Deprecated: Unparenthesized `a ? b : c ? d : e` is deprecated. Use either `(a ? b : c) ? d : e` or `a ? b : (c ? d : e)` in /home/seohack/domains/seo-hacker.ir/public_html/language/fa-IR/fa-IR.localise.php on line 115

Deprecated: Unparenthesized `a ? b : c ? d : e` is deprecated. Use either `(a ? b : c) ? d : e` or `a ? b : (c ? d : e)` in /home/seohack/domains/seo-hacker.ir/public_html/language/fa-IR/fa-IR.localise.php on line 115
الگوریتم برت گوگل چیست؟ سئو براساس الگوریتمBERT - سئو هکر
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

5 / 5 ( 3 votes )

الگوریتم برت گوگل (BERT Algorithm)، آپدیتی که گوگل توسط آن 10 درصد از کل جستجو ها را تحت تاثیر قرار داده است. این مهمترین الگوریتم جستجوی گوگل در پنج سال گذشته است.

الگوریتم برت گوگل در آبان ماه سال 98 راه اندازی شد و در حال حاضر تنها برای جستجوهای زبان انگلیسی به کار می رود ولی در آینده برای دیگر زبان ها از جمله زبان فارسی توسعه پیدا خواهد کرد.

الگوریتم BERT گوگل چیست؟

Bill Slaw Ski کارشناس الگوریتم جستجوی گوگل، الگوریتم برت را این چنین توصیف می کند:

” BERT روشی برای پردازش زبان طبیعی (زبان محاوره) و بر پایه یادگیری ماشین است که می تواند برای پردازش بدنه بزرگی از متن ها استفاده شود. این الگوریتم به گوگل کمک می کند تا زبان طبیعی انسان را به خوبی درک کند.

گوگل این تکنولوژی را به صورت متن باز (Open Source) قرار داده است و برخی از افراد تغییراتی در آن ایجاد کرده اند. ”

الگوریتم برت گوگل یک الگوریتم یادگیری عمیق مرتبط با پردازش زبان طبیعی است. این الگوریتم به یک ماشین کمک می کند تا معنای کلمات یک جمله را با وجود تمام جزییاتی که ممکن است در آن متن وجود داشته باشد درک کند.

الگوریتم برت گوگل چه زمانی مورد استفاده قرار می گیرد؟

گوگل گفته است که از الگوریتم برت برای درک بهتر جزئیات و مفهوم عبارت جستجو شده و برای نمایش نتایجی که بیشترین ارتباط را با این عبارت دارند استفاده می شود. همچنین برای نتایجی که در قسمت پاسخ ویژه (Featured Sniped) نشان داده می شوند از این الگوریتم بهره گرفته می شود.

نمونه ای از درک بهتر عبارت توسط الگوریتم برت گوگل

عبارت انگلیسی « ?how to catch a cow fishing » را در نظر بگیرید به معنی فارسی “چطور یک ماهی خاردار صید کنم؟”

کلمه « cow» در زبان انگلیسی هم به معنای گاو و هم به معنای نوعی ماهی بزرگ است که در سواحل اقیانوس اطلس صید می شود.

اگر قبل از راه اندازی الگوریتم برت این جمله را جستجو می کردید، همه نتایجی که گوگل به شما نشان می داد مرتبط با گاو و تصاویر گاو بودند. حتی با وجود کلمه « fishing » هم گوگل متوجه نمی شد که منظور از عبارت شیوه صید این نوع ماهی است.

ولی به لطف الگوریتم برت گوگل، اگر الان این عبارت را جستجو کنید گوگل به خوبی متوجه خواهد شد و بیشتر نتایجی که نشان می دهد مرتبط با شیوه صید ماهی می باشد و صفحه تصاویر پر از عکس این ماهی می شود.

الگوریتم برت موجب شده است که گوگل بتواند مفهوم کلمه « fishing » را در جمله درک کند و با تمرکز بر روی مفهوم اصلی جمله نتایج را تغییر دهد. در واقع از این کلمه در جهت یافتن مفهوم اصلی جمله استفاده کرده است.

Dawn Anderson این موضوع را چنین بیان کرده است:

” معنی های متفاوتی برای یک کلمه وجود دارد، معنی اصلی کلمه توسط کلمات پیرامون آن قابل درک است. ”

الگوریتم Rank Brain منسوخ نشده است!

الگوریتم رنک برین نخستین الگوریتم هوش مصنوعی گوگل برای فهمیدن پرس وجوها بود. این الگوریتم در سال 2015 راه اندازی شد. Rank Brain عبارت جستجو شده و محتوای صفحات ایندکس گوگل را بررسی می کند و در نهایت به فهم درستی از معنی کلمات دست می یابد.

الگوریتم برت گوگل جایگزین الگوریتم رنک برین نیست، بلکه یک الگوریتم دیگر برای درک بهتر محتوا و مفهوم عبارات است. رنک برین هنوز هم برای برخی از عبارت استفاده می شود ولی هرگاه گوگل احساس کند که یک عبارت به کمک الگوریتم برت می تواند بهتر فهمیده شود از آن استفاده می کند.

در واقع گوگل برای درک مفهوم یک عبارت از چندین الگوریتم استفاده می کند، که الگوریتم برت هم می تواند یکی از آن ها باشد.

آیا می توان برای الگوریتم برت بهینه سازی انجام داد؟

گوگل قبلا گفته است که مدیران وبسایت ها نمی توانند سایت خود را برای الگوریتم رنک برین سئو کنند. تنها هدف گوگل از توسعه این نوع الگوریتم ها فهم بهتر زبان طبیعی انسان است.

بهترین کاری که شما می توانید انجام دهید این است که تنها برای کاربر محتوا بنویسید. زیرا تلاش گوگل برای درک بهتر عبارت تنها یک دلیل دارد و آن هم ارائه نتایجی است که بیشترین ارتباط را با پرس و جو داشته باشند.

الگوریتم های گوگل به سایت هایی که مطالب مفیدی در صفحات خود ندارند هیچ کمکی نخواهد کرد.

شما باید همواره مراقب الگوریتم برت گوگل باشید، نه به خاطر این که گوگل آن را بزرگ ترین الگوریتم از پنج سال گذشته اعلام کرده است بلکه به خاطر اینکه از هر ده جستجو یک جستجو تحت تاثیر این الگوریتم قرار می گیرد.

در نهایت توصیه ما به شما این است که تغییرات ترافیک جستجوی گوگل سایت خود را بررسی کنید و ببینید که سایت شما تا چه حد تحت تاثیر این آپدیت قرار گرفته است. در این حالت هر کدام از صفحات فرود (Landing Page) سایت که این الگوریتم بر آن ها موثر بوده است را به صورت مو شکافانه بررسی کنید و آن را بهبود دهید.