ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که شاهد افت رتبه سایت خود در جستجوی گوگل باشید و حس کنید که ممکن است رقبا باعث آن شده باشند!

در این مقاله ، ما قصد داریم تا بر روی فرآیند تشخیص اینکه آیا شما متاثر از تکنیک های سئو منفی بوده اید یا خیر، تمرکز کنیم، با ویرلن همراه باشید؛

زمانی که طبق مسیر زیر قدم بر می دارید تا تشخیص دهید چه اتفاقی افتاده است، باید صادقانه از خود بپرسید که آیا این کاهش رتبه به علت اقدامات خود شما بوده است یا واقعاً شخصی علیه شما عمل می کند.

سئو منفی چیست؟ ]

در برخی موارد رقبای ناجوانمرد، برای ضربه زدن به رتبه سایت شما در جستجوی گوگل از روش های مختلف استفاده میکنند! به این روش ها سئو منفی گفته میشود و آشنایی شما با این موضوع بسیار مهم است، زیرا میتواند به شما کمک کند که جلوی آن را بگیرید و سئو منفی باعث افت رتبه شما نشود.

]

اما این تمایزی مهم است؛ افت اولیه شما فرضاٌ می تواند توسط شخصی خارجی باشد، در حالی که ممکن است به طور تصادفی ایندکس نشدن مطالب شما باشد، یا رد کردن مسیرهای ضروری در robots.txt یا داشتن یک plug-in خراب در وردپرس که به طور ناگهانی تمام مطالب شما را با پارامترهای کوئری و کانونیزاسیون نامناسب تکثیر کرده باشد.

برای بررسی سئو منفی به چه ابزار هایی نیاز دارید؟ یک مرورگر با دسترسی به Google و Bing برای پیدا کردن محتوا. دسترسی به وبلاگ های خام تان برای بررسی محتوا و سیگنال های هر کاربر. Google Analytics برای بررسی محتوا و سیگنال های کاربران Google Console برای بررسی محتوا، لینک ها و سیگنال های کاربران. Bing Webmaster Tools برای بررسی محتوا، لینک ها و سیگنال های کاربران. یک ابزار تجزیه و تحلیل لینک برای مشاهده داده ی لینک های داخلی و بک لینک های دریافتی. یک ابزار خزنده و فنی برای بررسی محتوا و سیگنال های کاربران. یک ابزار سئو برای بررسی سرقت محتوا .

بیایید از طریق ابزارها و سناریوهای مختلف پیش برویم تا مشخص کنیم که آیا شما توسط سئو منفی آسیب دیده اید یا فقط متاثر از یک اشتباه بوده است.

Google و Bing با سایت من چگونه رفتار می کنند؟

یکی از ساده ترین اقداماتی که باید انجام دهید این است که بررسی کنید ،Google و Bing با سایت شما چگونه رفتار می کنند.

من دوست دارم از هر دو موتور جستجو در هر بررسی ام استفاده کنم زیرا آنها واکنش های متفاوتی دارند، که به من کمک می کند به سرعت یک مشکل را تشخیص دهم. ما به دنبال چه چیزی هستیم ؟

در گوگل آدرس سایت خود را به این صورت وارد کنید؛ site:yourdomain.com  هر دو موتور لیستی از صفحات را از دامنه شما ، در یک ترتیب جدی و سختگیرانه بر اساس اهمیت دسته بندی می کنند.

آیا صفحات شما گم شده اند؟ درحالی که شما انتظار داشتید با توجه به ارزششان آنها را در جستجو ببینید؟

به کد منبع و وضعیت robots.txt صفحاتی که می خواهید بررسی کنید ، نگاهی بیاندازید.

صفحات افت رتبه داشته اند؟ اگر صفحه اصلی (index) در قسمت بالای سایت نمایان نشود، احتمالا یک مشکلی وجود دارد. اخیراً ما با انجام این بررسی ساده، متوجه شدیم که آدرس URL مورد نظرمان ، صفحه مورد نظرمان را به صفحه ای که ۳۰۱ آن را به عقب هدایت می کرد، هدایت می کرد. گوگل رنک این صفحه از سایت را کاهش داده بود .

site: query، اما Bing این کار را انجام نداد. این مشکل تنها با آن چک ساده و نگاهی به صفحه مشکوک حل شده بود.

آیا صفحاتی وجود دارند که شما تشخیص شان نمی دهید؟ آیا این صفحات شبیه به یک مشکل به وجود آمده در سیستم مدیریت محتوای (CMS) شما به نظر می رسند، که باعث ایندکس شدن نامناسب می شوند، یا این صفحات بدون موضوع و اسپم هستند؟ اولی احتمالا یک اشتباه از طرف شما بوده است؛ اما دومی احتمالا یک حمله است.

تعدادی پرس و جوی برند انجام دهید. برای site:yourdomain.com دامنه و سایر عبارات محبوب یا عادی مرتبط با نام تجاری تان جستجو  کنید. آیا به طور ناگهانی بر اساس آنها رنک نمی شوید ؟ اگر نه، آیا قبلاً هم با هر گونه نتایج مشکوکی روبرو شده بودید؟

وبلاگ های خام

داشتن دسترسی به وبلاگ های خام تان امری حیاتی است، اما متأسفانه، با اتخاذ گسترده تر مقررات حفاظت از داده های عمومی (GDPR)، به طور قابل توجهی این کار مشکل تر خواهد شد.

مهم است که شما بتوانید به پروتکل های اینترنتی (IP) ثبت شده در هر یک از صفحات بازدید شده در سایت تان دسترسی داشته باشید، مخصوصاً صفحاتی که ممکن است کد ردیابی Google Analytics شان را نداشته باشید.

با تجزیه گزارشهای تان، می توانید:

IP ها را پیدا کنید.  این مشخص می کند که آیا همان گروه IP ها به دنبال تضعیف پیکربندی سایت شما بوده اند یا خیر.

زداینده ها (scrapers) را شناسایی کنید.  ببینید که آیا اسکرپرها محتوا را به طور کلی از بین می برند یا خیر؟

مسائل نیازمند واکنش را شناسایی کنید(response issues). اگر شما با تعداد زیادی از مسائل مربوط به واکنش سرور رو برو هستید که انتظار نداشتید آنها را مشاهده کنید، اکنون آنها را خواهید دید.

بسیاری از مسائل را می توان حل کرد در صورتی که شما دسترسی و تمایل به تجزیه سیاهه های مربوط به الگوهایتان داشته باشید. وقت گیر است اما ارزش انجام دادن را دارد.

آنالیز سئو منفی با تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل

این می تواند موضوع بررسی جداگانه ی خود را داشته باشد ، زیرا مناطق زیادی برای تمرکز در هر بسته تحلیلی وجود دارد. با این حال، اجازه دهید بر تعدادی از جزئیات آشکار تمرکز کنیم:

نرخ پرش Bounce rate: آیا این روند سعودی بوده یا نزولی ؟ چه ارتباطی با گزارشهای خامی که شما مشاهده می کنید، دارد؟ آیا گوگل برخی از ترافیک های پرشی Bounce rate (منظور کسانی هستند که از سایت بازدید کوتاهی کرده و به سرعت سایت را می بندند) را فیلتر می کند؟ آیا نرخ پرش یا نرخ فرار در هنگام تقسیم بندی بر اساس کانال (منبع)،مرورگر یا موقعیت جغرافیایی ، نشانگر افت و دور شدن سایت است ؟

مدت زمان بازدید. همانند نرخ پرش، برای اهداف سیگنال کاربر، آیا بازدیدها کوتاه تر می شوند؟ به خصوص زمانی که بازدید کلی در حال رشد است.

تمام کانال های ترافیک و همه ی مراجع ترافیکی. آیا منابع در حال حاضر به طور قابل توجهی بیشتر یا کمتر ترافیک ارسال می کنند؟ در مقایسه با دوره هایی که رتبه بندی شما بهتر بود؟ آیا منابع ترافیکی غیر معمولی وجود دارند که به نظر می رسد جعلی باشند؟ زمانی که مشکوک به سئو منفی هستید، هر دوی این مسائل را باید بررسی کنید.

کنسول جستجو و صفحات ورودی. همانند بررسی جستجوی  Analytics ، در کنسول جستجوی گوگل ، آیا شاهد عدم انطباق بین صفحاتی که ترافیک دریافت می کنند هستید؟، یا آیا تغییراتی بزرگ در نرخ پرش و مدت بازدید در صفحات مورد نظرتان مشاهده می کنید ؟

سرعت سایت. در صورتی که همه چیز یکسان و اوکی باشد، یک سایت سریعتر سایتی بهتر در نظر گرفته می شود. آیا زمان بارگزاری افزایش یافته است؟ آیا سرعت به طور خاص در Chrome افزایش می یابد؟ آیا سرعت برای صفحاتی خاص بیشتر است؟ آیا صفحاتی هستند که آنها را نشناسید ؟

کنسول جستجوی گوگل

در Google search Console (GSC) دقیقاً باید به دنبال چه باشید تا به شما کمک کند که متوجه شوید که آیا شما قربانی سئو منفی شده اید یا خیر؟

پیام ها. اگر یک تغییر بزرگ وجود داشته باشد که گوگل می خواهد به شما اطلاع دهد، مانند اقدامات دستی که می تواند به دلیل وجود لینک های داخلی یا خارجی، مشکلات خزنده ها(crawl) یا مسائل دسترسی باشند،در آن صورت پیام ها در GSC  یا وبمستر تولز تان اولین جایی هستند که باید چک کنید. اگر گوگل فکر کند که شما را هک کرده اند، به شما اطلاع خواهد داد.

تجزیه و تحلیل جستجو . با نگاهی به کوئری هایتان ، گاهی اوقات می توانید یک مسئله را شناسایی کنید. به عنوان مثال، اگر حجم کوئری هایتان در ارتباط با عبارات مهم و برند شما افزایش پیدا کرده است، آیا شما شاهد افزایش در کلیک های صفحات خود بوده اید؟ اگر نه، این می تواند یک تلاش برای ضربه زدن به سیگنال کاربران باشد. آیا صفحات کم اهمیت تان در جستجوها بیشتر مورد توجه هستند و در ردیف اول نمایان می شوند؟ این ممکن است به مشکلی در تولید محتوا ی شما یا ساختار محتوایتان اشاره داشته باشد.

]

لینک‌های ورودی به سایت شما. چیزی که به وضوح باید به دنبالش باشید، ورود لینک های کم کیفیت و اسپم می باشد. اما آیا آنها لینک های نامناسبی هستند؟ اگر من برخی از بدترین لینک ها را گلچین کنم و ببینم که آنها AhrefsBot را مسدود می کنند، این مسئله به من می گوید که آنها احتمالا لینک های اسپمی هستند که باید از بین بروند.

]

لینک‌های داخلی. شما چه صفحاتی را بدون اینکه که متوجه شوید لینک داده اید؟ این می تواند یک مسئله ناوبری باشد، یا این می تواند موقعی اتفاق بیافتد که شما به صفحه اسپمی لینک می دادید که به CMS شما تزریق شده است.

اقدامات دستی. باید در پیام ها نیز وجود داشته باشد، اما اگر به اقدام دستی نیاز داشته باشید، باید بلافاصله به آن پاسخ دهید. مهم نیست که دلایلشان چه باشد حتی اگر یک حمله قانونی به سایت شما شده باشد، باید آنرا بلافاصله حل کنید.

خطاهای کاوش(Crawl). با رعایت ثبات در تنظیمات خود، افت رتبه بندی ای که به علت اهداف مخرب اتفاق افتاده است را از بین ببرید. اگر سرور شما بیش از حد پاسخ ۵۰۰ را ارسال می کند، گوگل آن را کمتر کاوش خواهد کرد. اگر چنین اتفاقی می افتد، احتمال دارد که کاربران با مشکالت بیشتری در صفحات وب تان مواجه شوند و در نتیجه در رتبه بندی ها لغزش خواهند داشت. اگر شما این را کنار داده های خام روزانه قرار دهید، ممکن است متوجه شوید که آیا بی ثباتی سرور به خاطر یک حمله است یا خیر.

ابزار وب مستر Bing

چگونه می توانید تعیین کنید که وضعیت تان در رتبه بندی بینگ چطور است؟ به ابزارهای وب مستر خود مراجعه کنید و موارد زیر را بررسی کنید:

فعالیت سایت. همانند داده های تجزیه و تحلیل جستجوی برگرفته از گوگل، ابزار وب مستر بینگ اجازه می دهد تا شما به سرعت ارزیابی کنید که سایت تان به طور کلی در جستجوها بیشتر یا کمتر نمایش داده می شود، ببینید که آیا حجم کلیک ها تغییر کرده اند یا خیر؟، یا اینکه آیا تغییراتی در کاوش(crawl) و ارورهای آن رخ داده است ؟و البته ، آیا صفحات ایندکس می شوند؟. شما می توانید در هر بخش به صورت جداگانه نگاهی عمیق تر بیاندازید.

لینک های ورودی. دقیقاً مثل Google Search Console، می توانید ببینید که این لینک ها به چه شکل هستند. آیا همه آنها غیر منتظره هستند؟ آیا می توان آنها را در ابزارهای تحلیل لینک مختلف یافت؟

آنالیز سئو منفی با ابزار تجزیه و تحلیل لینک با استفاده از ابزار تجزیه و تحلیل لینک مورد علاقه خود، به نکات زیر نگاه کنید تا متوجه شوید که آیا متاثر از سئو منفی بوده اید یا خیر:

کلمات کلیدی ارگانیک. آیا شما روندی کلی را در رتبه بندی ها می بینید؟ این روند باید حتماً با داده های تجزیه و تحلیل جستجو از طرف گوگل مطابقت داشته باشد، اما نه همیشه. احتمالا تا بحال خودتان متوجه شده اید که مشکلی وجود دارد، اما با نگاهی به داده های مشابه از طریق یک دید متفاوت می تواند مشخص کند که آیا واقعاً آن مشکل وجود دارد یا خیر؟

لینک‌ها و دامنه های جدید و ارجاعات IP ها. اگر شما حمله ای را تجربه می کنید، اگر افزایش چشم گیری را در لینک هایی که خودتان قرار ندادید می بینید، اینجا جایی است که احتمالاً آن را پیدا خواهید کرد. به هر دوی این گزارش ها مراجعه کنید، زیرا داشتن ۲،۰۰۰ صفحه در یک دامنه مشابه که به شما لینک شوند ، با داشتن ۲۰۰۰ دامنه جدیدی که به شما لینک شود متفاوت است. در بعضی موارد، ممکن است شما تعداد زیادی از دامنه هایی را پیدا کنید که از یک IP مشابه لینک می شوند. این یک تاکتیک سئو منفی کند است، اما یکی از موارد رایج است.

لینک‌ها و دامنه های از دست رفته. یکی دیگر از نشانه های سئو منفی از بین بردن بک لینک های رقیب است. آیا لینک هایی را به سختی روی امنیتشان کار کردید را از دست داده اید؟ برای پیدا کردن دلیل، باید به آن مدیران وب دست یابید. آیا صفحاتی که به شما لینک می شوند ، ناگهان غیرقابل دسترس شده اند و حالا به یک رقیب بک لینک می دهند؟ یا به هیچ وجه به شما لینک نمی شوند؟ شما باید دلیلش را بدانید.

لینک های خراب. گاهی اوقات مشکل لینک شدن از طرف خود شماست. اگر اخیرا یک سایت را تغییر داده اید، تغییراتی در ساختار ایجاد یا حتی یک افزونه به روزرسانی کرده اید، ممکن است به طور ناخواسته باعث شوید که یک صفحه به حالت آفلاین درآید ، که منتج به از دست دادن ارزش لینک می شود. رفع این مسئله به سادگی برگرداندن صفحات از دست رفته و یا هدایت(redirecting ) صفحات به یک صفحه مربوطه است تا درصد زیادی از ارزش اولیه لینک حفظ شود.

لنگرها(Anchors). در اینجا مسئله کمبود وقت است، اگرچه فشارها و فیلترهای امر بهینه سازی سایت هنوز باقی است. آیا تغییر در لینک، باعث تغییر انتشار متن انکور (متن هایپر لینک) شما شده ،و  جملات حیاتی کسب و کارتان را در محدوده ناسالم قرار داده است؟ آیا عبارات کلی همچنان اوکی به نظر می آیند، اما عبارات مورد استفاده تان به صورت تکی بیشتر از قبل مورد هدف قرار گرفته اند؟ آیا شما عبارات ورودی زیادی دریافت می کنید که مایل نیستید از آنها استفاده کنید؟

دامنه ها و لینک های خراب  رها شده .فکر خوبی است که نگاهی بیاندازید تا ببینید که آیا به مناطقی که مایل نیستید لینک میشوید؟ و البته بررسی کنید تا مطمئن شوید که آن لینک‌هایی که می خواستید به آن ها لینک شوید، هنوز  URL  های معتبری دارند؟ تزریقات(ورودی ها) به یک سیستم مدیریت محتوا، نظرات ایندکس شده و سایر محتویات تولید شده توسط کاربران (UGC) را باید مورد توجه قرار داد.

تجزیه تحلیل سئو منفی با ابزار فنی و کاوش

همانند بخشی که در تجزیه و تحلیل لینک اشاره شد، اگر شما یک ابزار فنی و کاوش مورد علاقه ی خودتان را انتخاب کرده اید، از آن استفاده کنید تا تعیین کنید که آیا توسط سئو منفی تحت تاثیر قرار گرفته اید یا خیر.

سرعت سایت. سرعت کاوش سایت در مقایسه با آنچه در گوگل آنالیتیک یافت می شود و یا انچه گوگل به صورت جداگانه تست می کند، چه تفاوتی می کند ؟ آیا شما توسط یک منبع بزرگ که برای تضعیف کردن سرعت شما تلاش می کند، متوقف شده اید؟

]

وضعیت ایندکس بر اساس عمق. این جایی است که اگر تنظیمات CMS تان و یا قالب وب سایت تان را دستکاری کنید واقعا می تواند به شما صدمه بزند، مخصوصاً اگر به طور ناگهانی درصد زیادی از صفحات را دوپلیکیت یا ایندکس کنید، این کار به ضرر صفحاتی است که می خواهید ایندکس کنید.

]

تغییر مسیرها(Redirects). بطور مثال، آیا شما نسبت به تغییر مسیرها که باعث پاکسازی ارزش لینک موجود شما میشوند، حساس هستید؟

Crawl mapping. در کل این زمانی می تواند بسیار مفید باشد که شما می خواهید از وجود صفحات فعالی که نیازی به آنها ندارید، مطلع شوید. و حتی اطلاع از اینکه این صفحات چگونه ممکن است بر انتشار لینک های داخلی تاثیر گذارند. آیا همه آنها صفحات بی استفاده ای هستند (به عنوان مثال، وجود دارند اما در هیچ کجای سایت لینک نمی شوند)، یا اینکه در ناوبری سایت جاسازی شده اند؟

فاکتورهای فنی روی صفحه (on-page). این مهمترین بخش است، زیرا به تشخیص اینکه آیا وضعیت یک حمله ی سئو منفی است یا یک اشتباه درونی، کمک می کند. ابزارهای خزنده می توانند به شما کمک کند تا به سرعت صفحاتی را فالوو نمی شوند یا به دلیل مشکلات کانونیزاسیون در حال تعارض هستند، پیدا کنید.

 

اهمیت شناخت ابزار کپی و دزدی مطالب در سئو منفی

آیا محتوای شما منحصر به فرد است؟ اسکنرهای کپی یاب زیادی وجود دارند، اما Copyscape محبوب ترین و کامل ترین آنها است.

تمام سایت خود را بررسی کنید. ساده ترین راه برای چک کردن این است که یک سرویس کپی یاب ، سایت شما را ردیابی  کرده و سپس مطالب کپی شده ی قابل توجه در سایر صفحات وب موجود در شاخص گوگل و بینگ را پیدا کند. اگر شما مورد هدف درخواست کپی رایت دیجیتال (DMCA) تقلبی قرار گرفته اید یا ابزارهایی که هم در تلاش برای کپی کردن از شما هستند و هم به دنبال شکست دادن شما در رنکینگ از طریق دامنه های قدرتمندتر هستند ، این ابزار به شما در پیدا کردن چنین مسائلی کمک خواهد کرد.

تکثیر داخلی. در حالی که اکثریت افراد ممکن است فرض کنند که یک رقیب سعی دارد آنها را تخریب کند و جایگزین آنها شود، مسئله بیشتر در مورد دوپلیکیت کردن محتوا در داخل وبلاگ های سایت ، در میان تنظیمات دسته و تگ ها، و مدیریت نامناسب URL ها است .

نتیجه

در این مقاله آموزش سئو متوجه شدیم که استفاده از چندین ابزار برای تعیین اینکه آیا شما با سئو منفی سرکار دارید یا خیر، ایده خوبی است. آنها به شما در پیدا کردن سریع و دقیق مسائل کمک خواهند کرد. دانستن اینکه آیا شما آسیب دیده اید، و چگونه، به شما در واکنش نشان دادن و رفع آن، کمک می کنند .