ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

در این مقاله به بررسی گوگل لنز و تاثیر آن بر آینده سئو برای کسب و کارها پرداخته‌ایم، پس اگر به عنوان یک فرد متخصص در حوزه بازاریابی آنلاین فعالیت دارید یا صاحب یک بیزینس آنلاین هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از گوگل لنز و تغییرات آن در سال  ۲۰۲۰ مطلع شوید تا بتوانید برای تغییر رفتار کاربران سایت‌تان و بهینه سازی ارائه اطلاعات‌ و محتواهای مورد نیاز مخاطبان برنامه ریزی داشته باشید.

بررسی مختصر تاثیر تصاویر بر سایت

اگر صاحب یک کسب و کار اینترنتی هستید حتما از اهمیت سئو و تاثیر آن بر رشد درآمدتان آگاهی دارید. برای اینکه بتوانید رتبه قابل توجهی در لینک‌های گوگل کسب کنید باید به چند فاکتور توجه داشته باشید. یکی از آن فاکتورهای مهمی که تقریبا همه با آن آشنایی دارند، محتوا است. محتوا باید برای کاربر ارزشمند و مفید باشد تا گوگل از طریق این ارزش گذاری به سایت شما جایگاه خوبی را اختصاص بدهد. در کنار محتوا وجود تصاویر نشان‌دهنده ارزش و اهمیت شما برای درک بهتر محتوا توسط کاربر است. البته وجود تصویر به صورت مطلق باعث رتبه بهتر نیست بلکه نقش یک مهره کمکی برای شما دارد.

الگوریتم جدید گوگل رنک برین که بر اساس هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی ساخته شده به صورت رسمی در ماه اکتبر سال ۲۰۱۵ راه اندازی شد که همیشه در حال یادگیری است و دیگر نیازی به آپدیت توسط تیم گوگل ندارد و این وظیفه مهم بر عهده خودش قرار داده شده. ملاک اصلی سنجش رنک برین تعامل رفتار کاربر در موتور جستجو است. حتی اگر این جستجو برای اولین بار انجام شود که بر همین اساس یادگیری خودش را افزایش می‌دهد. بر همین دلیل تصاویر در کنار محتوا به شما کمک مهمی می‌کند.

عوامل تاثیرگذار برای بهینه سازی تصاویر نام عکس تگ Alt حجم تصاویر سایت مپ تصاویر

 

گوگل لنز چیست؟

گوگل لنز به عنوان یکی از بزرگترین رونمایی‌های سال ۲۰۱۷ گوگل  معرفی شده که در واقع یک اپلیکیشن قدرت گرفته از هوش مصنوعی است که با استفاده از دوربین تلفن هوشمند شما و تکنولوژی یادگیری ماشین، امکان تشخیص ماهیت اشیا را دارد. که علاوه بر شناخت اشیا و مواردی که از آنها عکس می‌گیرید اقداماتی را در رابطه با آنها به شما پیشنهاد می‌دهد که در ادامه به بررسی آنها پرداخته‌ایم. این اپلیکیشن شما را قادر می‌سازد با گرفتن دوربین گوشی هوشمند خود به سمت یک شی و کمک خواستن از دستیار گوگل، اطلاعات مفیدی در رابطه با آن به دست بیاورید. به عنوان مثال، اگر دوربین تلفن هوشمند خود را به سمت یک گل بگیرید و سپس از گوگل لنز استفاده کنید، علاوه بر شناسایی این گل پیشنهاداتی با توجه به سوژه مورد نظر به شما می‌دهد. در این مثال احتمالا با گل فروشی‌های نزدیک به موقعیت فعلی خود و نام آن رو به رو خواهید شد. به وسیله گوگل لنز، دوربین تلفن هوشمند شما تنها اشیا را نمی‌بیند، بلکه ماهیت آن‌ها را درک کرده و به شما در اتخاذ تصمیم مناسب کمک می‌کند.

راه‌های نصب و استفاده از گوگل لنز:

گوگل لنز در گوشی‌های اندروید و IOS قابل دسترسی است. که اخیرا گوگل اعلام کرده است که که در دستگاه های اندرویدی Google Lens را با Google Photos ادغام کرده است و این یک ویژگی عالی و منحصر به فرد برای کاربران دستگاه‌های اندروید است. با ادغام برنامه گوگل لنز با برنامه Google Photos شما می توانید در مورد هر چیزی که در زندگی روزمره خود مشاهده و تجربه می‌کنید جستجوی اینترنت خودکار انجام دهید. شما با تپ کردن روی آیکن Google Lens در هر تصویری که در اکانت Google Photos خود آپلود کرده‌اید از این ویژگی استفاده کنید. این آیکون ظاهر ساده‌ای دارد با این حال پشت آن یک کتابخانه کاملکه پر از اطلاعات چالب است، قرار دارد. از طریق گوگل پلی هم برای کاربران قابل نصب و دسترسی است. در گوشی‌های IOS کاربران از طریق اپ استور می‌توانند گوگل لنز را دانلود و نصب کنند.

بررسی چند نمونه گوگل لنز

گوگل لنز در بخش‌های متفاوت اطلاعات جالبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد به عنوان مثال: مکان‌های معروف و تاریخی، غذاها، گیاهان، فایل‌های متنی و …. را بررسی می‌کند. که در ادامه به بررسی چند نمونه جالب و کاربردی گوگل لنز پرداخته‌ایم.

کارت ویزیت: هنگامی که شما شماره تماس و اطلاعات یک کارت ویزیت را اسکن می‌کنید همزمان این قابلیت را برای شما فراهم می‌سازد تا شماره را در تلفن همراه خود ذخیر کنید علاوه بر این تارخ مشخصی را که بر روی آن ذکر شده به تقویم خود اضافه کنید.

نقاشی در یک موزه: هنگامی که با یک اثر هنری مواجه می‌شوید با اسکن ان در گوگل لنز می‌توانید درباره هنرمند آن  اطلاعات بیشتری کسب کنید. در مورد بناهای تاریخی هم به همین صورت عمل می‌کند پس این قابلیت را به شما می‌دهد تا یک تور معماری با لیدری خودتون هدایت کنید.

رستوران‌ها: فرض کنید برای رفتن به یک رستوران بین چند گزینه شک دارید، گوگل لنز این امکان را برای شکا فراهم می‌سازد تا با اسکن تابلوی رستوران‌ها آنها نظرات مشتریانی که قبلا به آنجا رفته‌اند را مطالعه کنید علاوه بر این از مواد اولیه غذاهای منوی آنها مطلع شوید تا بهترین تصمیم را بگیرید.

لوازم آرایش: هنگام اسکن یک برند خاص و یا مد نظرتان محصولات مشابه را به شما نمایش می‌دهد و در صورت نیاز سایت‌های فروشگاهی که این محصولات را به فروش می‌رسانند به شما معرفی می‌کند.

کتاب و فایل‌های متنی: با اسکن تصاویر کتاب‌ها نام نویسنده، انتشارات و سایت‌های فروشگاهی را به شما معرفی می‌کند  هم‌چنین فایل‌های خلاصه آن را اگر در دسترس باشد در اختیار شما قرار می‌دهد. فایل‌های متنی شما را همزمان ترجمه م‌کند. با استفاده از گوگل لنز ، شما فقط یک عکس نمی‌گیرید بلکه یک عکس را همراه با جزئیات آن در آرشیو خود دارید.

گوگل لنز و نقش آن در آینده بازاریابی کسب و کارها

با توجه به رشد هوش مصنوعی در نرم افزارها و یادگیری رنک برین، قطعا در آینده گوگل لنز می‌تواند یک عامل تاثیرگذار برای بهینه سازی تصاویر فروشگاهی باشد تا رتبه خوبی در نتایج گوگل لنز داشته باشند. ادغام هوش مصنوعی در بازاریابی جستجو امری اجتناب ناپذیر است. شروع کار با لنزهای Google به معنای تحت پوشش قرار دادن برخی اصول اولیه بهینه سازی جستجو است. وقتی صحبت از جستجوی تصویر می شود، فرصت‌های هیجان انگیزی برای کشف فرصت‌های بازاریابی وجود دارد. هدف خرید یک کاربر ممکن است در جستجوی محصول بسیار زیاد باشد و هنگامی که این امکان از طریق سرچ تصویری برای مخاطب امکان ‌پذیر شود، سرعت خرید و دسترسی به اطلاعات را افزایش می‌دهد. برندها باید اطمینان حاصل کنند که اطلاعات آنها در مورد محصولاتشان روشن است .یک لوگو قوی از هرچیزی مهم تر است. پس در سال ۲۰۲۰ منتظر تغییرات سیستماتیک و روشن گوگل باشید.