Deprecated: Unparenthesized `a ? b : c ? d : e` is deprecated. Use either `(a ? b : c) ? d : e` or `a ? b : (c ? d : e)` in /home/seohack/domains/seo-hacker.ir/public_html/language/fa-IR/fa-IR.localise.php on line 115

Deprecated: Unparenthesized `a ? b : c ? d : e` is deprecated. Use either `(a ? b : c) ? d : e` or `a ? b : (c ? d : e)` in /home/seohack/domains/seo-hacker.ir/public_html/language/fa-IR/fa-IR.localise.php on line 115
نرم افزار ERP چیست و شرایط انتخاب سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی - سئو هکر
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

نرم افزارEnterprise Resource Planning) ERP) یا نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی، مجموعه ای از برنامه های کاربردی است که فرآیندهای کسب و کار را مدیریت می کند. به طور کلی نرم ‌افزاری است که همه  فعالیت‌های واحدهای مختلف سازمان همچون خرید و فروش، حسابداری، مدیریت مالی، منابع انسانی و پشتیبانی مشتریان را به طور یکپارچه در یک سیستم نرم‌افزاری واحد تعریف و ایجاد می‌کند.

استفاده از نرم افزار ERP یا سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی به جمع آوری، ذخیره سازی، مدیریت و تفسیر کسب و کارهای مختلف کمک می کند. به عبارت دیگر، نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی برای مدیریت اتوماتیک وظایف ضمنی و آسان سازی جریان کارهای متقاطع استفاده می شود. هنگامی که برای حل مسائل بصورت بهینه از این نرم افزار استفاده شود، هزینه ها کاهش و سودآوری افزایش می یابد.

در این مقاله، ما شما را با اطلاعاتی فراتر از تعریف نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی آشنا می سازیم وشما را در خرید و یا استفاده صحیح از این برنامه راهنمایی می کنیم و به سوالات اساسی زیر پاسخ خواهیم داد:

نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی چیست؟ چرا از نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی استفاده می شود؟ نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی چگونه کار می کند؟

سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی یا نرم افزار ERP چیست؟

برنامه ریزی منابع سازمانی می تواند به صورت کامل و یکپارچه یا خصوصی و مرتبط به فرایندهای خاص باشد. سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی معمولی فرایندهای کلیدی کسب و کار را شامل می شود که شامل موارد زیر می باشد:

مدیریت مالی مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) فروش و بازاریابی مدیریت منابع انسانی (HRM) مدیریت تولید مدیریت نگهداری و تعمیرات مدیریت زنجیره تامین (SCM) سیستم انبارداری یا مدیریت موجودی انبار مدیریت خرید

امروزه پیشرفته ترین برنامه ریزی منابع سازمانی شامل هوش تجاری، مدیریت دارایی و تجارت الکترونیکی می باشد. همچنین، برنامه ریزی منابع سازمانی می تواند از نوع عمودی با ویژگی های خاص صنعت باشد یا اینکه در دیگر، حوزه ها همچون خرده فروشی، مراقبت های بهداشتی، دولتی و غیردولتی مورد استفاده قرار گیرد. اجازه دهید ماژول های پایه را برحسب چگونگی ارائه خدمات بصورت مجزا بررسی کنیم.

مدیریت مالی

 این ماژول سرمایه ورودی و خروجی را مدیریت می کند. همچنین استاندارد معاملات حسابداری و مالی مانند هزینه ها، اوراق بهادار، ترازنامه، مصارف بانکی، مدیریت مالیات و پرداخت ها را پوشش می دهد. ماژول مدیریت مالی گزارش های مالی را برای بخش ها و واحدهای تجاری دیگر بدست می آورد.

 مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM

ماژول مدیریت ارتباط با مشتری به شما کمک می کند تا خدمات مشتریان را افزایش دهید و در نهایت سود سرانه را بدست آورید. این مدیریت، فرصت ها و مسائل مربوط به مشتریان را اداره می کند. به همین ترتیب، با تلفیق داده هایی مانند فعالیت های رسانه های اجتماعی، تاریخ پرداخت و معاملات پیشین با پشتیبان های قبلی، نمایه کاملی از مشتریان شما را فراهم می سازد. در نصب برنامه ریزی منابع سازمانی، مدیریت ارتباط با مشتری با ماژول فروش هماهنگ شده است تا پیوندها و ارتباطات را تسریع بخشد.

مدیریت فروش و بازاریابی

 این ماژول گردش کارهای مرتبط با فروش را مانند نیازمندی فروش، نقل انتقالات، سفارشات فروش و فاکتورهای فروش را مدیریت می کند. برنامه ریزی های منابع سازمانی پیشرفته تر دارای قوانین مالیاتی و ردیاب حمل و نقل هستند. ماژول های فروش و مدیریت ارتباط با مشتری با هم کار می کنند تا سرعت چرخه فروش را افزایش دهند و سود بیشتری کسب کنند.

مدیریت منابع انسانی  یا HRM

این ماژول ویژگی های ابزار مدیریت منابع انسانی استاندارد مانند ثبت زمان، جدول زمان بندی و پایگاه اطلاعاتی برای سوابق کارمندان، پروفایل های شغلی و ماتریس مهارت­های آنان را دربر دارد. ماژول مدیریت منابع انسانی همچنین ممکن است شامل بررسی عملکرد و سیستم حقوق و دستمزد باشد. درنهایت مدیریت منابع انسانی با مدیریت حقوق و دستمزد، هزینه های سفر و بازپرداخت ها، هماهنگ است. برخی از راه حل های برنامه ریزی منابع سازمانی همچنین دارای بخش های آموزشی و یا بررسی عملکرد LMS تحت مدیریت منابع انسانی هستند.

مدیریت تولید

این ماژول گاهی به مهندسی یا تولید اشاره می شود. به کمک این برنامه می توان کسب و کارها را در زمینه هایی مانند برنامه ریزی محصولات، تامین منابع مواد، نظارت روزانه تولید و پیش بینی محصول و همچنین در زمینه های کارآمدتری مدیریت نمود. برخی از ویژگی های کلیدی این ماژول عبارتند از: صورتحساب مواد، برنامه تولید ماهرانه، برنامه کنترل سقف خرید، فروش و توزیع. این ماژول به شدت با ماژول های مدیریت زنجیره تامین و فهرست بندی موجودی به ویژه در زمینه هایی همچون برنامه ریزی محصول و کنترل موجودی، هماهنگ شده است.

مدیریت زنجیره تامین مواد  یا SCM

این ماژول ها جنبه های کلیدی زنجیره محصولات شامل مدیریت سفارش خرید را پوشش می دهد. در واقع این برنامه جریان تولید به مصرف یا مصرف کننده را مدیریت می کند و گاهاً برای موارد مرجوعی یا فراخوانی مجدد به کار می رود. یکی از ویژگی های مهم مدیریت زنجیره تامین مواد، استفاده از اتوماسیون اتوماتیک است که تمام زنجیره تامین مواد را ساده تر می کند و اطلاعات را با تغییرات ناگهانی بازار تطبیق می دهد.

مدیریت نگهداری و تعمیرات

این ماژول عموما وظیفه مدیریت نگهداری و تعمیرات با رویکردهای مختلف مانند تعمیرات پیشگیرانه، پیشگویانه، اضطراری و … را برای صنایع تولیدی و کارخانجات، نیروگاه های صنعتی، صنایع فولاد و صنایع داروسازی برعهده دارد.

انبارداری یا مدیریت انبار

این ماژول را مدیریت مواد نیز می نامند. فهرست موجودی به شما کمک می کند تا اهداف سهام و استانداردسازی ها را اندازه گیری کنید. تسویه حساب و بررسی موجودی. با استفاده از شماره سریال محصول در راستای ردیابی و قراردادن اقلام در سازمان صورت می گیرد. فهرست موجودی با ماژول خرید هماهنگ شده است.

سیستم خرید

این ماژول فرآیندهای مربوط به تهیه مواد را مدیریت می کند. این موارد عبارتند از: لیست تامین کنندگان؛ درخواست نقل و انتقال و تجزیه و تحلیل؛ سفارشات خرید؛ یادداشت های دریافتی و به روز رسانی سهام. بدین ترتیب، ماژول خرید با مدیریت زنجیره تامین مواد و فهرست موجودی بصورت هماهنگ عمل می کنند.

این مطلب ادامه دارد…