ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

Google Search Console کنسول جستجوی گوگل چه اهمیتی در پیشبرد اهداف سئو سایت دارد؟

کنسول جستجوی گوگل به یک ابزار چندگانه واقعی برای تجزیه و تحلیل وب تبدیل شده است. توابع استاندارد آن شامل ذخیره sitemap.xml و تجزیه و تحلیل صفحات قابل ثبت شده، و این ابزار اطلاعات مفیدی در مورد اشتباهات محتمل HTML در عنوان و توضیحات متا نیز فراهم می کند.

آیا شما هم کنجکاو شده و می خواهید در مورد این ابزار بیشتر بدانید؟

در مقاله آموزش وبمستر تولز یا کنسول جستجوی گوگل شما با نحوه استفاده از نسخه قدیمی گوگل کنسول آشنا شدید، در این بخش بیایید نگاهی دقیق تر به ویژگی های کنسول جستجوی جدید بیاندازیم.

در زیر، ما ده پرسش رایج در مورد استفاده از نسخه جدید GSC (Google Search Console ) را برای شما لیست خواهیم کرد، با ویرلن همراه باشید:

چگونه می توان رتبه بندی را با نسخه جدید Console Search مشخص کرد؟

رابط جدید در بخش «Status/Performance » شامل تجزیه و تحلیل جستجو، یعنی یکی از اصلی ترین ویژگی های کنسول جستجو می شود. شما می توانید از طریق داشبورد با کلیک بر روی ” Open Report” در نمای Performance به تجزیه و تحلیل جستجو دسترسی پیدا کنید.

در اینجا شما می توانید رتبه بندی عبارتهای جستجوی خود را از طریق کنسول جستجو مشخص کنید. این گزارش ساده و واضح بوده و در منطقه بالایی شما می توانید کلیک ها و تاثیرگذاری ها را بر مبنای وب، ویدیو یا تصاویر مرتب کنید.

در نمای کلی گزارش عملکرد، چهار تب در بالای صفحه وجود دارد:

“کل کلیک‌ها” “مجموع تاثیرگذاری‌ها “ “متوسط CTR” و ” میانگین رتبه

به منظور بررسی مییزان موفقیت در سئو و دیدن رتبه بندی هر کدام از صفحات، کوئری های جستجو(queries)، کشور یا دستگاه، می توانید  عنوان” Average position ” را با کلیک کردن بر روی آن فعال کنید.

از کدام چارچوب های زمانی برای تجزیه و تحلیل داده ها می توان استفاده کرد؟ ]

دوره ی تجزیه و تحلیل می تواند به صورت جداگانه در کنسول جستجوی جدید گوگل تنظیم شود. اکنون داده ها می توانند از یک دوره طولانی تر (تا ۱۶ ماه) مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. تا پیش از این، داده ها فقط از دوره ی زمانی ۹۰ روز گذشته، قابل تحلیل بودند.

]

با کلیک کردن بر روی دکمه “Date ” در نوار فیلتر، مدت زمان تجزیه و تحلیل دلخواه خود را به سادگی تنظیم کنید.

چگونه رتبه بندی صفحات را تک تک مشخص کنم؟

برای پیدا کردن رنکینگ  URL های وب سایت خود به صورت جداگانه، بر روی تب “Pages ” کلیک کنید.

به این شکل، شما می توانید رتبه ی متوسط صفحات خود را ببینید، بطوری که این ابزار یک دید کلی مفید برای شما فراهم می کند تا بدانید که کدام صفحه بهترین رتبه بندی را دارد.

شما همچنین می توانید این گونه اطلاعات را با کلیک بر روی نماد filter فیلتر کنید. به عنوان مثال، شما می توانید فیلتری قرار دهید تا دید کلی فقط صفحاتی را که دارای رتبه متوسط کمتر از ۲۰ هستند نمایش دهد.

چگونه رتبه بندی را بر اساس کلمات کلیدی خاص فیلتر کنیم؟

برای دیدن کلیک ها و تاثیرگذاری ها، بر روی نماد فیلتر کلیک کنید و کادر « queries» را تیک بزنید. سپس جعبه ای ظاهر خواهد شد که می توانید در آن “عبارت” یا کلمه کلیدی جستجوی خود را وارد کنید.

برخی از فیلترها ، مرتب سازی بر اساس رنکینگ را آسان تر می کنند. به عنوان مثال، شما می توانید طوری تنظیم کنید که فقط صفحاتی که در صفحه اول رنک می شوند، را مشاهده کنید.

شما می توانید تمام کلمات کلیدی را که رتبه پایین تر از موقعیت ۱۰ دارند مشاهده کنید. به عنوان مثال، می توانید فیلتری تنظیم کنید که همه صفحاتی که موقعیتی بین ۱۰ تا ۲۰ (یعنی در صفحه دوم) دارند را ببینید، در این صورت در آینده قادر خواهید بود صفحات دارای موقعیت دوم را بهینه سازی کنید. صفحاتی که به طور متوسط موقعیتی مثل ۱۱ در رنکینگ دارند، دارای پتانسیلی خوبی برای بهینه سازی سایت هستند.

چگونه می توان تعیین کرد که کدام صفحات با کدام کلمات کلیدی رنک می شوند؟

جستجوی گوگل می تواند نتایج مختلفی را با توجه به مکان یا دستگاه کاربر نشان دهد. کنسول جدید جستجوی گوگل این ویژگی را نیز بکار گرفته است. ابتدا بر روی یک کلمه کلیدی در نمای کلی خود و سپس روی تب ” Pages” کلیک کنید. رنکینگ این کلمه کلیدی نسبت به رنک URL های سایت شما نمایش داده می شود.

چگونه رتبه بندی ها را بر اساس کشور مقایسه کنیم؟

اگر وب سایت شما در کشورهای مختلف ارائه شده است، مقایسه بر اساس کشور بسیار مفید خواهد بود. در قسمت تجزیه و تحلیل عملکرد بر روی تب “کشورها” کلیک کنید.

اگر می خواهید ببینید که رنک تان در هر کشور چه متفاوتی می کند، می توانید یک فیلتر اضافه کنید.

شما می توانید با کلیک بر روی رتبه بندی یک “عبارت” و سپس انتخاب تب “کشورها” نتیجه ی مشابهی را دریافت کنید.

چگونه رتبه بندی ها را براساس موبایل و دسکتاپ مقایسه کنیم؟

از طریق مقایسه رتبه بندی تلفن همراه و رتبه بندی دسکتاپ، شما می توانید، مثلا بررسی کنید که آیا وب سایت تان در SERP های تلفن همراه همانطوری که در جستجوی دسکتاپ ظاهر می شود، عمل می کند یا نه. هنگامی که بر روی تب « Devices » در گزارش عملکرد کلیک کنید، می توانید یک مقایسه ی رتبه بندی، بین دستگاه های خود دریافت کنید.

چگونه می توان یک مقایسه رتبه بندی براساس دوره های زمانی مختلف ایجاد کرد؟

رنکینگ ها هیچوقت ایستا نیستند، بلکه هر روز تغییر می کنند. با مقایسه دوره های زمانی مختلف در کنسول جستجوی گوگل، می توانید ببینید که چگونه رنکینگ تان در طول زمان تغییر کرده است.

شما می توانید دوره ی مقایسه ی خود را به صورت جداگانه با کلیک بر روی دکمه فیلتر ” date” و سپس ” Compare” مشخص کنید.

در همین لحظه ، فیلترهای بیشتر نیز می توانند براساس کوئری های جستجو تنظیم گردند. با کلیک بر روی تب ” queries ” حالا شما یک مقایسه سه ماهه از رنکینگ ها دریافت خواهید کرد:

تجزیه و تحلیل این موارد برای محدود کردن زیان های احتمالی آینده در رنکینگ مفید است. تجزیه و تحلیل موقعیت می تواند به عنوان مثال، پیشرفت رنکینگ وب سایت شما را در طول یک سال یا بیشتر نشان دهد.

چگونه می توان داده های رنکینگ را همراه با نرخ کلیک ها تجزیه و تحلیل کرد؟

با کلیک بر روی تب ” average CTR “، تمام داده ها با “نرخ کلیک” در SERPs ترکیب می شوند.

چگونه می توان داده ها را دنلود کرد؟

صادر کردن(export) داده ها بسیار ساده است. در هر تجزیه و تحلیلی ، می توانید ایکن دانلود را ببینید. هنگامی که روی دانلود کلیک می کنید، یک منو باز می شود و از شما خواسته می شود که می خواهید داده ها را به عنوان برگه اکسل صادر کنید یا برگه گوگل؟

هنگامی که از کنسول جستجوی گوگل استفاده می کنید، از قبل به حساب کاربری گوگل خود وارد شده اید، بنابراین اگر شما روی صادر کردن بر صفحات گوگل کلیک کنید، جدول بلافاصله در یک پنجره جدید باز خواهد شد. پس از آن می تواند به طور مستقیم آن را صادر کرده و یا روی آن کار کنید.

نتیجه

داده های رتبه بندی، یک  KPI مهم برای اندازه گیری میزان موفقیت اقدامات بهینه سازی سایت و سئو شما است. شما باید به طور مداوم رتبه بندی خود را تجزیه و تحلیل و تغییرات را از نزدیک نظاره کنید. نسخه جدید کنسول جستجوی گوگل برای شما گزینه های تجزیه و تحلیل و فیلتر بسیاری را فراهم می کند.