سرفصل های مقاله
اگر بخواهیم روابط عمومی را در یک جمله تعریف کنیم، می توان چنین تعریفی را برای آن لحاظ کرد :“استفاده از رسانه های خبری یا مطبوعات تجاری و مربوط به کسب وکار برای انتشار و انتقال داستان های مثبت در مورد شرکت یا محصولات و خدمات شما؛ ترویج و ایجاد رابطه ای خوب با اصحاب رسانه محلی.”به نظر شما این تعریف می تواند تعریف جامع و کاملی از روابط عمومی در کسب و کار باشد؟ خب ممکن است بگویید ما می توانیم با انجام تبلیغات داستان جذاب برند خود را در جراید انتشار دهیم. آیا این کار روابط عمومی محسوب می شود ؟پس همچنان با این سوال مواجه هستیم که روابط عمومی یا همان PR معروف چیست؟ و چگونه و از چه نظر با تبلیغات فرق دارد؟ روابط عمومی مفهوم مقابل تبلیغات است. در تبلیغات، شما مبلغی را پرداخت می کنید تا پیام تان در روزنامه، تلویزیون یا رادیو و یا سایر کانال های ارتباطی، به نمایش درآید. در روابط عمومی، برای مقاله ای که برند شما را به صورت برجسته نشان می دهد مبلغی پرداخت نمی شود. گزارشگر، براساس نتایج و اطلاعاتی که تحقیقات خود به دست آورده است، در مورد برند شما می نویسد یا برای آن ویدیو درست می کند و نهایتا به صورت صوتی یا چاپی خبری را در مورد برند یا محصولات شما منتشر می کند.شاید بد نباشد برای روشن تر شدن تفاوت روابط عمومی و تبلیغات، مروری بر مقاله ی زیر در خصوص تبلیغات داشته باشید تا با روش های مختلف تبلیغات آشنا شوید :
]تبلیغات
]
همانطور که کسب وکارتان رشد می کند، روابط عمومی به جزئی مهم در اجتماع و صنعت شما بدل می شود. این به آن معنا است که PR عموماً بیشتر از یک اعلان و آگهی ارزش می یابد. و این یعنی فرصت های بهبود یافته برای استفاده از روابط عمومی به عنوان بخشی از آمیخته بازاریابی. PR ابزاری عالی است چراکه سبب می شود برند شما بدون آنکه مستقیما برایش پولی خرج کنید، در معرض دید قرار بگیرد. واژه ی ” مستقیماً ” با دقت در این عبارت انتخاب شده است. حقیقت آن است که، ممکن است شما برای ذکر شدن برند یا محصولات تان در گزارش های خبری به صورت چاپی و شنیداری دیداری، چک نکشید. اما عموماً روابط عمومی های خوب بدون تلاش محقق نمی شوند. دریافت اعلان عمومی خوب معمولا نیازمند برنامه ریزی دقیق، تلاش مداوم، و، اغلب، هزینه کردن برای ایمیل زدن به رسانه، نویسندگان تبلیغات و مشاوران PR، است.
چرا برخی از شرکت ها در خلق روابط عمومی و انتشار خبر در مجامع عمومی و به شهرت رسیدن موفق عمل می کنند در حالی که سایرین اینگونه نیستند؟ اگر می خواهید با مفهوم روابط عمومی و واژه ی Publicity بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می کنم حتماً مقاله ی روابط عمومی چیست را مرور کنید، تا مطالب مقاله ی پیش رو را بهتر درک کنید.
7 گام خلق اعلان عمومی (Publicity) موفق در فرآیند روابط عمومیدر طول زمان بارها و بارها ثابت شده است، که مهم نیست کسب و کار شما چقدر کوچک یا بزرگ باشد، کلید اصلی در خلق اعلان عمومی موفق، شناسایی بازار هدف و توسعه کمپین روابط عمومی است که به خوبی تعریف شده باشد.
اعلان عمومی چیست؟اعلان عمومی Publicity چیست؟ توجه، اعلان و آگهی برای یک شخص، یک موجودیت (مانند برند) و یا هر چیز دیگری توسط رسانه است. از این پس این واژه را در مقاله اعلان عمومی می نامیم.
Positioning یا جایگاه یابی از جمله اقدامات مهمی و ضروری برندینگ و تهیه ی استراتژی بازاریابی شرکت می باشد. جایگاه یابی مشخص می کند برند و کسب و کار شما در بازار چه جایگاهی دارد، و چه چیزی برند شما را از سایرین متمایز می کند. وقتی جایگاه شما در بازار مشخص باشد، پس مخاطبان هدف خود را نیز خواهید شناخت و می دانید چگونه باید با آنها ارتباط برقرار کنید.
یکی از مواردی که شما را در جایگاه یابی و شناخت مخاطبان هدف یاری می دهد، تحقیقات بازار است. مقاله ی زیر را بخوانید تا باروندهای آن آشنا شوید.
اهداف خود را فهرست کنیدامیدوارید از اجرای برنامه ی اعلان عمومی به چه هدفی برای شرکت خود دست یابید؟ 5 هدف اصلی خود با اولویت آنها مشخص کنید. در مورد تعریف و مشخص کردن اهدافتان شفاف و روشن برخورد کنید و همیشه موعد مقرری را برای تحقق آنها تعیین کنید. مثلا یک سایت سرگرمی ممکن است این هدف را داشته باشد که مخاطبان را به سمت سایت خود بکشند و به این گونه ترافیک و بازدید از سایت خود را بالا ببرد تا بتواند کسب درآمد داشته باشد.
گروه هدف شما شامل بانوان است یا آقایان؟ رنج سنی آنها چگونه است؟ سبک زندگی آنها به چه صورت است؟ عادات خرید کردن و مقر و سطح کسب درآمد آنها به چه شکل است؟ کجا زندگی می کنند؟ پاسخ دادن به پرسش های اینچنینی به شما کمک می کند فرآیند اعلان عمومی خود را به خوبی مدیریت کنید.
رسانه ی هدف خود را مشخص کنیدروزنامه ها و برنامه های رادیویی و تلویزیونی که ممکن است متناسب با زمینه کاری شما باشد را انتخاب کنید. لیست کاملی از رسانه هایی که می خواهید هدف بگیرید تهیه کنید، سپس با آنها تماس بگیرید، و سپس بررسی کنید با توجه به حوزه ی کاریتان با کدام یک باید ارتباط برقرار کنید. گزارشگری مشخص یا تهیه کننده ای را تعیین کنید تا حوزه ی شما را پوشش دهد و بتوانید به راحتی و مستقیم با آنها ارتباط برقرار کنید. لیست رسانه ها را می توانید از طریق ایمیل یا جراید کثیر الانتشار مربوط به دست آورید.
با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده برای خودتان لیستی از رسانه های مناسب و اطلاعات مورد نیاز مانند آدرس، کانال ارتباطی و شخصی به عنوان رابط، را در آن ذخیره کنید. بدانید کارهای بزرگ و پر سر و صدا توسط رسانه ها پوشش داده می شوند، پس سعی کنید بهترین آنها را در کنار خود داشته باشید.
زوایای داستان خود را توسعه دهیدرسانه ای که می خواهید با آن همکاری کنید را در ذهن داشته باشید، و سپس فهرستی از ایده هایی که می توانید به آنها ارائه دهید، تهیه کنید. زوایای داستانی را که می خواهید در مورد آن بخوانید یا در تلویزیون مشاهده اش کنید را گسترش دهید. یک جلسه ی 45 دقیقه ای طوفان مغزی با شریک، همکاران و یا حتی کارکنان خود برگزار کنید تا به ایده های جدید برسید.
مثلا اگر مغازه ی اسباب بازی فروشی دارید می توانید به کودکان یک بیمارستان اسباب بازی هدیه دهید و سپس از همکاران خود در رسانه بخواهید در این مورد گزارشی تهیه کنند و آن را در رسانه های مختلف خود به اشتراک بگذارید.
افکار خود را روی کاغذ بیاورید، و گزارشی تحت عنوان “گزارش جنجال” تهیه کنید. با یک سوال یا حقیقتی جالب شروع کنید که به کسب و کار شما و متوسط مخاطبان تان مرتبط باشد. برای مثال اگر، اگر برای مجله ای مطلب می گذارید که مربوط به سالمندان است، می توانید با طرح چنین پرسشی شروع کنید ” آیا می دانستید بیش از نیمی از خانم های مسن بالای 50 سال هنوز شروع به پس انداز برای دوران بازنشستگی خود نکرده اند؟” سپس آنها را به سمت پیشنهاد هیجان انگیز و پر سر و صدای خود هدایت کنید.
اگر به نظرتان مناسب بود همراه با نوشته تان این اخبار را از طریق مطبوعات به انتشار برسانید. حتما مطمئن شوید که در تمام مکاتبات و ارتباطاتتان با مطبوعات به جایگاه خود توجه کرده اید تا قادر باشید به بهترین نحو Publicity را برند خود اجرا کنید.
دنبال کنیددنبال کردن اصلی است که پوشش دهی را تضمین می کند. 4 تا 6 روز بعد از ارسال اطلاعات صبر کنید، سپس از طریق تماسی تلفنی دنبال نامه جنجالی که برای مجله ای نوشته بودید را بگیرید. اگر پیام گذاشتید اما با شما تماس نگرفتند، آنقدر پیگیری کنید تا بالاخره موفق شوید با آنها صحبت کنید. دومین پیام را با فاصله ی کمتر از 5 روز قبل از تماس اول، نگذارید. اگر از شما درخواست اطلاعات اضافه کردند، سریعا اطلاعات را برای آنها بفرستید و مجددا پیگیر باشید تا تایید کنند که اطلاعات را دریافت کرده اند.
اگر موفق به تماس تلفنی شدید، به یاد داشته باشید که فردی که با شما صحبت می کنند ممکن است بسیار مشغول باشد. بنابراین مودب باشید و بپرسید آیا زمان صحبت کردند دارند یا خیر. اگر زمان نداشتند به آنها پیشنهاد دهید تا در زمان دیگری با آنها صحبت کنید. و اگر زمان داشت مختصر و مفید و در کوتاه ترین زمان ممکن موارد ضروری گزارش خود را بیان کنید و پیشنهاد دهید که اطلاعات تکمیلی در خصوص ایده داستانتان بفرستید.
برای تلاش های اعلان عمومی خود هم به همان میزانی که برای سایر برنامه های کسب و کارتان وقت صرف می کنید، انرژی و زمان بگذارید. وقتی نتیجه ی کمپین روابط عمومی مشخص شود و تاثیر آن را در کسب و کار خود ببینید بیشتر به کارایی Publicity ایمان می آورید.
4/5 - (4 امتیاز)