یک اثر در وضعیت استخدام ممکن است زمانی رخ دهد که یک پیمانکار مستقل برای ایجاد کاری خاص استخدام شود یا توسط کارمند مشغول به کار در سازمان، ایجاد شود. به عنوان مثال، اگر یک کارمند یک مقاله برای یک شرکت بنویسد، مالکیت حقوقی از آن شرکت است نه نویسنده واقعی.

ثبت نام کپی رایت شما

ثبت اثر در هیچ کجای دنیا ضرورت ندارد و در قانون و عرف کسب و کار هم شما مجبور به ثبت لوگو، رنگ، شعار و اطلاعات خاص برند خود نیستید، اما با توجه به فعالیت در بازار رقابتی امروز که کپی برداری در آن بسیار شایع است، عموما به برندها توصیه میشود با ثبت حق کپی رایت از اثرهای منحصر به فرد خود حفاظت کنند.

درخواست ثبت نام یک حق نسخه برداری حاوی سه عنصر اساسی است : فرم درخواست، هزینه ثبت نام غیر قابل جبران و یک سپرده غیر قابل بازگشت یک نسخه از کار شما. یکی از روش های ثبت نام کپی رایت برای نمونه محصول یا لوگو و … این است که به صورت آنلاین آن را انجام دهید. ثبت نام آنلاین دارای مزایای متعددی از جمله زمان پردازش سریع تر، هزینه های ثبت نام پایین تر و قابلیت ردیابی وضعیت آنلاین بودن شماست.

اطلاعیه حق چاپ

مزایای اطلاع رسانی در خصوص ثبت حق نشر یک اثر به قرار زیر است : اول از همه، به اطلاع عموم می رساند که اثر مورد نظر تحت حفاظت از حق کپی رایت است و همچنین حق کپی رایت متعلق به آن و سالی که در آن منتشر شده است، به این صورت لحاظ می شود.

همچنین افزودن اطلاعیه کپی رایت آسان است زیرا نیاز نیست که دارنده حق نسخه برداری هر نوع اجازه را برای ضبط این اطلاعیه یا ثبت نام در اداره داشته باشد.

دلیل اصلی این که اطلاعیه کپی رایت ایده خوبی است، آن است که متهم از ادعای  «تصادفی» بودن اتفاق در یک پرونده نقض حق نسخه برداری است جلوگیری می کند.

محدودیت حفاظت از کپی رایت

قانون کپی رایت فقط فرم و شیوه ای خاص که در آن اطلاعات یا ایده ها نمایان داده می شود را پوشش می دهند. این قانون شامل ایده ها، مفاهیم، حقایق یا تکنیک های موجود در کار کپی رایت نمی شود. به عنوان مثال، کتاب های کمدی سوپرمن دارای حق نسخه برداری هستند، به این معنی که نمی توان بدون داشتن اختیار از سوی مالک کپی رایت آنها را توزیع و دوباره تولید کرد.

کپی رایت همچنین هر شخصی دیگری را از ایجاد آثار مشابه شامل شخصیت سوپرمن موجود در کتابهای کمدی است، ممنوع کرده است. با این وجود، کپی رایت افراد دیگر را از ایجاد آثاری در خصوص شخصیت های سوپرمن به صورت کلی ممنوع نمی کند. بخاطر داشته باشید چیزهایی که توسط قانون حق کپی رایت تحت پوشش قرار نمی گیرند ممکن است تحت انواع دیگر مالکیت معنوی تحت پوشش قرار گیرد.

به عنوان مثال، ایده ها، روش ها، متدها، سیستم ها و فرآیندها تحت پوشش حق کپی رایت قرار نمی گیرند، اما می توانند تحت قانون ثبت اختراع یا ثبت پتنت محافظت شوند. به طور مشابه، عناوین، اسم ها، شعارها و نمادها نمی توانند کپی رایت شوند اما می توانند علامت تجاری باشند و تحت این عنوان ثبت شوند.

درباره حفاظت کپی رایت با وکیل صحبت کنید

کار کپی رایت شما دارای ارزش است، اما اگر از آن به درستی محافظت نکنید، ممکن است آنچه را که به سختی برای ایجادش تلاش کرده اید را از دست بدهید. درک آن که یک کار کپی رایت است یا نه اولین قدم است. اگر سوال دارید که کار شما برای حفاظت از حق کپی رایت واجد شرایط است یا مایل به کمک برای ثبت نام کپی رایتتان هستید بهتر است با یک وکیل متخصص در این خصوص مشورت کنید.

چگونه می توان با استفاده از حق کپی رایت ازمحتوای وبلاگ محافظت کرد؟

آیا می خواهید محتوای وبلاگ خود را از دزدیده شدن محافظت کنید؟ به عنوان یک وبلاگ نویس، ساعت ها برای ایجاد محتوای اصلی وقت می گذارید. دزیده شدن یا کپی از آن می تواند ناامید کننده و ناراحت کننده باشد در این مقاله چهار گام قانونی در کشورهای آمریکای شمالی برای حفاظت از وبلاگ از نقض حق کپی رایت، از جمله مواردی که محتویات شما دزیده می شود، ارائه می گردد :

از مطالب و وب سایت خود با شرایط استفاده و انصراف محافظت کنید

شرایط استفاده برای وب سایت (که بعضی اوقات به عنوان شرایط خدمات یا شرایط استفاده خوانده می شود) از محتوای وبلاگ شما محافظت می کند بدین وسیله که بازدیدکنندگان وبسایت با باز نگه داشتن سایت یا تایید شرایط استفاده کلیه موارد قانونی مربوط به وبسایت را میپذیرد در نتیجه کپی برداری از مطالب وبسایت قانونی نخواهد بود.

بر این اساس نوشتن مطلبی شبیه ” شما موافقت می کنید که بدون مجوز تغییر، کپی، پخش، فروش، یا توزیع هر گونه مطلب در هر حالتی بدون اجازه خودداری کنید” ضروری است. به هر حال، داشتن این زبان قانونی در وب سایت شما موقعیت تان را زمانی که شخصی محتوای وبلاگتان را بدزدد حفظ مینماید.

وب سایت شما اغلب فروشگاه کسب و کارتان است

سیاست های قانونی خاص نه تنها از محتوای شما محافظت می کند بلکه کسب و کار و درآمد شما را نیز حفظ خواهند کرد. به عنوان یک وبلاگ نویس در نظر داشته باشید اگرچه شما اختیار آنچه خوانندگان در بخش نظرات به اشتراک می گذارند، را ندارید اما هنوز حق مدیریت آن را دارید که می تواند جزئی از شرایط استفاده باشد.

برای ایجاد متن در این شرایط، می توانید یک وکیل استخدام کنید که وب سایت ها و کسب و کارهای آنلاین را درک می کند و یا یک فرم را از وکیل یا شرکتی که فرمهای وکیل را طراحی می کند، خریداری کنید

شرایط استفاده را از کسب و کار دیگری کپی نکنید زیرا این نقض حق نسخه برداری است. همچنین سعی نکنید از خودتان بنویسید وکلا چندین سال برای یادگیری این موضوع به دانشگاه رفته اند. پس از دریافت شرایط وب سایتتان شرایط خود را در پایین صفحه در هر صفحه وب سایت خود، از جمله وبلاگ قرار دهید. همچنین می توانید سلب مسئولیت کنید. این پاراگراف های حیاتی (اغلب مندرج در قسمت شرایط ) از شما در برابر مسئولیت محافظت می کند (یعنی محاکمه)، شاید کسی از محتوایی که در وبلاگ پست می کنید، سواستفاده کند. وبلاگ نویسان باید به وضوح مشخص کنند که محتوای آنها اطلاعاتی است که در جهان قرار داده شده و آنها مسئولیت آنچه را که خوانندگان با این اطلاعات انجام می دهند (یا نمی کنند) ندارند. فکر کنید خواننده یک وبلاگ از دستور غذای سبز وبلاگ شما استفاده کند و سرانجام سر از بیمارستان درآورد. این مشکل از وبلاگ شما نیست، اما مردم کمتر خواستار آن خواهند بود. با شرایط و سلب مسئولیت ها از محتوای وبلاگ خود محافظت کنید. کپی رایت خود را ثبت کنید

در آمریکا ثبت نام پست های وبلاگ با اداره کل کپی رایت ایالات متحده امکان قانونی بودن پرونده ای برای نقض حق نسخه برداری را می دهد. اگر به مبانی حقوقی آشنایی دارید، می دانید حفاظت از کپی رایت به صورت اتوماتیک انجام می شود و پست های شما اموال شما هستند هر دقیقه ای که هر پست را در وبلاگ خود منتشرکنید.

با این حال، برای داشتن حق قانونی برای دعوی، باید این پست را در دفتر دولت ایالات متحده (یا دیگر) ثبت کنید. برای ثبت نام در پورتال ثبت اختراع کپی رایت ایالات متحده، درخواست، پرداخت و پست وبلاگ خود را ارسال مکنید میتوانید پست های وبلاگ را یکباره به  طور کلی ثبت کنید. بسیاری از وبلاگ نویسان هر سه ماه پس از ثبت نام یک بسته پستی برایشان فرستاده می شود.هزینه آن حداقل (35 تا 55 دلار) است که به راحتی قابل پرداخت است.

اگر پست های وبلاگ خود را ثبت نکنید، چاره شما در صورتی که شخصی پست های وبلاگتان را بدزدد این است که با یک نامه توقف و ممنوع بودن یا قانون کپی رایت هزاره دیجیتال (DMCA) محدودیت ایجاد کنید.

اما اگر پست های خود را ثبت نمایید می توانید در دادگاه اقدام کنید و به طور اتوماتیک خسارات قانونی خود را دریافت کنید. نقض کپی رایت یک جرم جدی است، و ثبت نام پست های وبلاگ شما به شما در برابر (و پاداش پولی) هر کسی که محتوای شما را سرقت می کند، حقوقی می دهد. جریمه نقض حق نسخه برداری ممکن است از 750 تا 30000 دلار یا حتی در حد معادل 150،000 دلار تحت شرایط خاصی نظیر نقض قصدی باشد.

یک نامه توقف ارسال کنید

در دنیای آنلاین، محتوا و تصاویر همیشه مورد استفاده قرار گرفته و می گیرند. آیا کسی آن را به طور هدفمند و تصادفی انجام می دهد (هنوز مطمئن نیستید که این اتفاق می افتد،)، اولین گام شما این است که از آنها بپرسید و از آنها بخواهید که متوقف شوند، اگر فرض کنیم که می دانید چه کسی اطلاعات شما را برداشته است.

می توانید یک ایمیل ساده را به عاملین ارسال کنید که حاوی اطلاعاتی است که گرفته شده است. اغلب برای تشخیص این واقعیت که آنها با شما تعامل برقرار کرده اند برای حل این مسئله کافی است. اگر فرستادن یک ایمیل بی نتیجه بود، گام بعدی این است که بلافاصله نامه ای را به صورت رسمی ارسال کنید.

این نامه کوچکتر از یک ایمیل است و می تواند توسط یک وکیل طراحی و ارسال شود. برای انجام این کار مجبور نیستید یک وکیل را استخدام کنید، اما بعضی اوقات وکیل می تواند نتیجه محرومیت از محتوای سرقت شده را تسریع ببخشد.

یک نامه توقف و دست کشیدن به طور خاص مشخص شده و پست های استفاده شده (با پیوندها، خلاصه ها و غیره) را ارجاع می دهد و به طور معمول یک بازه 72 ساعته طی میشود تا مطابقت داده شود. اگر محتوای خود را ثبت کرده اید، می توانید شماره ثبت نام کپی رایت خود را در نامه ذکر کنید. اگر نامه بی اثر بود، می توانید به DMCA بروید.

از قانون کپی رایت هزاره دیجیتال استفاده کنید

خوشبختانه، قوانین از وبلاگ نویسان و محتوای آنها محافظت می کنند. از زمان تقریبا آغاز اینترنت (به صورت دقیق از دهه 1990)، دولت ایالات متحده قانون کپی رایت هزاره دیجیتال یا DMCA را تصویب کرد. این قانون حاوی تمام انواع سرگرم کننده است، و هدف اصلی آن محافظت قانونی و بدون قید و شرط از محتوا است.

با این قاعده، اگر کسی پست وبلاگ شما را بیابد و بدون اجازه در جای دیگری (مانند یوتیوب یا وبسایت دیگری)  در اینترنت قرار بدهد، شما به عنوان صاحب اثر می توانید پلتفرم یا میزبان وب را از طریق اعلان حذف مطلع کنیدتا محتوا حذف شود.

اگر محتوای شما توسط یک اسکرابر محتوا در معرض دزدی بود یا مطمئن نیستید که کدام یک از موارد نقض حقوق نشر در حال رخدادن است، می توانید در Whois جستجو کنید و صاحب و / یا میزبان را پیدا کنید. پس از شناختن پلتفرم یا میزبان که پست های شما در آن قرار دارد خواهید دانست که یک اسکرابر محتوا دزدیده شده است.

می تواند به طور مستقیم با مالک یا میزبان تماس بگیریدیا می توانید ایمیل بزنید. برخی از سایت ها مانند YouTube اقدامات حذف DMCA را دارند. DMCA قائده ای امن را برای “حفاظت کردن” از سیستم عامل ها و خدمات میزبانی فراهم می کند.

تا زمانی که آنها با قوانین خاصی مطابقت داشته باشند (برای مثال، نماینده تعیین شده برای اعلان حذف) مسئولیت میزبانی مطالب نقض شده سلب نخواهند شد.خبر خوب این است که این اطلاعات باید در وب سایت خود عمومی باشد، بنابراین شما خواهید دانست که با چه کسی باید تماس بگیرید.

سیستم عامل های رسانه های اجتماعی و سایر وب سایت ها معمولا علاقه مند به میزبانی محتوای سرقت شده نیستند، بنابراین روند حذف رکورد اغلب موفق بوده است و محتوای تان را به جایی اصلی خود بازمی گردانند (به وبلاگ شما). نتیجه انجام این چهار مرحله سبب می شود برای روزی که پست هایتان بدون اجازه شما به کار برده شده است ، آماده باشید.

توجه: هیچ چیز در این مقاله به عنوان مشاوره ی حقوقی در نظر گرفته نشده است و فقط برای اهداف آموزشی است. شما چی فکر می کنید؟ چه نکاتی به شما در حفظ محتوای وبلاگتان کمک می کند؟ آیا شما تجربه ای موفقیت آمیز از دریافت مطالب از وبلاگتان که دزدیده شده است، دارید. لطفا به اشتراک بگذارید.