Deprecated: Unparenthesized `a ? b : c ? d : e` is deprecated. Use either `(a ? b : c) ? d : e` or `a ? b : (c ? d : e)` in /home/seohack/domains/seo-hacker.ir/public_html/language/fa-IR/fa-IR.localise.php on line 115

Deprecated: Unparenthesized `a ? b : c ? d : e` is deprecated. Use either `(a ? b : c) ? d : e` or `a ? b : (c ? d : e)` in /home/seohack/domains/seo-hacker.ir/public_html/language/fa-IR/fa-IR.localise.php on line 115
کامل ترین چک لیست آنالیز سایت - جهت داشتن یک وب سایت موفق - سئو هکر
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

آیا می دانید 70 درصد از وبسایت های کسب و کارهای کوچک به دلیل اشتباهات مشابه با شکست مواجه می شوند؟ اشتباهاتی که تمام زحماتشان را به باد می دهد و اگر به درستی هدایت و حل و فصل شوند باعث  پیشرفت و رونق گرفتن وبسایت و در نتیجه کسب و کار می شود.

اولین اشتباه این است: پیام کسب و کار واضح نیست.

حالا وبسایت خود را دقیق بررسی کنید. آیا پیامی که به مخاطب خود می رسانید واضح است؟ آیا مخاطب خود را به درستی شناسایی کرده اید؟ آیا بستر مناسبی را برای رساندن پیام خود به کاربران ایجاد کرده اید؟ ما در این مقاله به شما یک چک لیست خواهیم داد تا متناسب با آن اهداف وبسایت خود را شناسایی کنید و ترافیک بیشتر و در نتیجه فروش بیشتر و درآمد بیشتر داشته باشید.

شروع کار

بیایید با این شروع کنیم که چرا یک وبسایت دارید و هدف اصلی ایجاد وبسایت توسط شما چه بوده است؟ عموما وبسایت های موفق با یک هدف قدم به عرصه می گذارند و این هدف از سه سوال اساسی شکل می گیرد:

اول: کار ما چیست؟

دوم: ما چه خدماتی را برای مشتریان ارائه می دهیم؟

سوم: ما و مشتریان چگونه می توانیم با هم ارتباط داشته باشیم؟

اگر هدف خود را تعیین کنید و پیام خود را واضح کنید نه تنها مخاطبین جدید پیدا می کنید بلکه می توانید این مخاطبان را تبدیل به مشتری کنید.

در یک تحقیق از صدها وبسایت مربوط به کسب و کارهای کوچک به یک نتیجه ی عجیب رسیدیم: 70 درصد از وبسایت های کوچک که در حال ضرردهی هستند و نرخ بازگشت سرمایه ی آن ها بسیار پایین است هدف واضحی ندارند و پیام واضحی را به کاربران خود نمی رسانند. حتی اگر زیباترین وبسایت دنیا را داشته باشید تا زمانی که هدف و پیام خود را به وضوح به مخاطب خود نرسانید نمی توانید از او انتظار داشته باشید که از محصولات و یا خدمات شما استفاده کند.

مخاطبین به دنبال زیبایی و طراحی نیستند و بیشتر به دنبال پیامی هستند که شما به آن ها منتقل می کنید. واضح و رسا بودن پیام شما آن ها را از سردرگمی خارج می کند و آن ها خواهند دانست کار شما چیست و  چه خدماتی را برای آن ها ارائه می کنید.

چک لیست 10 تایی آنالیز سایت

یک چک لیست ساده و در عین حال جامع و کامل به شما کمک می کند تا خیال خود را از بابت مشکلات و مسائلی که ممکن است وبسایت شما را مختل کنند شناسایی کنید. وقتی مطابق این چک لیست عمل می کنید یاد می گیرید چگونه خود را در برابر مشکلات ایمن کنید و هر بار که مسئله ای پیش بیاید به راحتی آن را حل می کنید.

این چک لیست را کامل و دقیق بخوانید و اگر مایلید از آن یادداشت بردارید تا در ادامه از آن استفاده کنید.

1. محصولات، خدمات و مزایای وبسایت واضح بیان شوند.

آیا وبسایت شما به وضوح در مورد خدمات خود و مزایای آن ها صحبت می کند؟

وقتی افراد به وبسایت شما سر می زنند باید در مدت کمی بدانند شما چکار می کنید. چه خدماتی ارائه می دهید و این خدمات به چه دردشان می خورد. سایت های زیادی وجود دارند که شما ساعت ها در قسمت های مختلف سایت می گردید ولی نمی دانید هدفشان چیست و چه خدماتی عرضه می کنند. در حالی که وبسایت شما باید در کمترین زمان ممکن بتواند هدف وبسایت را به مخاطب عرضه کند.

بهتر است برای این کار از چند نفر که با وبسایت شما آشنا نیستند بخواهید وارد وبسایت شما شوند و در آن یک خرید انجام دهند یا یک محصول را انتخاب کنند و یا وارد صفحات فروش شوند و در این مدت زمان را هم در نظر بگیرید و ببینید این فرایند چگونه طی می شود تا اشکالات سایت را پیدا کنید. حتی می توانید یک نظرسنجی ترتیب بدهید و نظرات مشتریان و بازدیدکنندگان وبسایت را در مورد کارکرد کلی آن و راحتی کار کردن با سایت بپرسید و همواره به یاد داشته باشید که مشتری شما باید به سادگی درک کند کار شما چیست و چگونه می تواند از خدمات شما استفاده کند.

2. Call-to-Action ها واضح و در مکان دقیق آن جاگذاری شوند.

Call-to-action در حقیقت کاری است که شما از مخاطب خود می خواهید. اینکه مخاطب شما یک خرید انجام دهد، در خبرنامه عضو شود یا روی یک لینک کلیک کند توسط Call-to-action انجام می شود. اگر وبسایت شما نتواند آن ها را در جای دقیق و مناسب به کاربر نشان دهد و او را به انجام کاری دعوت کند مطمئنا وبسایت شما نتیجه ی دلخواه شما را نخواهد داشت.

اگر هیچ کاری از کاربران خود نخواهید آن ها نیز هیچ کاری با شما نخواهند داشت و سایت شما را ترک می کنند. مطلب جدیدی به او پیشنهاد دهید، یک محصول یا محصولات مرتبط را به او نشان دهید. به بازدیدکنندگان انتخاب های مختلفی بدهید تا از بین آن ها انتخاب کنند. حتی می توانید از بازدیدکنندگان بخواهید که لبخند بزنند.

3. آمار مشتریان خود را در هر لحظه داشته باشید.

اما چگونه؟ چگونه می توانید یک آمار نسبی از مشتریان و مخاطبین خود داشته باشید؟

بهترین کار این است که افرادی که در خبرنامه ی شما اشتراک می گیرند یا در وبسایت ثبت نام می کنند را رصد کنید. به ندرت پیش می آید که یک نفر ایمیل خود را در یک وبسایت به راحتی وارد کند و تا زمانی که با شما کاری نداشته باشد اطلاعاتش را در اختیار شما قرار نمی دهد. اگر بتوانید یک ارزش افزوده در اختیار کاربران خود قرار دهید (مانند یک ابزار آنلاین رایگان) آن ها به راحتی ایمیل خود را وارد می کنند و تبدیل به مشتریان بالقوه شما می شوند و حالا شما باید بتوانید این مشتریان بالقوه را با روش های دیجیتال مارکتینگ تبدیل به مشتری بالفعل کنید.

4. بهینه سازی سئو داخلی

آیا وبسایت شما در سئو سایت داخلی موفق عمل کرده است؟

برای مثال آیا کلیدواژه های مرتبط با کسب و کار خود را در قسمت وبلاگ و اطلاعات محصول و دسته بندی ها به کار برده اید؟ آیا لینک سازی داخلی کرده اید؟ آیا صفحات درباره ما و سایر صفحات وبلاگ را مطابق با استانداردهای سئو داخلی تکمیل و منتشر کرده اید؟ آیا عکس ها و تصاویر و ویدیوها را بهینه سازی کرده اید؟ آیا سرعت سایت شما مناسب است؟ آیا برای وبسایت خود نقشه سایت ساخته اید؟ و صدها مورد دیگر که باید با دانش فنی سئو بررسی کنید و با ابزارهای مختلف نظیر Ahrefs و SEMrush و گوگل آنالیتیکس و … آن ها را به طور کامل بررسی کنید. بهتر است این کار را به یک متخصص سئو بسپارید و یا یک سئوکار حرفه ای در مجموعه ی خود داشته باشید در غیر این صورت نمی توانید به درستی این موارد را پیاده سازی کنید.

در ضمن اگر وبسایت شما وردپرسی است می توانید از پلاگین هایی نظیر Yoast SEO استفاده کنید که می تواند تا حد زیادی در بهینه سازی داخلی وبسایت به شما کمک کند.

5. پشتیبانی از موبایل

آیا وبسایت شما روی صفحات موبایل به درستی و دقیق نمایش داده می شود؟

امروزه گوشی های موبایل در سراسر جهان حرف اول را می زنند و 60 درصد از تمام جستجوهایی در گوگل انجام می شود و حتی خریدهایی که انجام می شود با موبایل است. پس وبسایت شما باید بر روی صفحات نمایشگر موبایل به خوبی نمایش داده شود و به قول معروف ریسپانسیو باشد. می توانید از ابزارهای مخصوص نظیر Screen fly یا Google mobile friendly test استفاده کنید تا ببینید که آیا وبسایت شما ریسپانسیو است یا خیر.

6. ابزارهای آنالیز و تحلیل سایت به طور کامل به کار گرفته شوند.

اصلا ابزاری برای تحلیل عملکرد وبسایت خود به کار می برید؟ اگر خیر، پس چگونه متوجه می شوید وبسایت شما چه عملکردی دارد؟

گوگل آنالیتیکس یک ابزار رایگان گوگل است که به شما هزاران آمار گوناگون می دهد و راهنمایی هایی نیز برای حل مشکلات و یا پیشرفت و رشد شما به شما می کند تا وبسایت شما از هر نظر بهینه شود. آمار بازدید، بانس ریت، آمار کلیک ها، رتبه ی شما در موتورهای جستجو و کلیدواژه های مرتبط و بسیاری آمار دیگر که تمام و کمال وضعیت وبسایت شما را تشریح می کنند. بهتر و منطقی تر آن است که همیشه یک ابزار داشته باشید تا در لحظه از علائم حیاتی وبسایت خود خبردار شوید.

7. نقشه سایت بهینه سازی شده ایجاد کنید.

آیا یک XML Sitemap بهینه شده و متناسب با هدف و وبسایت خود دارید؟

سایت مپ یا همان نقشه سایت به موتورهای جستجو نظیر گوگل و … اجازه می دهد تا صفحات وبسایت شما را پیدا کنند و یا به اصطلاح دقیق تر، آن را ایندکس کنند. اگر سایت مپ ندارید و در صفحات گوگل نمایش داده نمی شوید مسلما مشتریان نیز نمی توانند از این طریق شما را پیدا کنند. سعی کنید سایت مپ خود را نیز بهینه سازی کنید و متناسب با اولویت ها و اهمیت و دسته بندی مطالب و محتوای خود یک نقشه ی سایت متناسب تولید کنند. ابزارهایی نظیر Yoast SEO به صورت اتوماتیک این کار را انجام می دهند اما اگر وردپرسی نیستید باید خودتان دست به کار شوید و از ابزارهای آنلاین موجود در وب یک نقشه سایت قدرتمند تولید کنید و آن را در گوگل کنسول ثبت کنید. توجه داشته باشید که تا زمانی که سایت مپ شما در گوگل کنسول ثبت نشده باشد گوگل وبسایت شما را ایندکس نمی کند.

8. وبلاگ

آیا وبسایت شما یک وبلاگ فعال و اکتیو دارد؟

وبلاگ نویسی و تولید محتوا برای وبلاگ یک فرصت فوق العاده است که بتوانید خود را به موتورهای جستجو نشان دهید و کاربران را به سمت وبسایت خود بکشید. بازاریابی محتوایی 62 درصد ارزان تر از سایر روش های بازاریابی سنتی و تبلیغاتی است و سه برابر آن نیز سوددهی دارد. حالا تاثیر وبلاگ را خوب درک کردید؟ یک وبلاگ می تواند به صورت هفتگی یا ماهانه فعالیت داشته باشد و مطالب مرتبط با کسب و کار شما با توجه به کلیدواژه های مشخص شده منتشر شوند تا موتورهای جستجو نیز این مطالب را به کاربران نشان دهند.

9. شبکه های اجتماعی

آیا شبکه های اجتماعی شما فعالیت مستمر دارند؟

بسیاری از وبسایت ها فکر می کنند شبکه های اجتماعی هیچ ربطی به وبسایت ندارند و اصولا یک وبسایت برای بیشتر دیده شدن به شبکه های اجتماعی وابسته نیست. در حالی که این اشتباه است. چرا که افراد بسیار زیادی در شبکه های اجتماعی حضور دارند که حتی با یک عکس یا یک نوشته کوتاه می توانید روی آن ها تاثیر بگذارید تا از وبسایت شما بازدید کنند و حتی از محصولات و یا خدمات شما استفاده کنند. در ضمن شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام در حال حاضر در مسیر تجاری شدن هستند و کسب و کارهای بزرگ نیز در این شبکه ها به صورت مداوم فعالیت می کنند و شما نیز به هیچوجه نباید از آن ها غافل شوید.

10. محتوا

آیا وبسایت خود را به صورت مداوم و مستمر بروزسانی می کنید، آیا محتوای تازه ای به آن اضافه می کنید؟

این محتوا لزوما متن نیست، عکس ها، ویدیوها، فایل های صوتی و مواردی از این دست می توانند کاربران را درگیر کنند و یا آن ها را راضی کنند تا از شما خرید کنند. باید با محتوای متقاعدکننده و با استفاده از فنون بازاریابی محتوایی و تبلیغات بتوانید کاربران را در وبسایت خود نگه دارید و آن ها را به سمت خرید و استفاده از محصولات و خدمات خود بکشانید.

جمع بندی

حالا شما 10 گزینه برای وبسایت خود دارید که باید به آن ها سر بزنید، می توانید از همین لحظه شروع کنید  و یک برنامه منظم برای اجرای دقیق و اصولی این موارد بچینید. اگر می خواهید درگیر حلقه ی شکست های مختلف نشوید و یک کسب و کار معتبر و پررونق بسازید باید منطقی و هدفمند جلو بروید و اشتباهات قبلی خود را تکرار نکنید. همین الان شروع کنید.