ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

اگر با Google Penalties مواجه شدیم چکار کنیم؟ چطور از رتبه سایتمان در گوگل محافظت کنیم؟ جریمه گوگل چیست؟

چرا گوگل برخی از سایت ها را جریمه میکند ؟ نحوه تشخیص، اداره و دوری از آن

بدون استثنا، مجازات Google Penalties برای سایت هایی پیاده خواهد شد که با دستورالعمل های “گوگل وب مستر” مغایرت داشته باشند. به عبارت دیگر، مجازات نتیجه غیر قابل اجتنابی از تکنیک های سئو کلاه سیاه است؛ یعنی تکنیک های غیر استاندارد که در تلاش برای پیش افتادن سریعتر در بازی سئو SEO است.

]

چه اینکه این اتفاق عمداً از طریق یک تلاش هماهنگ شده به عنوان بخشی از یک استراتژی کسب و کار صورت گیرد و یا صرفا یک حرکت ناخواسته باشد، مهم نیست. وقتی یک پیام “Manual Action” در کنسول جستجوی گوگل (GSC) ظاهر می شود، دیگر تصمیم مورد نظر گرفته شده است. از آن لحظه به بعد تمام برنامه های توسعه و پخش در حال تعلیق قرار خواهند گرفت، از آن به بعد هر گونه تغییری که در طی اجرای مجازات اعمال شود، هدر دادن زمان و تلاش است. تنها اولویت باید شناسایی علت مجازات ، ردیابی آن  و به طور موفقیت آمیز تجدید نظر و اصلاح آن باشد. فرایندی که بسته به مقیاس مشکل و آمادگی تیم سئو، ممکن است بین چند روز یا چند ماه طول بکشد.

] آموزش رفع مشکلات ناشی از جریمه گوگل Google Penalties

قدم اول. درک مشکل

گوگل از قبل دلایل خود را برای مجازات وب سایت ها اعلام کرده است.

در پیام هشدار GSC ، آنها مشکلی را برجسته می کنند که در اکثر موارد به علت یک تخلف on-page یا یک تخلف off-page رخ داده است. در سال های اخیر به نظر می رسد که یک بخش بزرگی از جرایم صادر شده ناشی از تخلفات خارج از صفحه (off-page) است که عمدتاْ توسط از طریق بک لینک ایجاد می شود.

بدیهی است که روش کلاه سیاه دارای پتانسیلی برای دستاوردهای کوتاه مدت است، اما در عین حال، مطمئنا توجه گوگل را نیز جذب کرده و در نهایت منجر به بررسی آن می شود. پیام GSC به “لینک های غیرمعمول ورودی” اشاره دارد، یعنی لینک هایی که از سایت های دیگر می آیند. در بیشتر مواقع، سایت شاهد کاهش قابل توجهی در جستجوی گوگل خواهد بود، و به طور کامل از نتایج گوگل یا به اصطلاح SERPs دور خواهد شد.

]

بازگردانی مجازات در این مورد با یک ممیزی (رسیدگی) کامل بک لینک، حذف لینک و یا رد لینکهایی که تهدید آمیزند، آغاز می شود.

]

هنگامی که بحث تخلف محتوای درون صفحه (on-page ) به میان می آید، گوگل آن را به شکل «مشکل اسپم» یا «مشکل جدی اسپم» (گاهی اوقات به عنوان کاملاْ اسپم ) بحساب می آورد که تفاوت موجود به شدت موضوع اسپم بستگی دارد. سایتهایی که برچسب major spam می خورند، معمولا شامل محتوایی هستند که به صورت خودکار تولید و منتشر می شود، که اغلب در هاست های رایگان و / یا دامنه های ضعیف میزبانی می شوند. خلاصه، آنها در حالت فعلی و عادی خود نخواهند بود.

]

نتیجه این است که چنین سایت هایی در جستجوی گوگل به سادگی هیچ نتیجه ای را به دست نخواهند آورد. هر گونه تلاشی برای اصلاح چنین سایتی، به معنی ساخت سایتی جدید، کاملاً از ابتدا است.

]

بر خلاف این سایت ها که از نظر گوگل مورد جریمه سنگین قرار میگیرند، مجازات هایی که فقط با « Spam Problems » مرتبط هستند، نشان دهنده سطوحی از محتوا مناسب هستند. احتمالا یک سایت با برندی واقعی که شامل تعدادی پست و محتوایی کاربردی است و صفحه ای مناسب بحساب می آید، به علت مشکل اسپم، به طور قابل ملاحظه ای در جستجوی گوگل افت می کند اما به طور کامل ناپدید نمی شود. معمولا پس از مدتی ترافیک جستجوی برند خود را حفظ می کند اما در مواقعی که جستجو حول موارد غیر برندی انجام شود، هیچ راهی برای رقابت در مقابل سایت های دیگر ندارد.

]

در این مورد، یک ممیزی (رسیدگی) عمیق سئو شامل تجزیه و تحلیل سیگنال های فنی و محتوایی لازم است تا محتوای مخرب پاکسازی شود.

]

مسائل مربوط به اسپم محتوا که موجب مجازات می شود، ممکن است به دلایل دیگری نیز بوجود آید. بنابراین هر وقت که “محتوا هک شده” یا ” اسپم توسط کاربر ایجاد شده” باشد، ممکن است این اتفاق رخ دهد. مورد اول معمولا در ابتدا افتی در جستجوی گوگل ایجاد نمی کند. با این حال، در ابتدا این سایت در جستجوی گوگل SERPs برچسب “نامناسب” می خورد، و سعی می کند برای اکثر کاربرانی که با صفحات “نامناسب” مواجه می شوند، گزینه ای دیگر و کمتر مخاطره آمیز فراهم کند. همین یک هشدار به تنهایی سیگنالهایی به گوگل می دهد که این سایت چیزی نیست که کاربران به دنبالش هستند. بلافاصله پس از این ، رتبه سایت قطعا به شدت کاهش می یابد، بر اساس این فرض که سایت نمی تواند به انتظارات کاربر پاسخ دهد. اگر این موضوع نادیده گرفته شود، این وضعیت، در حالی که قابل بازگردانی است، ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا اعتماد کاربران و گوگل را دوباره به دست آورد.

سایت هایی که به دلیل عدم نظارت کافی در معرض سوء استفاده ی کاربران قرار می گیرند، با مجازات ” User Generated Spam” مواجه می شوند.

غیر از موضوع کامنت ها و لینک هایی نظیر ” در اینجا داروی لاغری بخرید” ، حتی موارد nofollowed، تنها نمونه ای از انواع تخلفاتی به حساب می آید که باعث می شود گوگل دست بکار شود. انجمن ها، سایت های که شبیه ویکیپدیا هستند در کنار سایتهایی که اجازه ی اظهار نظر بدون نظارت را به کاربر می دهند، مستعد ابتلا به این نوع اسپم توسط کاربر هستند. مجازات مربوط به این موضوع اکثر اوقات فقط بر روی انتخاب URL ها تاثیر می گذارد، که در نهایت به رتبه بندی ضعیف یا بدون رتبه منتج می شوند. اثر اولیه زیاد کل سایت را تحت تاثیر قرار نمی دهد. با این حال، اگر یک سایت به حدی اسپم داشته باشد که ارزش افروده ای قابل مشاهده نباشد، اقدامات سخت گیرانه تری اعمال می شود، از جمله حذف کامل از ایندکس. جلوگیری از این اتفاق نیاز به عملیات پاکسازی و نظارت دقیق، مستمر و شدید دارد.

با این حال، یکی دیگر از مجازات های اعمال شده، بر روی رتبه بندی هیچ تأثیری ندارد.

در عوض، هر کجا که گوگل “Spammy structured markup” را تشخیص دهد، موقعیت جستجویی SERP که از یک اسنیپت غنی بهره می برد، در آینده ای قابل پیش بینی از دست خواهد رفت. در نتیجه، CTR و به همان ترتیب نرخ تبدیل به احتمال زیاد در کوتاه مدت کاهش خواهد یافت. ممکن است پیاده سازی داده های ساختاریافته یا Structured data ناقص انجام شده باشد، که با استانداردهای گوگل مطابقت نداشته باشد و یا کاملا تقلب بحساب آید که هدفش تزیین اسنیپت با ادعاهای دروغین باشد. در نتیجه، هیچ ستاره ای، نظر یا چیز دیگری در نتایج جستجو مشاهده نخواهد شد. اما همانند سایر مجازات ها این مورد نیز می تواند لغو گردد، پس از آنکه مسئله اصلاح شد و یا  “زمان تفکر” – که اغلب چند ماه طول می کشد- بگذرد. با این حال، بر خلاف سایر مجازات ها، بازگشت سریع به جایگاه خوب در گوگل و بخشیده شدن، مطمئنا با این مجازات امکان پذیر نخواهد بود.

تعداد معدودی از مجازات های گوگل بر روی رتبه بندی سایت تاثیر می گذارند، برخلاف تخلف از دستورالعمل ها در بخش لینکدهی . به همین دلیل است که بیشتر سایت های رسانه ای جهان سعی دارند با قرار ندادن متن های تبلیغاتی همراه با (anchor) حضور خود در جستجوی گوگل را حفظ کنند. می توان فرض کرد که بسیاری از این رسانه ها در کنسول جستجوی گوگل خود با هشدار “لینک های غیر طبیعی ناخواسته” یا “Unnatural Outbound Links” مواجه شوند. البته این یک استراتژی ریسکی است؛ با توجه به این که توجه گوگل برای بررسی میزان قصد و نیت نقض قوانین جلب می شود. هیچ کدام از مجازات و هشدارهای گوگل نباید نادیده گرفته شود حتی اگر تاثیری تاکنون از خود نشان نداده باشند.

]

خلاصه، مجازات گوگل می توانند برای مدت بسیار زیادی طول بکشند و حتی ممکن است بعد از اتمام نیز تمدید شوند. بعلاوه گوگل می تواند در هر زمانی که می خواهد، سیاست های خود را تغییر دهد، از جمله تغییر وسعت و تاثیر مجازات‌ها، که بیشتر می تواند سایت‌هایی که از قبل جریمه شده اند را تحت تاثیر قرار دهد.

]

قدم دوم. حل مشکل

عبور از مجازات گوگل اکثر اوقات نیاز به دو مرحله دارد: تمرکز کامل بر مشکل برجسته شده در پیام کنسول جستجوی گوگل و جمع آوری اطلاعات کافی برای حل مسئله.

مجازات های مربوط به لینک سازی (link building) دردناک ترند، زیرا جمع آوری حجم زیادی از داده های بک لینک backlink برای ارزیابی میزان خطر، زمان زیادی طول می کشد، بخصوص اگر درگذشته از خرید بک لینک برای سئو استفاده کرده باشد کار شما سخت تر است. در چنین حالتی، نمونه هایی که GSC (گوگل سرچ کونسول) فراهم می کند، هرگز تصویر کاملی از مشکل را ارائه نمی دهند به همین دلیل است که باید ابزارهای شخص ثالثی مانند RYTE استفاده کرد.

آسیب پذیری های امنیتی سرور و یا CMS، که سایت را در معرض آن قرار می دهند، به احتمال زیاد به راحتی قابل حل و اصلاح شدن هستند، در حالی که پاکسازی کامل یک وب سایت، نیازمند حذف کامل تمام محتوای اسپم غیر مجاز درون آن است.

مجازات هایی که به مسائل کیفیت محتوا اشاره دارند، از جمله محتوای اسپم تولید شده توسط کاربر، می توانند سریعاً حل شوند، اما، شاید دیگر آن وبسایت به ندرت مورد بررسی و خزش (crawling) گوگل قرار گیرد.

]

در نهایت ممکن است یک سایت با دو یا چند مجازات مواجه شود که به علت تخلف از چندین دستورالعمل وب مستران گوگل در بخش های مختلف سایت، اعمال شده باشد. در این صورت هر مجازات باید به صورت جداگانه مورد توجه قرار گیرد.

]

قدم سوم. درخواست برای بازنگری

تقریباً هر کدام از مجازات های گوگل Google Penalties می توالند با تلاش، از پیش رو برداشته شوند.

در کنار پاکسازی هایی که قبلا ذکر شد، منطق درست این است که به عتوان آخرین قدم، از طریق فرم تقاضای بازبینی ، درخواستی به گوگل ارسال شود. البته باید این واقعیت را پذیرفت که این روند در گوگل، به صورت دستی انجام می شود، کارمندان با تجربه ی گوگل اطلاعات ارائه شده را مطالعه، بررسی و وارسی می کنند. بنابراین پیروی از متنی ساده، مانند استفاده از یک متن صریح، کوتاه برای این درخواست توصیه می شود.

]

ارائه واقعیت های قابل تایید، به عنوان مثال حجم بک لینک های رد شده و یا تعداد صفحات حذف شده، کمک می کند تا فردی که در طرف مقابل نشسته ، سریعاً تصمیم گیری کند. در نهایت، تعهد به پیروی از دستورالعمل های وب مستری گوگل – و در واقع انجام  آنها – می تواند در موارد بسیاری مفید باشد.

]

هر گونه اطلاعات و ارتباطات دیگر، که در ارتباط با موارد غیر مرتبط مانند اقدامات قانونی یا درخواست برای چشم پوشی کردن برای تایید شدن درخواست بازنگری موثر واقع نخواهند شد.

هنگامی که درخواست بازنگری انجام شد، هیچ کاری برای سرعت بخشیدن آن نمی توان انجام داد. دوباره ارسال کردن درخواست تاثیری ندارد. تجربه گذشته نشان می دهد که این زمان چیزی بین چند ساعت تا چند هفته می تواند به طول بیانجامد.